Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kumara o feijoa  (läst 3563 gånger)

Vilse

• Gäst
kumara o feijoa
« skrivet: 26 jun-08 kl 21:15 »
finns kumara "potatis" i sverige?
finns feijoas i sverige?

antar at man kan koepa feijoa o aeta men kan man odla?
om kumaran finns saa kan man odla den som man kan med potatisen.

fyrdörrarsstolpe

• Gäst
SV: kumara o feijoa
« Svar #1 skrivet: 26 jun-08 kl 21:34 »
finns feijoas i sverige?

japp potatis fins i svea rikets potatis land :P

mistel

• -
« Svar #2 skrivet: 26 jun-08 kl 21:56 »
Kumara är en slags sötpotatis som finns på nya zeeland och jag har aldrig sett den här i sverige. Sötpotatisar av div. slag brukar inte hinna bli något under den korta odlingstiden som vi har här i sverige.

feijoa = vild guava kan finnas under sällsynta tillfällen i matbutiken, har man tillgång till tropiskt växthus kan man odla den men den funkar annars inte att odla här.

Vilse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 jun-08 kl 01:46 »
bara jag hittar kumara i sverige saa kan jag till och med taenka mej en hink i vardagsrummet at odla i,,
himlans gott!!

Vilse

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 jun-08 kl 21:26 »
jag fraagade tullen vid et tillfaelle om jag kunde ta med en kumara i resvaeskan,,dom sa tvaert nej,,surpuppor!

kumara aer saa sabla gott!
kokt eller uppstekt eller i soppor eller blandat i potatismoset,
elller som kumara frittes,,french fries a la nz,,mums :)

fyrdörrarsstolpe

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 jun-08 kl 11:59 »
jag fraagade tullen vid et tillfaelle om jag kunde ta med en kumara i resvaeskan,,dom sa tvaert nej,,surpuppor!

kumara aer saa sabla gott!
kokt eller uppstekt eller i soppor eller blandat i potatismoset,
elller som kumara frittes,,french fries a la nz,,mums :)

dom trodde väll att du skulle röka på...............

Vilse

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 jun-08 kl 23:04 »
aesch,,inte trodde dom det inte, jag sa at det var en potatis,,sen e jag ju svensk o har svenskt namn o e ju liasom inte fraan naat land daer man kaekar blad o fyller upp kinden som naan sorts hamster :)

fraagade helt hederligt i mail till tullen om jag fick goera det,,saa nu vet jag at jag inte faar sa nu aer naesta steg at om jag inte hittar saa faar jag stoppa en kumara i naanting sa tulll hundarna inte kan sniffa den :)

(nae jag smugglar aldrig)

fyrdörrarsstolpe

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 jun-08 kl 10:52 »
finns feijoas i sverige?

men ärligtvilse..........jag tycker dessa knölarna kan vara en god affär  kanske om du flyttar hit så kanske de vore din grej att odla ock sälja dessa knölar?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 30 jun-08 kl 15:33 »
Är det stor skillnad på Kumara från "vanlig" sötpotatis?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Vilse

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 jun-08 kl 20:38 »
vet inget om soetpotatis alls, har aldrig ens letat i sverige.
det haer aer en stor knoel som typ en bakpotatis, finns gula och oranga och guld.
utsodan har faerg paa skalet men insidan aer blek gul.
insidan aer som en mild kaalrot/morot med soetma.

jag goer baade potatismos o hivar i en foer smaken och pommesfrites och har i soppa och goer allehanda groensaks bitar o sprinklar med olja o salt o bakar i ugnen.
kumaran har naestan lika stor plats som potatisen ,,aatmindstonde foer mej :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 02 jul-08 kl 00:19 »
vet inget om soetpotatis alls, har aldrig ens letat i sverige.
det haer aer en stor knoel som typ en bakpotatis, finns gula och oranga och guld.
utsodan har faerg paa skalet men insidan aer blek gul.
insidan aer som en mild kaalrot/morot med soetma.

jag goer baade potatismos o hivar i en foer smaken och pommesfrites och har i soppa och goer allehanda groensaks bitar o sprinklar med olja o salt o bakar i ugnen.
kumaran har naestan lika stor plats som potatisen ,,aatmindstonde foer mej :)

Googlade lite, och det verkar som att kumaran är hyfsat närbesläktad med den "vanliga" amerikanska sötpotatisen. Kumaran importerades tydligen av maorerna när dom kom till NZ (när det nu var) men då var knölarna väldigt små. När vita flyttade till landet tog man med sig sötpotatis och korsade in med kumaran och fick därmed till en mycket större fruktkropp. Därefter har man utvecklat de olika färgvarianterna.
Det är himla spännande med nya växter!

Men appropå frukt-sniff-hundarna i tullen på NZ... går dom igenom utresandes packning oxå? Jag trodde att det bara var inkommande... Ett bra sätt att förstöra för specialsök-hundar ska visst vara ren alkohol... Typ en läckande spritflaska. Men då kan ju en hel del i packningen förstöras oxå, och det kan ju vara lite onödigt kanske...  ;) Men att maskera doften med nåt annat man tror luktar starkt (typ kaffe) funkar tyvärr inte. Hundars luktsinne funkar inte på det sättet. Det är ungefär som att försöka dölja en svartklädd människa för dig genom att placera en massa gulklädda människor omkring honom. Du ser ju ändå den svartklädda... till slut...  ;)

Finns det inte Kumara-frön?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Vilse

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 02 jul-08 kl 00:24 »
det daer med at det var en viss folkgrupp som tog med potatisen ska tas med en nypa salt.
har hoert at den inte ens fanns daer dessa maenniskor kom ifraan.

har inte hoert at det ska vara naan korsning utan tror om jag minns raett att den kanske finns paa hawaii??
kan ha fel.

tullhunden haer nere heter bob the beagle :)
bob hade egna smaa reklam informations program foer naagra aar sen.

dom sniffar inte alls naer man reser ut men arlanda kan ha en sniffer,,

naan som har en post address dit jag kan skicka en i ett paket o skriva foedlesadgspresent paa paketet??  :)
vad haender om tullen tar den??
faar jag skaell eller den som vaentar paketet??

kumara froen,,vet inte,, vi planterar dom som vanlig potatis och dom saetter revor med roetter fraan revorna,,

Vilse

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 jul-08 kl 00:27 »

The origins of kumara

We think of kumara as a New Zealand, or at least Pacific food. But like other potatos it actually comes from South America. For a long time anthropologists and historians have speculated that the Polynesians must have, at some stage, made the three week voyage from Easter Island to Peru in order for kumara to have entered the Pacific food chain - but there's been no proof of it (other than the fact that there's kumara in the Pacific). Until now, that is. A New Zealand team has shown, with carbon dating and DNA testing, that Polynesians visited South America sometime around 1385 (give or take a couple of half-lives). We know this because they left their chickens - which don't fly or swim, and usually travel by waka as an in-flight meal - behind. Of course, we don't know that they took kumara back with them - but its about as strong a case as you get in this field, and its nice to see it confirmed.

Ekub

« Svar #13 skrivet: 05 jul-08 kl 00:50 »
Har inte läst varenda mening i den här tråden så detta kanske redan är sagt...men det finns en anledning bakom förbudet. Frön eller liknande brukar nog inte vara något problem men har du med en hel växt får du ju med bakterier, sporer, "what ever" och allt annat från dens jordar, som kanske är främmande i jordarna här...

Är ärligt inte helt 100, men har för mig att det är så det är. Är kanske helt ute och cyklar här?! :-\ Men ofta kan det finnas en vettig anledning bakom ett förbud ;) Hör man sig för är den säkert inte omöjlig att få tag på ;) *förhoppningsvis*

Vilse

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 jul-08 kl 01:24 »
klart det finns en vettig foerklaring, klart att det aer foer att stoppa folk med farliga saker :)

samma haer nere, man kommer hit o faar fraagan om man varit i ett svenskt jordbruk senaste dagarna, man kan han sporer o sk-t under skorna.

maaste ju ha lagar foer at stoppa farliga saker.
men jag har lite problem med at man kan ta in stora laador frukt o groensaker fraan ett land men man faar inte ta med en enda liten gurka sjaelv fast det tas in laador av gurka fraan samma land,,

Ekub

« Svar #15 skrivet: 05 jul-08 kl 10:59 »
Jo det är sant, lite konstigt men finns säkert någon förklaring bakom den regeln med ??? Kanske ingen får ta in för att tullen ska slippa stå o dividera om gurkor vid gränserna...  ??? dem som kommer i frukt- och grönsakslåderna är väl oftast rena, medan om man som privatperson tar med frukt o dyl. kanske jordrester/ sporer finns kvar på det man tar med sig?! Men sedan är det väl lite skillnad mellan att ta med en grönsak/ frukt o dyl. till ett land och äta upp den,  och ta till vara på frön (om det finns) för att så eller ta in en knöl och sätta direkt i jorden... Jag bara spekulerar lite nu...  :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

130 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser