Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maskkompost i jordkällaren?  (läst 1920 gånger)

Anders Plogen

• -
Maskkompost i jordkällaren?
« skrivet: 12 jun-08 kl 09:13 »

Jag vill starta en ganska stor maskkompost som jag vill använda året runt. Jag har funderat på att mura en behållare i lecasten och isolera den extra. Det kan bli riktigt kallt här på vintern. Men det är ju ganska mycket jobb, och inte gratis.

Jag har en jättestor och fin jordkällare. Halva ytan brukar gå åt till grönsaker och sånt, men resten är tomt. Tänkte att komposten kanske kan stå där inne för att hålla sig frostfri. Jag har förstått att maskarna blir slöa under 10 grader, men visst borde komposten i sig själv generera nog med värme för att de ska hålla sig aktiva? Kanske för mycket t.om. så att jordkällaren blir för varm? Vad tror ni, kan det funka att bygga maskkompost i jordkällaren?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Maskkompost i jordkällaren?
« Svar #1 skrivet: 13 jun-08 kl 23:57 »
Jag skulle inte blanda saker som ska hålla sig med saker som ska förmultna i samma lokal. Vilka gaser avges t ex från komposten och hur påverkar det grönsakerna?
Uppvärmningen är också betänklig. Eller om det inte blir tillräckligt varmt så funkar inte komposten. Då blir det väl helt enkelt lagringsrötor i kompostmaterialet, som kan vandra över till din skörd. Kan det troligen bli även vid acceptabel komposttemperatur. Det är mörkt och mer eller mindre fuktigt i en jordkällare.

caprice

• -
« Svar #2 skrivet: 14 jun-08 kl 08:33 »
Jag tror tyvärr inte det här är en bra idé. Maskarna behöver värme för att jobba och de kommer att bli väldigt slöa i jordkällaren. En jordkällare håller ju mer eller mindre samma låga temperatur året om vilket gör att du aldrig får upp temperaturen och omsättningen i komposten. Det blir också risk för överföring av sjukdomar från kompost till grönsakder du lagrar.
Då är det bättre att ha komposten i ett uthus eller liknande där det kan bli varmt om sommaren men där du inte får frost på vintern. Jag har förresten min maskkompost ute året runt i ett skyddat läge. Men det är i skåe där vi sällan ahr under -5. Mina maskar har i alla fall överlevt i flera år. Under vintern sker ingen omsättningen men så fort vårsolen kommer börjar de jobba.

Anders Plogen

• -
« Svar #3 skrivet: 14 jun-08 kl 13:14 »
Nej det kanske inte var någon särskilt bra idé... Men jag skulle hemskt gärna vilja ha den igång året runt. Hur mycket tror ni den måste isoleras för att hålla igång vid 20 minusgrader? Är det möjligt? Fryser maskarna ihjäl om komposten fryser eller ligger de bara i dvala?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 15 jun-08 kl 12:31 »
Nej det kanske inte var någon särskilt bra idé... Men jag skulle hemskt gärna vilja ha den igång året runt. Hur mycket tror ni den måste isoleras för att hålla igång vid 20 minusgrader? Är det möjligt? Fryser maskarna ihjäl om komposten fryser eller ligger de bara i dvala?

Ingen aning. Jag har själv hushållsavfallskompost i regnvattentunnor jag borrat ventilationshål i. Jag har även hål i botten som maskarna kan komma upp igenom. Dessutom stoppar jag i lite mask i början av säsongen (på våren). Jag brukar tömma tunnorna på hösten och lägga upp i hög. (Jag har rätt lång omloppstid på komposten totalt.) I höstas hade jag massor mad mask men de hade  inte jobbat färdigt. Kan jag få dem att göra det så kanske jag inte behöver lägga upp i hög alls. Men masken fryser (eller kryper ner i jorden?) på vintern och sen tar det ett tag för dem att komma igång. Jag funderar nu på att gräva ner tunnorna några dm i jorden så att inte så mycket sticker upp och lägga gräshögar kring dem. Vill man jobba mer så kanske en murad behållare av lecablock kan vara ett alternativ. Det beror förstås även på hur mycket material som ska komposteras.

signe

« Svar #5 skrivet: 15 jun-08 kl 13:04 »
Vi hade maskkomposten inne i ladugården under senaste vintern. Det var ingen märkbar lukt från den. Men nu är den ute igen.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #6 skrivet: 16 jun-08 kl 20:15 »
Jag har haft min första maskkompost i vardagsrummet...
Dom fick flytta ut när dom fick göra bodelning..
Har i nuläget 2 samhällen dom bor i  min verkstad där tempen ligger på plus hela året...

Funderar oxå på hur jag skall lösa det inför vintern..
Troligtvis blir det en rejäl frigolit isolerad låda med någon slags värmeslinga...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

naturodlaren

« Svar #7 skrivet: 19 jun-08 kl 00:10 »
Hej, maskkomposten bör ligga avskilt som tidigare påpekats, men temperaturen kan du reglera med obrunnen hästskit. I ena hörnet obrunnen hästskiten, mängden får du leta dig fram till, maskarna etablerar sig i lagom avstånd till värmen. Har gjort det i liggande kylskåp under vintern och det fungerade bra. Dock passa dig för att lägga i för mycket hästskit, det blir för ganska varmt i små utrymmen.

Anders Plogen

• -
« Svar #8 skrivet: 19 jun-08 kl 07:47 »
Borde funka med hönsskit + strö också antar jag? Kylskåp var en bra idé! Kanske kan hitta en kasserad frysbox. Det vore perfekt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

135 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser