Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Insektssprutare? Sprayflaska? Hur heter det jag behöver?  (läst 1153 gånger)

Cordula

• Närke
Hej,
jag har problem att hitta rätt begreppt till det jag behöver, hoppas ni kan hjälpa mig. Mina höns har några parasiter och jag vill behandla dom med bl.a. kiselgur som är ett pulver som torrsprays för att döda t.ex. kvalster mm. Ordet hittar jag dock inte i ordboken! På tyska heter det "Zerstäuber" och är en slags pump för torr pulver. Hur heter det, och var någonstans kan jag köpa det? Lantmännen verkar inte ha det, eller har jag missat något? Tacksam för hjälp!

Strajder

• Aspegården
SV: Insektssprutare? Sprayflaska? Hur heter det jag behöver?
« Svar #1 skrivet: 09 jul-08 kl 21:53 »
Kiselgur är väl helt inaktivt (alltså ingen medicinskt verkan) annat än som mineralfoder? Det dammar nog fruktansvärt både för dig och hönsen! Troligen gör det mer skada än nytta...

Troliga namn på utrustning är aerosolgenerator eller nebulosator, möjligen har apoteket något?!

Bovanägare

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 jul-08 kl 17:26 »
Undrar om det är kiseldidioxid (tror det heter så) eller miljöpulver du menar?
Det brukar jag sprida med händerna, funkar kanonbra. Ja visst blir det dammigt en stund men sen lägger det sig. Jag kan ju rekommendera att använda skyddsmask när du sprider det.

Byracka

• -
« Svar #3 skrivet: 10 jul-08 kl 17:59 »
Tycker det låter som en gammal DDT-sruta.
Jag tror inte det säljs i sverige nuförtiden.
Du kan eventuellt använda en injektormatad blästerpistol men det kommer att damma extremt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

121 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser