Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krokiga tår- orsak??????  (läst 4350 gånger)

uffeoanette

Krokiga tår- orsak??????
« skrivet: 12 jul-08 kl 16:01 »
 ???
En av våra tuppköpare har sett att tuppen hon köpt hade krokiga tår. Vad beror detta på?
Enligt en "hönskunnig" i vår bekantskapskrets som vi pratat med nu beror det på felställning när kyckligen ligger i ägget.  Han säger också att tuppen är helt ok att använda i avel. Köparen säger att det beror på en genetisk defekt. Själv har vi ingen aning!!

Kan man göra något åt det??
Naturligtvis tar vi tillbaka tuppen om den inte går att använda i avel, som köparen tänkt!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Krokiga tår- orsak??????
« Svar #1 skrivet: 12 jul-08 kl 16:15 »
Har hört att inavel är vanligaste orsaken...  :-\ Jag vet dock inte hur väl det stämmer. Jag har en kyckling med ngt krokiga "mitten-tår", men samtliga andra ur samma kull är felfria...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

enbarsfallet

• Närke
« Svar #2 skrivet: 12 jul-08 kl 18:25 »
Hej

Är den maskin kläckt?! Så kan det vara temperaturen i kläckaren som är orsaken...
Annars brukar inavel kunna te sig på detta vis....
Bor i Karlskoga... med man och son... 2 hundar 3 katter 3 getter 2 minigrisar och en massa höns av raserna araucana maran faverolle brahma dv.sumatra mm

uffeoanette

« Svar #3 skrivet: 12 jul-08 kl 20:16 »
Hej

Är den maskin kläckt?! Så kan det vara temperaturen i kläckaren som är orsaken...
Annars brukar inavel kunna te sig på detta vis....

De är maskinkläckta. Har senare fått 34 kycklingar efter dessa höns och tupp varav inga haft krokiga tår, så inavel verkar inte troligt...  Är det för varmt eller kallt i kläckaren som ger sådana tår.

sadelmakarn49

« Svar #4 skrivet: 12 jul-08 kl 21:47 »
Har kläckt kycklingar i maskin varav en del fått krokiga tår, har av samma grupp höns kläckt fram under höna och där har det inte blivit någon med krokiga tår!
Har också undrat mycket över detta  ???
Lasse

Margit

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 jul-08 kl 21:51 »
En av mina maskinkläckta hönor har sned näbb som sägs orsakats just av att hon är kläckt i maskin.

Jag har fått fram en hel del kullar (naturruvade) och ingen av dessa kycklingar har varit deformerade på något vis.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 jul-08 kl 19:04 »
Inget att oroa sig för skulle jag säga, de som använt samma linjer i många år har aldrig problem med sådant så att det skulle vara inavel tror jag inte på.

Är det medfött är det gener som finns, är de maskinkläckta så visst kan det vara det.

Men att det ligger i generna det kan det mycket väl göra. Vill man vara säker på sina linjer varför inte para tillbaka på förälder, det gjorde jag och fick se både bra och dåliga saker.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 13 jul-08 kl 20:17 »
För några år sedan köpte jag, en svenskdvärg tupp och en tuppkyckling.
De hade en krokig tå lika, båda.
Måste vara ärftligt.
Iaf i mitt fall.
Hedemorahöns

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #8 skrivet: 13 jul-08 kl 20:54 »
Hur är det, lider de mycket av krokiga tår? Jag har en fin blågrå australorp tuppkyckling (12 v) som har krokiga tår på ena foten, han är så fin och snäll och springer lika bra som de andra, sitter på pinne också, men har han ont av foten?

Jag tänker mig väl inte att han blir en av de två tuppar (av tio) som jag sparar, men ett tag till hade jag ju tänkt att han skulle få leva, men inte om han har ont av det...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

sallyomolly

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 jul-08 kl 09:19 »
Ska man få bort defekter så naturligtvis ska man inte avla på defekta djur. Väljer man ut de bästa hela tiden så får man ju ett bra resultat om några år.
Det går aldrig att säga vad det beror på om du inte parar tillbaka. Det kan vara genetiskt och det kan vara från maskinkläckningen.

Det är oftast fel att säga att det är inavel, det är oftast genetiskt betingat. Det  är bara att det uppkommer oftare om du avlar snävt för du fördubblar ju genen hela tiden. Sen om det är bra el dåligt det är en annan sak men du kan ju hela tiden välja de djur som ska gå vidare i avel och efter några år har du inga defekter kvar.

Inavel brukar märkas på infertila ägg. Naturen verkar sköta sådant själv.

uffeoanette

« Svar #10 skrivet: 03 aug-08 kl 20:57 »
Den första omgången som vi körde i kläckaren lät vi kycklingarna torka i kläckaren.
Nästa omgång tog vi ut kycklingarna nästan direkt och la dem under hönan som kläckta fram kycklingar samtidigt. Denna omgång fick vi inga krokiga tår så det måste ha varit för varmt i  kläckaren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

123 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser