Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  förlamad ena benet, små kryp under fjädrarna??  (läst 1257 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
förlamad ena benet, små kryp under fjädrarna??
« skrivet: 11 jul-08 kl 21:53 »
usch, inget roligt kvällsnöje! :-( Min finaste paduanhöna hade plötsligt blivit förlamad i ena benet, och hennes huvud var alldeles brunt, kladdigt och fullt med små kryp under fjädrarna samt att hon var regält allmänpåverkat. Inte mkt att göra anser jag, utan det blev till att ta fram yxan. *snyft*  I den här familjen är det nämligen mitt jobb, maken vägrar. Jag avskyr det också, men någon måste ju göra det också.

Jag tycker det är synnerligen konstigt med hönan... Jag har gått igenom alla de andra 27 hönsen och kycklingarna jättenoga och inte ett kryp på ngn av dem, eller annat fel. Dessutom var hon garanterat fin "i huvudet" för max 3-4 dagar sedan när jag kollade henne senast. (tittar igenom några av hönorna riktigt noga varje dag...) och i morse betedde hon sig fullkomligt normalt...

Någon som vet hur fasen det här gick till?!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
SV: Nackat höna ikväll, vad var fel?
« Svar #1 skrivet: 14 jul-08 kl 22:34 »
Jag tycker du gjorde rätt, men har ingen aning vad det kan vara, mysko  ???att det gick så fort att hon blev sådär dålig
//Cizzi
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 jul-08 kl 23:13 »
Aldrig varit med om   ??? Konstigt, hoppas du får något svar på vad den kan vara  ???
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Överingenjör Johansson

• Ikonoklast.
« Svar #3 skrivet: 14 jul-08 kl 23:19 »
Bidrar med en bra länk:
http://www.sva.se/sv/navigera/tjanster_produkter/Patologi/Doda-djur/

Även om det kostar en slant att sända in tamdjur så kan det vara värt det, såvida inte en lokal veterinär säkert kan bedöma fallet. Testa att ringa SVA och hör med dom innan du skickar något. Jag kan tänka mig att de är relativt hjälpsamma då de är statssubventionerade.

EDIT: Hittade -> "Frågor om fjäderfäsjukdomar besvaras även per telefon (018-67 40 00)."

Beklagar djupt det inträffade. :(
« Senast ändrad: 14 jul-08 kl 23:28 av Överingenjör Johansson »
MVH
Överingenjör Johansson

Dela detta:

* Inloggade just nu

115 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser