Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör BLADLÖSS för skada/nytta ?  (läst 6280 gånger)

Monamolly

• Närke
    • Monas Hemsida
Vad gör BLADLÖSS för skada/nytta ?
« skrivet: 08 jun-08 kl 10:01 »
Idag mosade jag en hel del bladlöss från min fläder som jag gjort varje år.

Nu har det blivit så stor så jag når inte upp till dom översta grenarna

vilket innebär att där är bladlössen ostörda. Vad händer då ? Dör delar av flädern ? ???
 ;D ;D
Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

mistel

• -
SV: Vad gör BLADLÖSS för skada/nytta ?
« Svar #1 skrivet: 08 jun-08 kl 10:11 »
Träd och buskar klarar av lusangrepp de dör inte, vissa blommor och dyl. kan dock bli lite deformerade cellerna blir ju lite skadade då lusen sticker in sin sugsnabel och suger vätska. Man måste inte hålla på och döda alla löss ute i trädgården eller i naturen, låter man bli  så tar ofa predatorera tag i problemet efter ett tag (löss är mat åt både rovinsekter och fåglar)

norris

• Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
« Svar #2 skrivet: 26 jun-08 kl 22:36 »
Jag har fått bladlöss in i växthuset. Mest i paprikor men även i annat, sist på en stor tomatplanta!!!
Har hållit på och sprutat såpvatten på dom och liksom tvättat bladen. Ändå så kommer dom tillbaka hela tiden (eller finns kvar).
Vad är det för rovdjur man ska ta in som tar kål på dom?  Myror? Höns?
Kan jag strunta i dom eller tar dom över hela växthuset?  ??? >:(

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 jun-08 kl 22:50 »
Jag hittade också bladlöss på två tomatplantor i växthuset igår. Nackade lössen och letade efter fler men hittade inga. Hoppas det inte är en invasion på gång.

Släpper man in hönsen i växthuset behöver man nog inte oroa sig för vare sig bladlöss eller växter mer.

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 27 jun-08 kl 00:04 »
Bladlössen på flädern håller sig där, dom gör ingen skada på andra växter i trädgården.

Bladlöss på andra växter  bekämpas gärna genom att man spolar bort dem med en hårt och kall vattenstråle från trädgårgdsslangen. Spraya med såpvatten lär också funka.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 27 jun-08 kl 00:40 »
I Botaniska trädgården i Lund vet jag att de hade vaktlar som gick fritt i växthusen för att äta ohyra. Ni som vet - kan det kanske vara ett alternativ att släppa in sina vaktlar?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Ladyhawk

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 02 jul-08 kl 17:25 »
Var det inte att tag företag som sålde bl a nyckelpigor att släppa lös på bladlöss i växthusen? Själv testade jag att rosmarinolja när jag fick besök bland blommor och örter, ca 25-30 droppar eterisk olja i en normal blomsprayflaska vatten räckte riktigt länge
"Min smak är enkel - jag nöjer mig med det bästa
~Mark Twain~

rosita51

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 04 jul-08 kl 16:10 »
Det finns ett företag i Helsingborg, Predator AB, som säljer "nyttodjur" mot skadedjur i växthus.

Jag hämtade nyckelpigor från trädgården och satte in dem i växthuset förra veckan. Ska bli kul att se om man verkligen blir av med lössen nu!  ;D
MVH Rosita zon 1

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 04 jul-08 kl 17:30 »
Det finns många småkryp och larver till dessa som mumsar i sig bladlöss i stora mängder.

Speciellt bra är olika blomflugors laver, guldögonsländans larver och som tidigare nämnts, nyckelpigan, både larver och vuxna djur.

Att ha mycket blommor/blommande ogräs och blommande buskar i sina odlingar är en bra ide om man vill locka bladlössens naturliga fiender.

Bo

Bladlössen
« Svar #9 skrivet: 04 jul-08 kl 17:50 »
på mina höga brytärtor gör att toppen tynar bort och skördesäsongen kortas med ett par veckor. 90 längdmeter ärtor är jobbigt att rensa från bladlöss för hand och nyckelpigorna har ofta annat att göra.

Vurre

« Svar #10 skrivet: 04 jul-08 kl 23:01 »
Jag önskar att jag hade massor av bladlöss, för då skulle tvestjärtarna äta bladlöss och inte äta upp mina grönsaker.

400 kålplantor och 100 meter rödbetor, lika mycker mangold åt helvete - och man säger att tvestjärtar inte är ett skadedjur... Jag ska slå in knäskålarna på Anticimex.
snus? vad är priset på en pris?

Birgit

« Svar #11 skrivet: 09 jul-08 kl 09:49 »
Det viktiga är att ha balans mellan ohyra/växter/predatorer.
Myror odlar ju bladlöss (mjölkkor). Nyckelpigor äter bladlöss. Höns äter det mesta! Men större växter har de inte skadat hos mig. Det är mest små färska skott. Vi hade absolut inte problem med bladlus eller annat när vi hade höns (kommer snart nya) inte käkade de upp rosorna heller. Angående vatten o såpa, så gör det ingen större skada. De åker av bladen. Väntar på torka och är tillbaka igen.
Tror många underskattar höns förmåga att hålla efter småkryp. De åt mer sniglar än salladsblad så att säga ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

120 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser