Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölkning  (läst 13641 gånger)

Sussilo

• Gäst
SV: Mjölkning
« Svar #40 skrivet: 05 jul-09 kl 19:40 »
Det finns nog många här på forumet som säljer Sv. lantrasgetter, om det är det du vill ha. De finns både med och utan horn (kulliga). Pröva med en annons under Annonser/Djur önskas/Getter.
« Senast ändrad: 05 jul-09 kl 20:48 av Sussilo »

Mysan93

• Halland
« Svar #41 skrivet: 12 okt-11 kl 22:53 »
Hej!
Har tänkt att skaffa några göinge getter, så tänkte höra om någon vet hur dom är i temperamentet med tanke på deras horn..?? Har haft getter när jag var yngre, men har ingen aning vad det var för ras..  är det någon skillnad på temperamentet bland raserna??  :o Troligtvis så ska vi bara ha dem som sällskap så det är inte så noga med hur mycket dom mjölkar, läste konversationen och det verkar vara många erfarna så hoppas att någon kan svara på min fråga! :D

Sussilo

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 13 okt-11 kl 05:26 »
Tycker du gör klokt i att skaffa göingegetter som är en allmogeras. Du kan också gå in på allmogegeten.se där hittar du mycket info. Temperamentet mellan getraserna skiljer sig inte nämnvärt.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #43 skrivet: 13 okt-11 kl 19:58 »
Jag gillar mina göingegetter mycket :-* , mjölkar några av dem oxå. Hornen är väl inte något särskilt jämfört med andra getraser? Visst, en av våra bockar är 3 år och har c:a 80 cm mellan hornspetsarna, en imponerande herre (grannbarnen tycker han ser otäck ut)! Han är fridsam av sig, men en får passa sig lite, det räcker ju att han vänder på huvudet för att titta på något så kommer det ett horn farandes i mänsklig midjehöjd.
Getternas horn är det inga bekymmer med, möjligen kan de fastna i ens kläder när någon getmadame kommer för att kela och få sig en äppelbit.

(Lite kul, det var hemma hos Nying (som startade denna tråden) jag fick prova att handmjölka en get för första gången, när jag var där i ett annat ärende för några år sedan...kycklingar som fick åka hem med hjälp av Scania med V8 8) )
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #44 skrivet: 24 okt-11 kl 21:50 »
Horn?  Jättepraktiskt för det mesta!  Det enda tillfälle då jag för min del tycker att horn är i vägen är när jag slaktar.  Då hakar hornen fast i allt möjligt, och hindrar all transport och upphängning.  I övrigt:  Snyggt, praktiskt, ett bra skydd vid rangstrider.  Jättebra ifall det dyker upp en räv.

Om det är någon skillnad i humöret, så är min erfarenhet att kulliga djur (alltså utan horn) kan vara lite tuffare i tempramentet, liksom för att kompensera bristen på horn.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

162 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser