Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tidigare besprutad jord  (läst 2012 gånger)

cissi

• Gäst
Tidigare besprutad jord
« skrivet: 29 jun-05 kl 12:21 »
Jag har precis fått hyra en odlingslott på 110 kvm där jag hade tänkt odla giftfria grönsaker. Hittade under uppröjningsarbetet gamla sprayflaskor (utan etikett) som luktar "konstigt" och gissar att det varit ogräsmedel i dessa.
Hur gör man för att "hela" en tidigare besprutad jord? Min tanke har varit att plantera gröngödsling (klöver etc) på halva lotten i år, hade det varit en bra idé att göra det över hela och vänta till nästa år med att odla grönsaker?
Mvh Cecilia

Bondmoran

Re:Tidigare besprutad jord
« Svar #1 skrivet: 29 jun-05 kl 13:28 »
På Kravs sidor finns det information om hur länge man "måste" odla miljövänligt för att få räkans som kravgodkänd. Det kanske kan vara något att gå efter.

Ett sätt skulle kunna vara att frakta bort en del av jorden och sedan köpa ny jord utan ev gifter i. Men då skyfflas ju problemet bort någon annanstanns.

Ett annat sätt skulle också kunna vara om du odlar i hinkar och byttor med ny jord i år istället för i jorden och planterar gröngödslingsväxter på nästan hela lotten förutom där du ställer dina byttor då.

Under länkarna finns en Paul Teepen som ger ekoligiska råd vid mailkontakt. Kommer inte ihåg under vilket länkalternativ han ligger men titta på odling eller kollektiv. Du kan även söka på google på hans namn.

Lycka till

Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Johannes

• http://skogsdrommar.blogspot.com/
    • -
    • Paganus Skogsrockarna - Rock på svenska
« Svar #2 skrivet: 25 aug-05 kl 16:57 »
Hej.
Har själv varit med om dieselförgiftad jord. Minns inte namnet på gröngödslet, men då sådde jag en klöversort som jag sedan slog, transporterade bort och eldade upp. Det finns såna där klöversorter som är framtagna för att suga giftet ur jorden. Fråga på Lantmännen.

Mvh: Hampe
Johannes

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 16 jan-06 kl 20:33 »
Var på visning av repslageri på Repslagarbanan i Älvängen. Där fanns en utställning om industrihampa. Enligt guiden så kan hampa användas för att "dra" upp gifter från marken.

Giftfritt blir det väl ändå aldrig i vårt samhälle så tänk att det iallafall säkerligen är bättre än det du köper i butik...

ES

caprice

• -
« Svar #4 skrivet: 19 jan-06 kl 12:24 »
Det är klart att det inte är så kul att de som odlat innan kanske använt ogräsgifter, men att det skulle göra jorden så giftig att man måste schakta bort den låter ju lite befängt. Det är ju stor skillnad på att ha fått tungmetaller eller diesel i jorden och att man använt lite bekämpningsmedel.
Antagligen äter du idag inte endast ekologisk odlad mat så bekämpningsmedel får du i dig i alla fall. Det vanligaste giftet är Round up som bryts ned ganska snabbt så antagligen finns det väldigt lite kvar i din jord. Ev. grönsaker du odlar där nu kommer alltså att bli betydligt mindre giftiga än det mesta du kan köpa ute i affären.
Personligen skulle jag bara odla på, tillföra mycket kompost och organiskt material för att förbättra jorden.Det gör också att mikroorganismerna vaknar till liv och bryter ned ev, gifter. På två år kan man räkna med giftfrihet, fast nedfall i luften, avgaser osv kommer man aldrig ifrån.

Förresten , är du säker på att behållarna inte innehåller ogräsättika, ett ämne som är ofarligt att använda för att bekämpa ogräs och som är vanligt hos hobbyodlare?
« Senast ändrad: 19 jan-06 kl 12:25 av caprice »

Dela detta:

* Inloggade just nu

137 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser