Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  en seriös odlings fråga.  (läst 2627 gånger)

fyrdörrarsstolpe

• Gäst
en seriös odlings fråga.
« skrivet: 02 jul-08 kl 16:42 »
vad är den mest ekonomiska gröda att odla, för en hobby odlare?  har läst skruvis inlägg ock då får man uppfattningen att inget är lönsamt bättre att handla på coop ;) jag tänkte odla nästa år ock vet inte vad jag ska satsa på?  potatis är billigare på coop enligt vissa?----------   jag är då ägare till gård met stort växthus mm.. vad ska en nybörjare satsa på?  mina förslag... tomat,purjo.gullök,,,,  hur är det med sparris? 

Sommartorparn

SV: en seriös odlings fråga.
« Svar #1 skrivet: 02 jul-08 kl 16:51 »
Alltså, jag har ju själv knappt kommit igång med min odling, men tänk dig vad som är svårt att få tag på. Bär, sparris (men det tar några år), sockerärter (de brukar komma från Afrika och är jättedyra), kronärtskockor. Hur ofta ser du mangold? Sen olika örter. De växer som bara den, fast jag inte hade chansen att så/plantera förrän alldeles för sent på säsongen. Gillar du jordärtskockor? Ovanligare salladssorter (att köpa småplantor lönar sig, då kan man ju tänka sig vinsten med frön). Chili kanske.

Helt enkelt grönsaker och bär som du gillar, som inte finns så ofta i affären och som är relativt dyra. Och som kommer långt bortifrån och säkert är besprutade. Personligen skulle jag strunta i morötter.

Moraggarn

• -
« Svar #2 skrivet: 02 jul-08 kl 17:02 »
Satsa på frukter..passar bra att ha i mäsken ;D

Moraggarn

• -
« Svar #3 skrivet: 02 jul-08 kl 17:06 »
skämt å sido, varför inte satsa på sånt du använder dig mycket utav? och har du tillgång till jordkällare tycker jag du ska testa att driva champinjoner.Fast frukter är ju inte helt fel för därifrån kan man ju även få sylt marmelad saft ja lite av varje

Bo

Aprikos
« Svar #4 skrivet: 02 jul-08 kl 17:08 »
i växthuset. Lättskött och ger stor skörd efter ett par år. Kräver väl 10-15 kvadratmeter/st.

fyrdörrarsstolpe

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 jul-08 kl 17:12 »
skämt å sido, varför inte satsa på sånt du använder dig mycket utav? och har du tillgång till jordkällare tycker jag du ska testa att driva champinjoner.Fast frukter är ju inte helt fel för därifrån kan man ju även få sylt marmelad saft ja lite av varje

ja det är ju min tanke också, sånt man använder mycket.  champingioner var ett bra förslag...  har två enorma kallkällare,,,  chilli låter kul också 

fyrdörrarsstolpe

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 jul-08 kl 17:17 »
faktum är att ja vet en som började med just champinooner,,  hemma hos sig ,alla skrattade åt detta var ca 15år sen men nu så är det ett väldigt lönsamt företag,,, det är nog inte fel att sälja med på marknader ock i närodladbutiker mm

fyrdörrarsstolpe

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 jul-08 kl 17:19 »
men var är bäst ock billigast  att  köpa frön ock utsäde då?

Ladyhawk

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 02 jul-08 kl 17:20 »
Vindruvor ger ofta god skörd...fast det har jag klarat att övervintra på balkongen också så de måste ju inte odlas i växthus. Såg Bos förslag på aprikoser. Vet inte var du bor men min farbror hade persikor i trädgården i Alingsåstrakten så de klarar sig tydligen utomhus.  :) Annars håller jag med de andra, odla sådant som man använder mycket.
"Min smak är enkel - jag nöjer mig med det bästa
~Mark Twain~

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #9 skrivet: 02 jul-08 kl 17:47 »
Det finns nog bara två ekonomiska skäl till att odla:

• Du har väldigt små inkomster och vill hålla nere utgifterna. Samtidigt som du har gott om tid för att pyssla med odlingar.
  • Du tänker odla i en lite större skala för att sälja.

Men det finns många andra skäl för att odla, utöver de ekonomiska:

• Du tycker att det är roligt.
  • Du uppskattar smaken av färsk mat.
  • Du vill odla växter och bär som inte tål transporter.
  • Du vill ha kontroll över gifter och besprutning.
  • Du tycker att det är vackert med odlingar i trädgården.
  • Du vill ha lite nytta av allt ditt gräsklipp.
  • Du vill att dina barn skall veta var mat kommer ifrån.
  • Du vill ha billigt foder till dina husdjur.
  • Du vill lära dig att odla som en förberedelse inför den dag då mat blir dyr.

Till exempel finns det massor med jordgubbssorter, med fantastisk smak, som inte tål att transporteras. Samma sak med potatis. Det finns helt makalösa potatissorter som inte går att odla kommersiellt. Men som hobbyodlare kan du njuta av dem så mycket du orkar.

Eftersom du har ett växthus så anser jag att tomater är givet. Om man har ätit en riktigt fin solmogen tomat, som man plockar direkt från en planta, så känns det svårt att köpa tomater i plastförpackning på ICA. Det är liksom inte samma sak. Men du kan också gott sätta ett par potatisar i växthuset. Så får de lite tjuvstart.

Och alla barn, och vuxna med för den delen, skall väl få uppleva glädjen och njutningen av att gå och plocka jordgubbar, ärtor, smultron och annat direkt från plantan in i mun?

Och dill och persilja är väl det viktigaste av allt!

Men om du skall börja odla så föreslår jag att du satsar på att ha fräscha och goda grönsaker, bär och örter som du plockar och äter direkt. Senare, om du får blodad tand, kan du satsa på att vinterlagra i jordkällare. Och börja i liten skala. Det vanligaste misstaget nybörjare gör (däribland jag) är att man börjar med enorma odlingar. Nöj dig med en liten drivbänk och några krukor med örter. Och en liten rad med potatis. Nästa år kan du odla mer om det går bra.

Du kan köpa frön och utsäde i varuhuset. Den duger utmärkt. Men annars kan man skicka efter på postorder. Det är roligt det med. En del satsar på att ta eget utsäde och att byta med varandra. Men det är överkurs.

Köp en bricka med flera olika tidiga sättpotatisar. De kommer att vara färdiga för skörd lite olika tidigt, så du kan få fin färskpotatis under en stor del av sommaren.

Sätt massor med dill och persilja. Skulle du få för mycket går det att frysa in.

Sallad och ruccola. Rädisor.

Gul lök är det enklaste som finns att odla. Och det ser fint ut i landet med en gång. Klar booster för nybörjarodlare. Men missa inte rödlöken och schalottenlöken. Och inte att förglömma gräslöken. En sillbit med gräslök och en nubbe. Hur låter det?

Gör en liten spaljé och odla lite ärtor.

Morot är lite knepig för nybörjare. Dels tar det lång tid för dem att gro, och dels kväver de sig själva om man inte gallrar dem. Och de tål inte heller för mycket ogräs i början. Men det finns fantistiska sorter av sommarmorötter som man kan ha som rent godis. Jag brukar sätta rädisor glest i samma rader som morötterna. Och lök i ändarna på morötsraderna. Annars är det inte lätt att se var man satt morötterna innan ogräset tagit övernhanden.

Och om du råkar ha gott om plats för odlingar, odla blommor också! Ringblommor. Honungsört. Gurkört. Blomsterböna. Då blir det roligt att gå ut i trädgården och rensa ogräs.  :-X

Men tro inte att du tjänar så mycket pengar på det hela. Mat är löjligt billigt i affären. Om du inte köper den tillagad. Men med tanke på att den köpta maten inte smakar så mycket så är den ju inte heller värd så mycket som den man odlar själv.

A.

« Senast ändrad: 02 jul-08 kl 17:56 av (Anders) »

Moraggarn

• -
« Svar #10 skrivet: 02 jul-08 kl 17:58 »
Så är det ju så också att det gynnar ju marken du har eftersom den blir brukad istället för att kanske bara växa igen det ser ju lite roligare och trevligare ut på så vis,och mitt bland alla väldoftande örter och vad du nu kan tänkas satsa på kan du fixa din egen lilla oas att bara slappa i kanske med en kall pilsner en varm sommardag,oj oj oj det där blev ju nästan lite poetiskt ::).

fyrdörrarsstolpe

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 02 jul-08 kl 19:41 »
tack för alla goda råd! anders du slog huvudet på spiken kan man säga !  har levt på snabbmat o halvfabrikat aldeles för länge.  fler råd tack? när denna tråd är "mättad"  ska jag skriva ut den ock spara alla råd ,,  så ja nästa vår kan bestämma mig för va jag ska prova att odla.      men var köper jag frön ock plantor  mest ekonmiskt ock ekologiskt?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #12 skrivet: 02 jul-08 kl 21:05 »
Köpa frön och plantor billigt och ekologiskt:

1. Krångla inte till det. Fröer är löjligt billiga. Köp på ICA eller COOP eller var du vill.

2. Byt/köp plantor och fröer med andra alternativare. Det finns massor med trådar för det här. Lämplig orsak till en liten träff hemma på din gård? Det går fint att skicka småplantor med post. De kommer fram på en dag. Dra fram lite extra så att du har något att byta med.

3. Googla fram frökataloger och beställ till våren. Finns en del som specialicerar sig på lite speciella sorter. Men det har jag sett att du redan har koll på.

4. Köp kul plantor på närmaste plantskola.

5. Testa att ta eget utsäde av det du odlar. Det blir det allra billigaste och allra mest ekologiska. Blir du duktig på det kan du hjälpa till att bevara gamla sorters grönsaker och annat kul.

Tips:

Gör i ordning platsen där du skall odla redan nu. Blanda ner och täck med gräsklipp. Då kan du enkelt få bort ogräs INNAN du börjar odla där. Och får perfekta förutsättningar för odling till våren. Starta en kompost redan nu om du inte redan har det. Och det är inte alls försent att odla redan nu. Köp lite kryddväxter på plantskolan och gör en liten kryddträdgård.

A.

fyrdörrarsstolpe

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 02 jul-08 kl 21:15 »
jag får lungna mig en månad till då har jag tillträde!  är ca 3ha mark......ok det är ok med fröna på coop maxi mm,, jag har ju sett fröställen i affären i åratal.  jag har pejlat lite här också..till min besvikelse fick ja reda på att freja frö var nedlagt. tyckte deras måtto var super att bevara gammla tåliga sorter.. ock sätt potatis också?  lantmännen brukar ju ha en del sätt potatis ock frö att välja på. jag har börjat förbereda mig lite,, bytt skaft på två potatishackor,, meckat med en jordfräs ja har mm mm jag läser även här väldigt mycket om odlig så ja följer debatten dagligen här ,nästan. har även spanat in tidningen åter ock bokklubben kommer att beställa böcker därifrån, så jag förbereder mig, ock söker kunskap. kommer säkert en del dumma frågor som ni tycker är självklara men det får ni ta :D

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
« Svar #14 skrivet: 02 jul-08 kl 21:23 »
Det här med att odla har ju tre aspekter.
Den ena är att leva billigt
Den andra att leva hälsosamt
Den tredje att ta vara på miljön

Själv vill jag leva så billigt som möjligt, eftersom jag bara har min pension och den är inte hög.
Eftersom jag av hälsoskäl är vegetarian så vill jag gärna odla mina grönsaker själv så att jag vet att de odlas utan gifter och konstgödning.
Genom att jag odlat upp mark som inte varit använd på 20 år så brukar jag nu gammal odlingsmark och det är i mitt fall en välgärning för miljön.
Läs mer på http://jojjesblog.blogspot.com/ och på www.levabilligt.se

Om jag någon gång köper någon grönsak i affären så undviker jag att köpa sådant som är importerat om det går. Varför skall mat fraktas jorden runt när vi kan odla i Sverige? förresten får man ju lära sig att inte allt finns tillgängligt hela året. tomater äter man på sommaren när de odlas i vårt land, liksom jordgubbar.

I mitt grönsaksland har jag mycket kål av olika slag. Broccoli är en älsklingssak, liksom mangold. Men där finns även morötter, palsternacka, vitkål och tre sorters bönor. Finns det något härligare än att gå ut i landet och mumsa på färska sockerärtor.
I dag tog jag förresten in sallad och rädisor som jag käkat på macka för första gången i år. Ljuvligt!

Kan lägga till att jag köper alla fröer från Runåbergs, aldrig på Coop. Jag vill ju ha kvalité.
http://www.runabergsfroer.se/html/index.htm
« Senast ändrad: 02 jul-08 kl 21:25 av Jojje »

Johan1

« Svar #15 skrivet: 02 jul-08 kl 21:23 »
Tidiga sorter av t.ex. morötter och lök är nog ganska lönande att odla själv, använd fiberduk och sätt det i slutet av mars/början av april beroende på var man bor. De brukar säljas som "knippen" och då är alltid kilopriset högt och de håller dessutom dåligt.

Äter man mycket bär är det också lönande att själv odla. De köpta jordgubbarna är visserligen större men de smakar ingeting jämfört med egenodlade.

Skytten

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 03 jul-08 kl 14:35 »
Börja med att odla det du vill äta själv, och kanske inte köper av bla att det faktiskt kostar en del.

Dill, persilja, purjolök t.ex är lämpliga att börja med.

Efter ett tag ifall du tycker om att jobba med det, kan du utöka för avsalu.

Lokalodlat kommer at bli mer efterfrågat efterhand, i mindre skala är restauranger och privatpersoner de som är beredda att betala bäst.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

108 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser