Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur dränerar man mark?  (läst 8028 gånger)

Tuve

• Skåne
Hur dränerar man mark?
« skrivet: 22 jun-08 kl 11:46 »
Var kan jag lära mig mer om hur man dränerar? Böcker, eller nåt på internet?

Jag har en yta som varit hästhage innan vi köpte gården. Den ligger norr om ladan, och sluttar lätt åt norr, mot tomtgränsen. Botten av sänkan ligger hos grannen (hästhage). Från ladans tak kommer enorma mängder vatten när det regnar. Detta kan jag ju avleda utan att gräva, men generellt är marken där ganska dåligt dränerad, och skuggad delar av dan.

Ytan är ca 30-40 m i öst-västlig riktning, och ca 10 m i nord-sydlig. Och sluttar alltså åt norr. Inte brant, men märkbart. Jag tänker använda den för diverse grönsaks- och bärodling, och ett och annat träd. Hönsgården ligger där med, och är alltför blöt.

Generellt sett, hur tänker man: dränering tvärs längs slänten, diagonalt eller rakt ner för slänten? Om tvärs: i ovankanten eller nederkanten?
« Senast ändrad: 22 jun-08 kl 12:57 av Tuve »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Hur dränerar man mark?
« Svar #1 skrivet: 24 jun-08 kl 23:00 »
Äldre lantbruksböcker brukar ta upp dränering ganska utförligt. Vore annars bra med någon modernare bok, eftersom tekniken ändrats. Jag är inte helt uppdaterad.

Men jag undrar om den mark du beskriver passar för grönsaksodling. Kanske om den dräneras, men nordsluttning och skugga del av dan låter hum hum.

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 24 jun-08 kl 23:20 »
Dike tvärs i ovankanten är säkert viktigast eftersom vattnet rinner neråt.
Du kan ju börja med att göra öppna diken runtom, och lägga några dräneringsrör av plast mitt i om det behövs.
Vinbär, särskilt röda och vita, kan växa acceptabelt i norrläge men annars är nog bär mindre lämpligt där.
Sallad, spenat och andra inte mognande växter klarar sig med mindre solbehov bara det är varmt.
Är jorden mycket lerig passar den nog inte alls för grönsaker, det blir för kallt om våren.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tuve

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 25 jun-08 kl 19:53 »
Det lät nog skuggigare på min beskrivning än det är - vi har odlat majs där med framgång förra sommaren.
Tack för tips, och tar gärna emot fler!

Fridolf2

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 jun-08 kl 08:47 »
Du kan kolla lite på  www.dika.nu  och få lite tips om själva dräneringen...
Men punkt ett är ju att se till så dagvattnet uppifrån tak och sånt inte alls kommer ut på biten, och det gör du lämpligast med ett öppet dike i överkant av biten. För dränering i marken kan aldrig ta hand om sånt vatten, speciellt inte i en sluttning.  Sen om biten fortfarande är sur så kan ju några dräneringsslangar på tvären hjälpa till (eller lite diagonalt blir det ju för att få fall på dom)..

Men spontant så känns det tyvärr inget vidare för grönsaker, jag har haft jordgubbar i en norrsluttning en gång och det blev ingenting av det, men det är ju lite svårt att säga i förväg hur det kommer att bli, men ha med det i tanken iaf, så ni inte blir besvikna om det visar sig ge dåliga skördar...

Tuve

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 26 jun-08 kl 09:45 »
Tack, Fridolf2. Jag har börjat läsa dika.nu så smått, och de verkar ge väldigt bra information, men en tanke dyker upp för mig: Den sidan handlar ju om ganska storskalig åkermarksodling. När det handlar om trädgårdar, så kanske upphöjda bäddar, mm vore ett alternativt sätt, med liknande resultat, eller?

Igen får jag påpeka, ni som vill avråda, att det kanske lät sämre på min beskrivning än det är - lutningen är svag. Den är relevant för att det är åt ett visst håll vattnet rinner, men inte så stark att det påverkar hur mycket sol den får. Som sagt, även förra sommaren, med moln och regn, gick det faktiskt att få fram mogen majs där. Så jag tror inte den är särskilt olämplig. Bara lite blöt.

Filip Skräplund

« Svar #6 skrivet: 26 jun-08 kl 10:03 »
Upphöjda bäddar skulle nog vara värt att prova, dom blir fortare varma på våren, troligen mest pga den goda dräneringen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Fridolf2

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 jun-08 kl 10:11 »
Dräneringens grunder är ju i stort sett samma oavsett bit du ska odla.. Men upphöjda bäddar är ju en utmärkt ide, då kan man ju även blanda i lite mer mull ( torv,gödsel) i dom och få en väldigt bra odlingsyta, som även blir lite bättre dränerad av sig själv, även om det aldrig skadar att även grunden är väldränerad. det handlar ju om att få rätt proportioner när det gäller förhållande jord/luft/vatten i backen..  Sen beror det ju på jordarten, är det en lerig bit så får man jobba lite mer för att få den odlingsbar, medan en sandig eller mullhaltig bit kan ge bra skörd även om man fuskar lite, bara dom får tillräckligt med vatten.
Dina upphöjda bäddar kan ju också eventuellt täckas med svart plast, och så odlar du i hål du tar upp, då minskar ogräsbördan väsentligt. Så kan man ju tex ha jordgubbar om man vill odla ekologiskt. Bäddarna ska dock inte vara för breda, så du når över hela från ömse sidor..

Du kan googla på `odling på plastlist´ så får du tips... :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

130 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser