Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sötflocker/Stevia  (läst 1107 gånger)

MagnusG

Sötflocker/Stevia
« skrivet: 25 jun-08 kl 09:39 »
Hej !
Kan någon ge mig tips på hur jag ska få mina frön av sötflocker att börja gro?

har sått grunt i planterings krukor,vattnat ställt dom i fönstret och väntat men inget händer????

Jag är nu inne på min tredje frösättning som nu har stått i 4veckor men inget liv,,,,,, kan dom krypa ur :)

Använder vanlig bra plantjord,mina chillisar coh djungelgurkor+örterna trivs fin fint i den,,men tydligen inte sötflockern,,,,,,,,,

Hjälp/ Magnus

mistel

• -
SV: Sötflocker/Stevia
« Svar #1 skrivet: 25 jun-08 kl 10:00 »
Stevia har ljusgroende frön som inte ska täckas med jord isället täcker man sådden med ex. plastfolie så det är uppåt 100% luftfuktighet runt fröerna + fröerna åldras snabbt = grobaheten avtar snabbt. De personer jag känner som köpt av ex. Impecta har inte fått så bra resultat kanske fröpartierna de köpt in varit något för gamla. Själv fick jag i stort sett 100% grobarhet förra året med de fröer jag köpte hos Runåbergs (tog 1-2v för fröerna att gro), efter vad jag förstått testar Runåbergs grobarheten på fröpartierna själva de litar inte på frösäljarnas grobarhetsangivelser till 100% så det känns säkrare att handla hos dem, ibland har jag fått 2 påsar till samma pris som en med kommentaren att fröpartiet hade något för låg grobarhet men att de ändå vill kunna leverera sorten så då har man fått mera fröer istället så man ändå ska kunna få rätt antal plantor, det tycker jag visar på bra service och att de är måna om sina kunder.

MagnusG

« Svar #2 skrivet: 26 jun-08 kl 17:06 »
Tackar så mycke för tipset.
Har köpt mina frön från raraväxter,,,också sådde jag dom lite grunt,där i är nog felet,,,,hm hm

ska beställa en ny laddning och testa,,,

ännu en gång tack för tipset ;D

Mvh magnus

Ekub

« Svar #3 skrivet: 26 jun-08 kl 17:14 »
Förra gången jag hörde talas om stevia var i ett recept och tog det för ett sötningsmedel liknande canderell eller vad det heter men verkar som det är en växt tydligen *s*  ;D Lite nyfiken på hur den används och så...

Dela detta:

* Inloggade just nu

112 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser