På tal om långlivade frysar...
I min mors föräldrahem fanns en frysbox från 1958, den var i drift till 2004-2005 då den byttes mot en modern. Inte för att den hade gått sönder utan för att isoleringen hade försämrats. Underdelen av boxen var isolerad med någon slags uretanskum som hade krympt ihop till halva tjockleken med åren, och tomrummet blev fyllt med kondensvatten längst ned. När man frostade av boxen samlades det vatten i botten, torkade man torrt och väntade en timme hade man en liter till att ta rätt på, osv osv. Locket var isolerat med glasull som också drog åt sig kondensvatten, det blev tyngre och tyngre så att fjädrarna inte orkade hålla det uppe. Om man tog loss plastinredningen i locket vid avfrostning kunde man få ut den dyngsura glasullen och lägga den på tork, men det var så mycket jobb att det sällan blev gjort.
Det gamla frysskåpet i mitt föräldrahem var köpt 1972 och gick också till ungefär 2005. Kompressorn höll hela tiden, men termostaten var trasig de sista 10 åren så att skåpet kördes på timer istället. På ett tidigt stadium gick gummifötterna under kompressorn sönder, så den stod och skramlade och väsnades, man fick peta in radergummin eller något annat lämpligt under den med jämna mellanrum.
Samtidigt med att frysskåpet byttes så blev det också en ny kyl, den gamla var från 1963 och hade gått felfritt hela tiden, det var bara dörrlås, plastinredningsdelar och sånt som förföll med tiden. Jag mätte energiförbrukningen för den gamla kylen en gång i början av 2000-talet och kom fram till en medeleffekt på 26 W (medelvärde för en veckas drift), det är inte illa ens för ett modernt fullhögt kylskåp!