Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ej med i Fass  (läst 1738 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
Ej med i Fass
« skrivet: 12 jun-08 kl 22:16 »
Hej
Jag har nu efter mycket krångel hämtat ut vaccin mot gasbrand,hade ett bagglamm som dog,vi misstänkte gasbrand.
Nu sitter jag med 2 flaskor och undrar om jag skall vaccinera alla tackor och lamm nu eller vänta och ta endast tackorna innan lammning nästa år.Jag kanske "överreagerade" 1 lamm har dött och inga fler på ca 10 dagar.Medan jag funderar så tänkte jag läsa lite mer om vaccinet så jag kollade i djurfassen på nätet.
Heptavac som det heter finns inte med är inte det konstigt.Sedan en annan sak som jag tänker på är man skall ge 2 doser med ca 5-6 veckors mellanrum.Det innebär för mig som sitter med 2 flaskor med vardera 100 ml.Jag måste ge alla 50 fåren en dos för man kan inte spara en öppnad flaska om jag fattat rätt.
Jag tänkte att jag bara kunde behandla den flock som blev drabbad och spara resten inför lammning 09.
Jag tror jag tar en flaska nu och sparar en till mars 09.
Finns detta vaccin i mindre förpackningar tro?.
Någon som kan ge mig ett tips.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Henning

SV: Ej med i Fass
« Svar #1 skrivet: 13 jun-08 kl 20:14 »
Vaccinet håller sig inte i öppnad förpackning i mer än ngt dygn. Det är därför du har fått två flaskor. Det kan ju vara smart att vaccinera tacorna nu så långt vaccineet räcker. Börja med de yngsta. Sedan räcker det med en vaccination till våren.

texelmatte

« Svar #2 skrivet: 13 jun-08 kl 21:47 »
Ursäkta att jag blandar mig i tråden med en fråga till, men den handlar om samma vaccin....tror jag i allafall. För visst är det så att Heptavac även är verksamt mot stelkramp? Jag har ännu så länge klarat mig från gasbrand, men däremot förlorat ett par lamm genom åren i stelkramp och det är verkligen otrevligt. Frågade veterinären om det gick att vaccinera mot stelkramp, men han trodde inte det. Efter lite efterforskning på nätet tror jag att det går, genom att använda Heptavac. Är det någon som vet säkert? Om jag vaccinerar tackorna på våren, innan lammning, hur länge har då lammen skydd genom tackan? Det borde ju vara de nyfödda lammen som är mest utsatta för smittan, innan navelsträngen läkt har de ju en inkörsport för bakterier den vägen. Till hur många doser räcker en flaska vaccin och hur mycket kostar den?  Tacksam för svar och synpunkter.

Henning

« Svar #3 skrivet: 13 jun-08 kl 22:31 »
Ursäkta att jag blandar mig i tråden med en fråga till, men den handlar om samma vaccin....tror jag i allafall. För visst är det så att Heptavac även är verksamt mot stelkramp? Jag har ännu så länge klarat mig från gasbrand, men däremot förlorat ett par lamm genom åren i stelkramp och det är verkligen otrevligt. Frågade veterinären om det gick att vaccinera mot stelkramp, men han trodde inte det. Efter lite efterforskning på nätet tror jag att det går, genom att använda Heptavac. Är det någon som vet säkert? Om jag vaccinerar tackorna på våren, innan lammning, hur länge har då lammen skydd genom tackan? Det borde ju vara de nyfödda lammen som är mest utsatta för smittan, innan navelsträngen läkt har de ju en inkörsport för bakterier den vägen. Till hur många doser räcker en flaska vaccin och hur mycket kostar den?  Tacksam för svar och synpunkter.

Det går att vaccinera med stelkrampsvaccin men det blir dyrt.
Gasbrandsbakterier och stelkramp tillhör samma familj (Clostridier). Om man vaccinerar mot gasbrand gör det även en viss nytta mot stelkramp. Skillnaden mot ordinärt stelkampsvaccin är att det är riktat mot det speciella toxin som bakterien producerar.Det blir mycket effektivare.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 14 jun-08 kl 20:34 »
Ok,tack för tipset.Man skall vad jag har förstått ge tackorna 2ml under huden,det borde min sambo som är sjuksjöterska klara galant (kanske till och med jag som inte gillar nålar).
Jag antager att det inte är lika noga med nålbyten som när människor får en spruta för då går det åt nålar.

Det finns heptavac plus  också och jag tror att det innehöll något extra för lunginflammation .
En 100 ml flaska kostar 485 kr plus arvode på 105 kr.Jag kollade inte men jag antager att det finns mindre förpackningar.
Mvh  Lars

jk.oöjkwqdklhjjklwe ,
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Dela detta:

* Inloggade just nu

145 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser