Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite sjuk kilee...  (läst 1460 gånger)

freeky

• Gäst
Lite sjuk kilee...
« skrivet: 17 jun-08 kl 09:53 »
Jeh, jag har en desperat fråga om ett sjukt litet lamm. Vi har köpt sju tackor med lamm och har även några smålamm till låns över sommaren, bagglamm. Dom är nu ca 4 veckor och det har varit problem från början. Två lamm har blivit tagna av räven, men nu är en lite kille dålig på nåt annat sätt. Han vill inte gå, och när han gör det är det väldigt stappligt. Han får mat i flaska eftersom han inte kan äta hos mamma. Han har ingen feber, inga sår, inga svullna leder, han är dock lite snorig. Vi misstänkte selenbrist och gav honom selen i fredags och söndags, ingen förbättring. Han kan, men vill inte gå.
Till saken hör att han som äger lammen inte vill kosta på veterinärbesök, så jag vet inte vad jag ska göra. Har någon nån ide vad det kan vara för fel på kille-lille? Vi står i valet och kvalet att antingen åka tillbaka med honom så han blir avlivad, eller att försöka hjälpa honom så gott vi kan. Vore tacksam för svar :-*

Birgit

SV: Lite sjuk kilee...
« Svar #1 skrivet: 17 jun-08 kl 11:25 »
Jag har inte nåt svar på din fråga, men menar du att den du lånar lammen från lämnar ut 4 veck. lamm? De bör ju dia längre än så, eller är det flasklamm du fått? Vad gav han dem innan du fick dem och hur gamla var de då?
Låter ju mest som brist på något. Lamm som skiljs av från mamman tidigt hinner ju inte få så bra immunförsvar mot infektioner och parasiter.
Kolla om han har en massa fästingar? Vissa platser har ju problem med det.
Eftersom han är "snorig" kan han ju ha någon infektion som kräver antibiotika? Låter lungor bra?

Många frågor, men det är inte lätt att ge konkreta svar utan att ha sett lammet och omständigheterna runt omkring.

freeky

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 jun-08 kl 11:34 »
Hej!
Vi fick 3 tackor med 8 st 3-dagars gammla lamm för fyra veckor sen, och det är meningen att han ska hämta bagglammen i höst (om det nu blir några kvar, det här är 3:e som går åt).
Kille-Lille fick sin första flaska i torsdags, det var då vi upptäckte att han var ur form, och han har väldigt god apptit. Jag pratade med ägaren nyss, och han tycker att vi ska ta bort lammet. Hm, jaha, ska jag? Med vadå? Och jag kan inte bara ta bort ett lamm sådär, det har jag aldrig gjort och jag är nog för blödig för att reda ut det alls. Det känns som om det inte är mitt nsavr att göra det eftersom det faktiskt är hans. Har jag fel? :-\

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 17 jun-08 kl 11:52 »
Det låter som en väldigt slapphänt fårägare om jag får säga vad jag tycker. Ägaren borde ta sitt ansvar och absolut inte släppa iväg 4 veckors lamm till människor som har ingen eller ringa erfarenhet av fårskötsel. Och sen tycker jag gott han kan komma och avliva den själv.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

freeky

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 jun-08 kl 13:00 »
Det är värre än så, lammen var bara 3 dagar när vi fick dom, dom är 4 veckor nu. Jag tyckte det var jättekul när han kom med en massa små ulltottar, men vartefter tiden gått och det har hänt en massa saker lägger sej glädjeruset och man får upp ögonen lite. Visst tycker jag fortfarande att det är jättekul och jättegulligt, men som du sa, det börjar kännas väldigt märkligt det  här. Man börjar ana ett visst mått av slarv och oansvarighet :(, och det känns INTE bra längre. På ett sätt är det väl det, för man kastas ju huvudstupa in i fårskötsel och får ta tag i saker och ting och lära sej fort som fan, men det går lite för fort, och vad kommer sen? Vad är det för får vi fått egentligen, är dom friska eller döljer det sej mera tråkigheter? Och M3-inyget har vi inte fått än, fast det gått 4 veckor, man börjar undr om det verkligen finns nåt?
En jäkla soppa är det och det är LITE tungt just nu. Men det är bara att ta nya tag och försöka köra på så gott det går!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 17 jun-08 kl 13:25 »
Ja jag skulle inte vilja vara i dina kläder nu. Jag tycker du ska söka upp gubben och lämna över det döende lammet åt honom och kräva intyg innan du går därifrån. Sen borde nog nog djurskyddsinspektör komma och titta hos honom, hur han har det och sköter sina djur för han låter väldigt oseriös. Vad var anledningen till att du skulle ha fåren över sommaren om jag får fråga? Och är det får med status är det viktigt att den som sköter fåren vet vad det innebär och inte utsätter fåren för risker som kan medföra smitta. Sen undrar jag om statusen är densamma om fåren omplaceras en period på annat ställe än där "statusen gäller". Nån som kan svara på det kanske?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Birgit

« Svar #6 skrivet: 17 jun-08 kl 14:51 »
Kanske tveksamt med status. Tråkig historia. Vad är det för ras osv? Han verkar ju ha "för" gott om lamm eller nåt. Jag skulle som fårägare vara mycket mer mån om mitt rykte. Dessutom om man lämnar ut djur så där får man väl räkna med att hjälpa till?
Som Kimma skriver, är det ju hans ansvar fortfarande. Ni lånar ju bara fåren. Det är hans sak att åtgärda problem. Kräv också fram intyget eller kräv att han hämtar tillbaka djuren.
Att börja med får, ska vara trevligt. Planerar man att köpa några djur, pratar med folk och läser på innan, brukar det vara en positiv upplevelse. Sedan kan man ju aldrig garantera att allt går bra, men för det mesta gör det det.
Hoppas inte detta avskräcker dig inför framtiden? Du hittar säkert folk här på alternativ som ger dig råd och tips.
Att räven tog de andra beror säkert på att de var vilsna och kanske lite slöa? Räven tar sällan lamm över ett par dygn om de är friska och kommunikationen med mamman fungerar.

freeky

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 jun-08 kl 10:10 »
Lammen som blev tagna var från kullar med 3 lamm i, och dom var små och väldigt unga. Dom var korsning finull/texel. Tackan med killelille är Dorset/finull, hon är ganska nonchalant mot sina båda pojkar, men vad jag har förstått är Dorset inte så bra mödrar.
Jag tog kontakt med ägaren igår, han bad mej tar bort honom, och vi bad min kusin göra det. Men när han kom var Kille-Lille uppe och gick runt, om än motvilligt, så kusselin sa att det blev ingen nödslakt här inte, ge killen ett par dar till så reder det ut sej. Och så vet jag inte om jag har gjort något dumt, för jag gav honom Vetrimoxin som jag hade kvar till katten och inbillar mej att djurpenicilin som djurpenicillin. Han har lufsat ut till flocken nu på förmiddagen och verkar inte fara illa av det, så jag kör väl på. Det är ju inte mycke till ett lamm egentligen, men nån nytta kanske det gör? Jag vet inte vad jag ska göra annars.
Jag ringde ägaren och talade om att jag ordnat avlivning, men jag har inte talat om att det inte blev nåt av... ;)så om han klarar sej är han "borta" när han kommer och ska hämta dom i höst.. 8). Han blir kastrerad och får gå med tackorna, kan det funka?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 18 jun-08 kl 10:13 »
Klart det kan funka, håller tummarna för att lillekillen klarar sig och blir en stor vacker baggkompis åt damerna  ;)

freeky

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 jun-08 kl 13:29 »
Tack snälla  :), jag återkommer om utgången!

freeky

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 jun-08 kl 14:52 »
Jippi, Kille-Lille är frisk nu! Jag ringde veterinär och hon var övertygad om att det var selenbrist och jag skulle ge honom lite lite till i fredags, och nu, sedan ett par dagar tillbaka går han normalt igen, hänger med flocken och kommer kutande i full fart när man kommer med flaskan :-*. Han är så himla söt! Killen som äger honom vet fortfarande inte att han lever, så officiellt är han ju väck och blir då kvar på gården ;) och får leva sina dagar lite stympad men lycklig bland tackorna. Ha det gott alla!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 26 jun-08 kl 15:17 »
Åh vad roligt att höra att han mår bra och har kommit till himmelriket hemma hos er!  :D  :-*

Birgit

« Svar #12 skrivet: 13 jul-08 kl 13:50 »
Hur går det med flocken o lillkillen? Hoppas allt har lugnat ner sig?

freeky

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 03 aug-08 kl 17:20 »
Jag har inte varit inne på den här sidan på ett tag så jag har inte sett den sista frågan, men Kille-lille mår jättebra, växer och trivs med livet. Han får inte längre flaska, han började bli väldigt trind om magen så då fick det vara bra. Han kommer fortafrande och pratar, och resten av flocken är jättesociala nu och hur trevliga som helst. Vi var borta på semester en vecka, och det blev lite trögt mot slutet för man längtade hem till "gänget"... ;D. Ha en fortsatt trevlig sommar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

30 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser