Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödselvatten  (läst 2088 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Gödselvatten
« skrivet: 02 jun-08 kl 16:46 »
Kan man göra det av färsk hönsskit? Hästskit?
Hur mycket ska man ta?
Hur länge måste det stå?

Vitis

• Skåne
SV: Gödselvatten
« Svar #1 skrivet: 02 jun-08 kl 17:57 »
Hönsskit är bara att lösa upp, kanske 1-2 dl i en vattenkanna. Behöver inte stå och dra mer än tills det är upplöst men det kanske är en fördel ? Torkad hönsskit måste dra några timmar för att lösa upp sig. Om det får stå länge är risken att doften blir ganska "pikant".  :)

Hästskit vet jag inte men större dos antagligen eftersom den inte är lika stark som hönornas och löser sig inte heller lika lätt.

Man kan göra likadant som nässelvatten med vilka gröna växter som helst förresten, fast nässlor anses ju extra nyttiga såklart. Gräs och ogräs i en hink vatten, låt stå nån vecka ... späd och använd. Stinker apa men är tydligen bra till det mesta.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Gödselvatten
« Svar #2 skrivet: 02 jun-08 kl 19:22 »
Superbra!  :D Jag är så dålig på att planera och förbereda saker. Blanda och vattna passar perfekt. Hur ofta är lämpligt att vattna t.ex. squash? Mår alla grönsaker bra av gödselvatten?

Dela detta:

* Inloggade just nu

152 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser