Jag har byggt upp en liten örtspiral med stora stenar (högre i mitten), tror den är ungefär 1,70 i diameter, den dominerar på ett positivt sätt min ytte-pytte trädgård. Men den blev inte så väldigt hög (idealet är visst 1 m). Den blev jättefin. Säger alla som går förbi! I o m att jag bara får plats en planta av en del sorter, har jag köpt de flesta i kruka och satt i (och bara sått lite körvel, koriander, gode Henrik, indiannässlor, div. vildörter, mejram mm emellan). Först grävde jag ut matjorden under, sedan hällde jag i lite grus som dränering, den tjocka matjorden på och sen lättare planteringsjord, överst blandad med sand. Det växer som ogräs bara några veckor efter planteringen! Det behövs ganska stora stenar för att få höjd. Alltså så tunga som man orkar hantera ungefär. Med större stenar blir den högre förstås, man kan inte stapla så värst många lager stenar på varandra utan murbruk om det ska vara stabilt.
Min franska dragon (fick jag beställa på nätet, den gick inte att få tag på i handeln) har jag dock planterat under vinbärsbuskarna. Det stod i min handledning att man inte ska sätta den i örtspiralen p g a rötterna. Men jag har inte hört att den inte tål vintern. Fast i Dalarna är det kanske kallare än här. Tycker det är ungefär samma klimat här vid alpfoten som hemma i Skaraborg. Kan ju ta en stickling på dragonen sen för säkerhets skull. Att rosmarinen inte klarar sig, vet jag. Men den är lätt att få tag på.
Man kan googla på "Kräuterschnecke" och "Kräuterspirale" om man vill se bilder och läsa bygginstruktioner på nätet. Lycka till!