Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krydd odling hemma  (läst 1568 gånger)

martini

• humandemokraterna
Krydd odling hemma
« skrivet: 17 jun-08 kl 23:11 »
Hej jag ska börja med småskalig kryddodling hemma!

Odlingen kommer vara utomhus i en terrassanordning av något slag, sammanlagd yta kommer bli runt 2-3 kvm.

Vilka kryddor tror ni lämpar sig för att odlas på det sättet här i dalarna, och är det någon som vet var man kan få tag på frön till dessa kryddor?

Tack på förhand för hjälpen!

Vitis

• Skåne
SV: Krydd odling hemma
« Svar #1 skrivet: 18 jun-08 kl 00:30 »
Ska du börja från frön lär du inte hinna få så mycket detta året. Åk till närmsta plantskola istället och köp några plantor.

De viktigaste kryddorna här är nog timjan (många olika sorter), rosmarin, olika myntor, salvia, fransk dragon, oregano, citronmeliss, gräslök, persilja och lite annat smått och gott som dyker upp.

Rosmarin och fransk dragon är dock inte härdiga så dom får man ta in i kruka över vintern eller skaffa nya plantor till våren.

Kryddlandet vill ha massor av sol, vara väldränerat och ha näringsrik mullig jord för att producera mycket. Att bygga upp terasser/trappor med stenar, tegel eller brädor är jättebra.

Fröer finns hos de flesta fröfirmor, inget konstigt, men det tar ett tag från frö till färdig planta. Tjuvstarta med färdiga plantor så har du gott om tid att pyssla med frösådderna.  :)

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #2 skrivet: 18 jun-08 kl 06:48 »
Sätt myntorna nergrävda krukor i landet. Dom sprider sej annars med underjordiska skott och sen har du dom i hela landet. Inte kul alls.
Glöm föralldel inte mejram till den hemkokta ärtsoppan :).
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Sommartorparn

« Svar #3 skrivet: 18 jun-08 kl 07:56 »
Jag har byggt upp en liten örtspiral med stora stenar (högre i mitten), tror den är ungefär 1,70 i diameter, den dominerar på ett positivt sätt min ytte-pytte trädgård. Men den blev inte så  väldigt hög (idealet är visst 1 m). Den blev jättefin. Säger alla som går förbi! I o m att jag bara får plats en planta av en del sorter, har jag köpt de flesta i kruka och satt i (och bara sått lite körvel, koriander, gode Henrik, indiannässlor, div. vildörter, mejram mm emellan). Först grävde jag ut matjorden under, sedan hällde jag i lite grus som dränering, den tjocka matjorden på och sen lättare planteringsjord, överst blandad med sand. Det växer som ogräs bara några veckor efter planteringen! Det behövs ganska stora stenar för att få höjd. Alltså så tunga som man orkar hantera ungefär. Med större stenar blir den högre förstås, man kan inte stapla så värst många lager stenar på varandra utan murbruk om det ska vara stabilt.

Min franska dragon (fick jag beställa på nätet, den gick inte att få tag på i handeln) har jag dock planterat under vinbärsbuskarna. Det stod i min handledning att man inte ska sätta den i örtspiralen p g a rötterna. Men jag har inte hört att den inte tål vintern. Fast i Dalarna är det kanske kallare än här. Tycker det är ungefär samma klimat här vid alpfoten som hemma i Skaraborg. Kan ju ta en stickling på dragonen sen för säkerhets skull. Att rosmarinen inte klarar sig, vet jag. Men den är lätt att få tag på.

Man kan googla på "Kräuterschnecke" och "Kräuterspirale" om man vill se bilder och läsa bygginstruktioner på nätet. Lycka till!

mistel

• -
« Svar #4 skrivet: 18 jun-08 kl 08:40 »
Så himla känslig är inte fransk Dragon. I väldränerat läge med snötäcke finns det många som lyckas få den att övervintra ända upp till zon 7. 

Med tanke på att vinbär vill ha fukt är det kanske inte någon bra plats för att plantera fransk dragon, själv har jag satt min i mitt väldränerade soliga kryddland där jag har timjan, salvia, lavendel mm. som vill ha en mycket väldränerad plats för övervintringens skull.

Sommartorparn

« Svar #5 skrivet: 18 jun-08 kl 09:08 »
Så himla känslig är inte fransk Dragon. I väldränerat läge med snötäcke finns det många som lyckas få den att övervintra ända upp till zon 7. 

Med tanke på att vinbär vill ha fukt är det kanske inte någon bra plats för att plantera fransk dragon, själv har jag satt min i mitt väldränerade soliga kryddland där jag har timjan, salvia, lavendel mm. som vill ha en mycket väldränerad plats för övervintringens skull.

Det rekommenderas ofta att kombinera dragon och svarta vinbär, så nu testar jag det i alla fall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

165 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser