Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  FÖR färsk hästgödsel  (läst 11935 gånger)

alfredsson

• Västergötland
FÖR färsk hästgödsel
« skrivet: 07 jun-08 kl 19:05 »
 Kan detta stämma, någon sa mig att man kan ej lägga färsk hästgödsel på odlingarna. Stämmer? ett par dagar gammal är den. lagt på blomsterrabatter, sått lavendel o ringblommor innan jag la på´t. En del pratar/skriver om "brunnen" hästgödsel, Vad är detta?
Betydelsen av väderlek? Betydelsen av vattnande?

Min gräsmatta saknar regnet.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: FÖR färsk hästgödsel
« Svar #1 skrivet: 08 jun-08 kl 00:17 »
Kan detta stämma, någon sa mig att man kan ej lägga färsk hästgödsel på odlingarna. Stämmer? ett par dagar gammal är den. lagt på blomsterrabatter, sått lavendel o ringblommor innan jag la på´t. En del pratar/skriver om "brunnen" hästgödsel, Vad är detta?

Jag inbillar mig att sånt var självklart förr, men numera är ingenting självklart. Det är klart att du kan lägga färsk gödsel på odlingarna, men risken för insektsangrepp ökar, och lagringsförmågan och smaken kan bli sämre på köksväxter, jämfört med brunnen gödsel. Dessutom är färsk hästgödsel svår att mylla ner. Kan fräsas ner förstås.

Det finns dock olika slags brunnen gödsel, beroende på hur gödseln blivit behandlad. För att gödseln ska brinna bra behöver den behandlas som en kompost. Den ska t ex hållas lagom fuktig och inte alltför utsatt för soljus. Om det kommer sol på ytan må vara hänt, men solen ska inte kunna tränga in i högen, som den kan om högen är för luftig, för då torkar och/eller torrbrinner gödseln, och blir inte rätt omsatt. Detta händer särskilt lätt med hästgödsel, särskilt om den är halmströdd. Dåligt behandlad gödsel kan även ha möglat, det kan ha vuxit en massa ogräs på den (då kan den dock vara bra inunder) o.s.v. Så det är riktigare att säga att man ska ha välbrunnen gödsel, snarare än brunnen. Välbrunnen gödsel luktar gott. Det är en lukt som var vanlig förr men blivit ovanligare. Den har en konsistens som börjar gå åt jordhållet, även om man brukar kunna se en del av den ursprungliga strukturen på spillning och strömedel. Om alla ursprunglig struktur är borta är det troligen mycket gammal gödsel, några år eller mer. Den kan vara ett utmärkt jordförbättringsmedel om den behandlats rätt.

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 08 jun-08 kl 02:27 »
Vid förra kåken så fick jag flera traktorlass med torvblandad obrunnen hästgödsel.

Så jag spred ut allt på landet och plöjde ner det.
Nästa år fick jag en chock.
Vart enda frö verkar ha gått rätt igenom hästens mage utan att brytas ner.
Så det växte så det knakade med ogräs av alla möjliga olika sorter.
Vi körde bort skottkärra efter skottkärra med ogräs och ändå så såg det ut som en igenvuxen fd åker.

Vilse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 jun-08 kl 02:34 »
haestkit aer ok at anvanda brunnen.
ren faersk haestskit har saa mycket froe och inte oensakde saker i bagaget!
med kor i hagen saa vaexer det nytt graes,
med haestar i hagen saa faar man allehanda ograes och saker man absolut inte vil ha!
haest i hage foerstoer balansen och man maaste plocka upp skiten efter en haest om man vill ha kvar sin fraesha hage!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 08 jun-08 kl 08:54 »
Ogräsfrön i hästgödsel ... om de går igenom tarmen grobara så beror problemet i så fall även på att hästen ätit ogräsfrö, i hö, ensilage eller bete. Frö av vanliga vallväxter är inget större problem i ett grönsaksland, för de är anpassade till att växa i flerårig kultur, de är inte ettåriga pionjärväxter, som de värsta fröogräsen är.  Jag har t ex täckt mina odlingar med vallgräs som gått i frö utan att få ogräsproblem av det.
Vad gäller hästgödsel så har jag varit med om både sådan som gett ogräs och sådan som inte gjort det. Den som gav mest ogräs hade legat mycket länge i en hög där ogräset fått härja fritt, så jag undrar om inte en hel del av ogräset (mest fröogräs) kommit in den vägen. För övrigt var den en bra gödsel. Jag önskar bara att jag lagt upp den i en komposthög, med jordinblandning och täckning av gräs, så den fått brinna under mer ordnade former några månader till ett år sisådär innan jag spred den. Då hade jag troligen blivit av med en del ogräs.
I alla händelser förmodar jag att ni har rätt, att mycket mer frö går igenom hästen än kon utan att brytas ned. Det är en nackdel för växtodlingen att korna försvinner (eller koncentreras till färre gårdar) och ersätts av hästar. Kogödsel är helt enkelt den bästa gödseln, sen kan man gärna komplettera med lite annan gödsel. En annan nackdel är övergången till flytgödsel. Att få den att "brinna" eller omsättas är inte så himla lätt, vilket känns på lukten när den sprids.

Vilse

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 jun-08 kl 09:16 »
jag har en hage som det aldrig naansin gaatt annat aen kor i,fin fraesh "graesmatta" utan annan inblandning aen enstaka tistel.
jag stoppar in en haest i samma hage och inom et par maanader saa har jag en massa som aldrig funits daer och jag ger bara haesten det som finns i hagen och sockerbetor o majs, inget annat.
haesten far saama extra som kossorna faar.
alla hagarna runtomkring har samma fina aatervaext av graes utom den det varit haest i.
om man tar ut haesten o laater hagen vila saa kommer det bara skraep oeverallt som tar oever graeset.

det aer ett kaent fakta att ingen lantbrukare haer nere vill ha haest i sina hagar daer han har bete foer kor.
man kan inte hyra en hage av en mjoelkbonde foer han vill inte ha haest i sina hagar.

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 08 jun-08 kl 10:15 »
Har aldrig haft problem med få med ogräs med den färska hästgödseln. Däremot har jag fått med ogräs i gödsel som legat ett tag och "förorenats" av ogräsfrön utifrån så att säga.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 08 jun-08 kl 10:47 »
Citera
det aer ett kaent fakta att ingen lantbrukare haer nere vill ha haest i sina hagar daer han har bete foer kor.
man kan inte hyra en hage av en mjoelkbonde foer han vill inte ha haest i sina hagar.

Och det är även känd fakta att växelbete med hästar o kor är ultimat! Dom äter varandras rator och på så vis mår betet mycket bättre!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 08 jun-08 kl 11:13 »
Den obrunnena hästgödslet som jag använde kom från en kontainer med lock och var helt färsk.
Värst var något som vi kallar mållor. (är inte säker på att det är dess rätta namn.)

Humle

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 08 jun-08 kl 16:07 »
Har kastat färsk hästgödsel under vinbärsbuskar men där har å andra sidan ogräset inte lätt.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Vilse

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 jun-08 kl 00:08 »
Och det är även känd fakta att växelbete med hästar o kor är ultimat! Dom äter varandras rator och på så vis mår betet mycket bättre!

mina turas om, stutar, haestar o faar.
vet inte om det aer sant eller ens bevisat men foerst aeter stutarna det hoega graeset, sen aer det kusens tur,  faaren ska in sist och ta det sista betet som aer kort foer att deras maggar tar hand om eventuella parasiter som aer efter stutar o kusar,,sant eller?

Dela detta:

* Inloggade just nu

164 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser