Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trevliga marktäckare, gärna vildörter  (läst 2085 gånger)

Sommartorparn

Trevliga marktäckare, gärna vildörter
« skrivet: 04 jul-08 kl 21:46 »
Det kan ju ingen tro att jag har fått huvudbry att få min ytte-pytte-trädgård full. Jo, men så är det. Och en hel del frön kom inte upp (det har jag några teorier om, men glöm det). Jag vill först och främst ha ätbara plantor. Det fungerar ju bra med örter och bärbuskar och lite grönsaker. Men... jag är ju borta flera veckor varje sommar, så jag vill gärna ha marktäckare av typ vilda örter, som hjälper till att hålla marken fuktig och klarar sig utan en massa skötsel. Timjan av olika sorter har jag, och den romerska kamomillen är på gång (frö faktiskt!). Skogssmultron också. Vad skulle ni rekommendera som täcker bra utan att direkt kväva allt annat? Vill inte ha traditionella blomrabattsmarktäckare.

Filip Skräplund

SV: Trevliga marktäckare, gärna vildörter
« Svar #1 skrivet: 04 jul-08 kl 21:54 »
Beror en del på ljusförhållanden och vattentillgång.
Hasselört är snyggt men gillar inte full sol.
Funkior breder ut sig bra frampå sommaren och döljer vissnande lökväxter samtidigt som ogräset hålls borta.
Treblad är också rätt yviga, om jag minns rätt.
Ramslök, luftlök...
Hmm, åtminstone funkiorna och trebladen går bort ser jag nu, dom är ju tämligen traditionella.
Rabarber täcker verkligen bra kan jag intyga, det finns flikrabarber också, mer prydnad än köksväxt tror jag.
« Senast ändrad: 04 jul-08 kl 21:59 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Vurre

« Svar #2 skrivet: 04 jul-08 kl 23:03 »
soligt eller skuggit, och i vilken zon?
snus? vad är priset på en pris?

Sommartorparn

« Svar #3 skrivet: 06 jul-08 kl 22:01 »
Ganska soligt. Zon har jag ingen aning om. Det är strax norr om Alperna. Förutom att somrarna är varmare känns det resten av året precis som på Varaslätten. Det som inte klarar sig på vintern i Skaraborg, klarar sig inte heller här. Som rosmarin. Persikor och vin måste nog skyddas en del på vintern t ex. (Om nu persikor går överhuvudtaget.)

Ska nog skaffa mig flera smultronplantor i alla fall. Och mera rabarber kanske inte skadar. Och mera timjan.
På norrsidan ska jag ha ramslök mm.

Men det handlar nog mest om vad jag ska ha mellan olika bärbuskar och sånt. Helst ätbara krypande örter. För jag vill inte ha så mycket öppen jord.

Dela detta:

* Inloggade just nu

130 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser