Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Syltfrågor  (läst 10408 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Syltfrågor
« skrivet: 03 jul-08 kl 23:01 »
Har kokat sylt här ikväll..Men har lite funderingar.. Så nu ska jag passa på att fråga!!!

Ska man egentligen låta sylten svalna innan man häller upp..eller ska man hälla upp det direkt??
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Västergötland
SV: Syltfrågor
« Svar #1 skrivet: 03 jul-08 kl 23:18 »
Hmm..har jag gjort helt fel nu.. Försökte koka jordgubbarna försiktigt för att få så hela bär som möjligt..men kokade ändock ganska länge.. (som vanligt ingen klocka..men han ju chatta rätt mycket ;))

Men..dom flyter ju uppe på ytan.. nu..

Antar att om jag låter det svalmna kan man röra ner bären..Men då kanske det blir fel ur förvaringssynpukt?

Hjälp mig nu någon!! Annars mosar jag bären som jag brukar göra  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 03 jul-08 kl 23:33 »
Hej,

Sylten skall vara värm när du häller upp den i burkar och så försluter du direkt.

Jordgubsssylt med hela bär blir ju lite som sås med bär.. :) De senaste gångerna som jag har gjort jordgubbssylt så har jag kokat länge så att bären blir nästan genomskinliga och så har jag haft pressad citron i. Då blir sylten tjockare och och bären flyter inte upp på samma sätt.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Frances

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 03 jul-08 kl 23:45 »
Ok, så det är bara att sleva upp gensat då  ;D O låta bären flyta på...

Narren

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 30 jun-11 kl 21:54 »
Jordgubbarna flyter ju upp här nu (tre år senare). Skönt att se att det är fler som har varit nybörjare på att laga sylt.  :-*
May the forests be with you and your children.

Frances

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 30 jun-11 kl 22:08 »
 :) Nu har jag fått till snits på perfekt jordgubbssylt! Lagom mosigt med lagom mycket hela bär i  :D

Kollar inte på klockan när jag kokar, eftersom jag kokar mega-grytan och tiderna stämmer inte iallafall.

övning ger färdighet  :)

Narren

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 30 jun-11 kl 23:03 »
Åhå, då kanske det var så att jag kokade för kort tid. Jag kokar också i mega-grytan, vilket kanske är dumdristigt sådär första gången.  :P
May the forests be with you and your children.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 30 jun-11 kl 23:23 »
Och här kommer jag med en syltfråga till! Har kokat jordgubbssylt ikväll, men något gick snett (säkert inte mitt fel ;D) och den är så söt att det knyter sig i hela huvudet på mig... Kan man koka om den med mer bär för att spä ut den och inte få den så söt? Eller blir det fel om man kokar den två gånger? Eller kanske koka bär utan socker och sen blanda och hälla upp på nytt?

Frances

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 30 jun-11 kl 23:29 »
Jordgubbssylt är olidligt sött. Använd riktigt syrliga bär, inte "ät-jordgubbar" alltså.

Jag tycker det blir godast blandat med vinbär! Jättegott!

Du kan inte koka om sylten, då blir det hård. Däremot kan du koka en ny sylt och sedan blanda dom två. Men tänk på hållbarheten när du drar ner på sockret!
Men den blir förmodligen för söt ändå. Citonsyra balanserar.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 30 jun-11 kl 23:34 »
Jordgubbssylt är olidligt sött. Använd riktigt syrliga bär, inte "ät-jordgubbar" alltså.

Jag tycker det blir godast blandat med vinbär! Jättegott!

Du kan inte koka om sylten, då blir det hård. Däremot kan du koka en ny sylt och sedan blanda dom två. Men tänk på hållbarheten när du drar ner på sockret!
Men den blir förmodligen för söt ändå. Citonsyra balanserar.

Fast lite hårdhet skulle iofs inte skada, då den nu är väldigt rinnig... Jag får koka mer imorgon och blanda, orkar inte nu... Kan man blanda i citronsyra efteråt? Är rätt ledd på sylt nu... ;)

Frances

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 30 jun-11 kl 23:42 »
Den blir inte fast förran den svalnat helt och hållet.
Det är där tricket komme, att lära sig veta när man kokat lagom när man frångått mängderna. Det är inte självklart att man ska koka lika länge eller att man ska koka dubelt så länge om man dubblerar receptet i övrigt.

Ja, citronsyran kan du ha i den sylten du kokar imorgon.

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
« Svar #11 skrivet: 03 jul-11 kl 20:53 »
Jag blandar min jordgubbssylt med rabarber, den blir inte så söt då. jag delar jordgubbarna och ahr aldrig varit med om att de flyter upp, snarare blir den mosiga.
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

freeky

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 jul-11 kl 22:00 »
Jag kokade smultron/jordgubbssylt idag, inget vatten, lite socker och limeskal och limesaft, illsött och jätteblaskigt.Tänkte låta sylten stå till i morron och i pektin, men förstör jag sylten då?

Suresh

• -
« Svar #13 skrivet: 01 aug-11 kl 22:49 »
Jag har kokat mängder av hallonsylt senaste dagarna. De har stått framme i rumstemperatur i ett par dagar till en vecka. Till min förvåning har ett par burkar redan börjat jäsa. Det är väl de som hade otäta lock som har drabbats antar jag. Men varför gick det så snabbt? Värmen eljer felaktig sockerhalt? Nu står de i kylen och kommer konsumeras eftersom. Smaken är inte så illa, jäsningen hade inte hunnit ta sig. Men vad kan man göra med jäst sylt? Koka om eller göra vin av det?

En garanterat tät burk hade också börjat mögla på insidan. Smaken var god, men det var ett par vita blaffor högst upp som jag tog bort. Vad hade gått fet där? Sockerhalt, för dålig kokning eller annat.

tacksam för tips och råd.

Frances

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 01 aug-11 kl 23:04 »
Typ allt.

Otäta burkar är uppenbart fel. Felaktig sockerhalt en annan, om man drar ner på socker så måste man tillsätta konserveringsmedel. En tredje sak är renlighet, det måsta vara absolut rent. Och förvaras kallt om det är tverksamt på nån av dom andra punkterna.. Det växer ju hysteriskt i denna värme och fukt!

Du kan nog ev. rädda det genom att frysa ner det, om det fortfarande är ätligt.

Antar att du kan göra vin på det, vet inte. Färga garn kanske ;)

Suresh

• -
« Svar #15 skrivet: 01 aug-11 kl 23:14 »
Allt är ätligt som det nu är. Men klarar det sig länge i kylen?

Den burken som möglade - eller något - fast den var helt tillsluten förbryllar mig mest. Det fanns mycket mögelsporer och liknande på bären antar jag, men borde de inte ha dött i kokningen? Jan de vita fläckarna (ganska massiva och runda) ha varit ansamlat skum? Knappas va.  Burkarna sköljde jag i vatten, men utan Atamon denna gång. Kan sporerna ha kommit därifrån så snabbt?

Jag har aldrig gjort så mycket sylt förut att jag behövt bry mig för mycket om de här sakerna. :)

tinna.m

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 01 aug-11 kl 23:16 »
Koka om går bra. Då kan du ev justera socker-atamon-burkariugnenpå1000
Ska du frysa det sen så ta plastpåsar istället.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Frances

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 01 aug-11 kl 23:17 »
Diska ordentligt i kokhett vatten!

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #18 skrivet: 03 aug-11 kl 19:13 »
Diska burkarna & locken(många glömmer att göra ren locken ordentligt) allt eftersom de blir tomma, gärna i diskmaskin. Förvara dem sedan med locket på. När du ska använda dem "skakar" du diskmedel och ljummet vatten i burkarna med påsatt lock, och sköljer sedan efter med vatten på samma sätt. Lukta och se så det är ok. Ta nu inte på insidan av burk eller lock med fingrarna.

Sylten skall vara het när den tappas på dessa burkar. Tappa så högt upp det går, så det blir riktigt fullt. En luftficka gör så det möglar. Skruva på locket och ställ upp och ner. När sylten svalnat nästa dag har du vaacum. (eller hur sjutton det nu stavas)

Mögelsporerna kommer inte från kokt sylt tror jag, utan från burk eller lock.

Förvarar du sylten i kylskåp eller kall matkällare håller den i många år på detta sätt.

Existens?

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 03 aug-11 kl 19:25 »
Men att använda dåliga/mögliga bär är väl att utmana ödet? Oavsett kokning..

Dela detta:

* Inloggade just nu

141 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser