Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Käftgrops ödem..  (läst 1835 gånger)

Stora bocken Bruse

Käftgrops ödem..
« skrivet: 02 jun-08 kl 16:34 »
Hej.. Nu är jag lite förvirrad.. JAg hade en tacka förra året som fick en svullnad under hakan och blev JÄTTE dålig.. Blek å hängig och kunde knappt gå.. Fick råder om stora magmasken och att avmaska med ivomec och fixa nytt bete..
Detta har jag gjort och tackan är frisk och fin..

Nu till min förvirring.. En granne har såna påsar på några tackor.. Han menar att dom kommer å går.. Alltså försvinner efter nån dag utan att han gör nå spec.. Hans tackor ser inte ut att må dåligt.. Verkar väldigt pigga, inte bleka eller så.. Vad kan det vara??
Beter sig stora magmasken på det viset? Borde inte alla få såna påsar om det är nå smittsamt?

Emmaibäcka

SV: Käftgrops ödem..
« Svar #1 skrivet: 04 jun-08 kl 12:17 »
Det är med största sannolikhet Haemoncus (stora magmasken), däremot behöver symptomet med ödemet inte drabba så många. De som av någon anledning är i dålig imunstatus drabbas oftast mest, och de kan dö av det om de inte avmaskas då ( de får blodbrist). Din granne gamblar alltså lite med sina får.... Haemoncus är en hemsk parasit som ingen vill bli drabbad av så var försiktig med kontakten med osmittade får och se till att avmaska noga...

Birgit

« Svar #2 skrivet: 04 jun-08 kl 12:40 »
Även stora leverflundran ger symptomen. Ta träckprov för att kolla! Du får svar på 2 dygn!

Stora bocken Bruse

« Svar #3 skrivet: 06 jun-08 kl 16:35 »
Ja nånting var det.. Men jag blir så förbryllad när hans får inte ser alls besvärade ut även fast dom har "påsen"..
Jag trodde nästan min tacka skulle dö för mig.. har avmaskat och varit väldigt försiktig.. har även fått låna nytt bete till mina får så jag hoppas att jag blivit av med den, eller det.. :)

Stora leverflundran.. Jag tror nog mer på den, för han har tydligen sett dom där påsarna förut nåt år men det är ingen av dom som dött.. Inte bleka el så.. 

Vart kan jag läsa mer om inälvsparasiter? Försökte läsa mig till symptomen i Sjödins bok får men tyckte det stod lite lite..
Vet att jag varit på nån bra sida på internet men kan inte minnas vart det var.. :(

Kan man använda sig av kolla masken som man har till hästar när man tar träckprov eller hur gör man?

Birgit

« Svar #4 skrivet: 07 jun-08 kl 00:07 »
Kontakta djurhälsovården, de kan det mesta ;)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 08 jun-08 kl 21:38 »
Här är en länk till Djurhälsovården (får).

http://www.svdhv.org/dhvhome.html
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

99 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser