Trädgårdssallat (Lactuca sativa) är nästan uteslutande självbefruktare, men lite korspollinering med insekter kan förekomma. Ungefär samma sak gäller Escarole- och frissésallat (Cichorium endivia), som dock kan ha mer korsbefruktning. Cikoriasallat (C. intybus) är korsbefruktande.
http://www.froodling.se/pdf/korstab.pdf
En kommentar till korsningstabellen (länkad ovan). Det som står om isoleringsavstånd 10-100 m för trädgårdssallat, med ett frågetecken efter, bör tas med en nypa salt. Jag funderar på att ändra det till nästa upplaga. Saken är den att i den mån det förekommer insektsbefruktning, så kan man behöva mer än 100 meters isoleringsavstånd för att få helt sortrent frö. Hur mycket man behöver beror på vilka insekter det är. Jag vet dock inte vilka insekter som skulle kunna tänkas undantagsvis befrukta sallat. (Min erfarenhet av sallatsfröodling är tyvärr minimal.) Du kan ju se om några insekter besöker blommorna. Som en tumregel flyger stora insekter längre än små. Insekter som flyger snabbt och säkert flyger också längre än insekter som flyger långsamt och svajjigt.
Det troligaste är dock att du inte får några korsningar i trädgårdssallat även om sorterna blommar nära varandra.
Uppgiften om upp till 5% insektsbefruktning kan mycket väl vara utländsk, från ett varmare klimat där insektsbefruktning ofta spelar en större roll. Hinner inte kolla nu varifrån just den uppgiften hämtades. Det kan alltså i Sverige mycket väl vara praktiskt taget noll i de allra felsta fall.
Kan du tolerera enstaka korsningar och kanske t.o.m. finna dem intressanta, så kan du troligen odla flera sorter med bara några meters avstånd.
Dessutom kan du odla minst en sort av var och en av de tre aktuella arterna intill varandra eftersom arterna inte korsar sig. Observera dock korsningsrisk med vild (och odlad) cikoria för cikoriasallat.