Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kombucha länkar  (läst 72900 gånger)

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Kombucha länkar
« Svar #80 skrivet: 26 feb-07 kl 07:19 »
Gruff; Jo jag har läst det om citrus, dock ej om kanel. Men svampen mår bra än så länge. Det är ju så gott té. Kunde inte motstå.
Dock har jag haft  frukttéer med kanel flera gånger, och det har inte varit några problem?

Men om svampen tar skada av det borde det bli sämre kvalitet på drycken? Hmm..
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #81 skrivet: 26 feb-07 kl 16:15 »
Ja, asså......det "kan" hända, sa jag. Inte sääääkert att det gör det. Men jag skulle nog köra lite "rena" bebisar parallelt. Det är roligt att experimentera. Men går det fel, är det bra att vara förebered.

Mamma Björn

• Norge
« Svar #82 skrivet: 17 maj-07 kl 22:02 »
Hejsan hejsan

blev lite nyfiken på detta om Kombucha efter att jag läst alla trådar jag funnit här på forumet om det, men verkar som den här tråden stannat av lite *ler*.

Har tänkt få tag på en bra stor burk med vid öppning på, men undrar då lite mest om det finns någon här som kan tänka sig att skiljas med en "bäbis" genom att sälja/byta en kanske?
Eller om inte, hänvisa mig till vart man kan vända sig annars för att få tag på en liten geléklump *fnissar*.

Skicka gärna ett mail om någon vet på sophie_bohlin@home.se

Tackar på förhand *niger & bockar*

martinki

• ljuspunkt
« Svar #83 skrivet: 18 maj-07 kl 05:08 »
Hej!

Har tyvärr inget bebis kvar att ge bort just nu, men vill tippsa om en bra behållare för det hela:

IKEA har en glasburk som kallas "burken". Den stora varianten rymmer tror jag 4,5 l och när man inte sätter på locket så fungerar dessa utmärkt till Kombuchajäsning. IKEA säger att det handlar om nyproducerat glas, så det lär var säker för Kombucha. Glaset ligger sisådär kring 69 kr var.

Lycka till!
Martin

Mamma Björn

• Norge
« Svar #84 skrivet: 18 maj-07 kl 14:19 »
Tackara så mkt för det tipset Martinki, skall ta mig ut till IKEA & se om jag kan hitta den :)

televinken

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 31 maj-07 kl 16:04 »
det här låter jättespännande! Jag har verkligen missat något, aldrig hört talas om kombucha tidigare och då är jag ändå inne i  surdeg/surkål -träsket sen ett tag.
Jag måste bara prova det här!!
Men finns det någon som kan sälja/ skänka mig en sån där bebis/svamp/sula?
Eller ska jag beställa en på någon sida som det fanns länkar till.

Eulalia

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 11 jun-07 kl 01:05 »
Hittat en cool sida om kombucha och örter, med många recept och tips..och så finns den bara på tyska  :-\
Babelfish översättning var kass.
http://www.Kombucha.de

kanske nån orkar översätta ett och annat intressant stycke?

Har nån svarat och delat med sig till Televinken och Mamma Björn?

sivan48

• Uppland
« Svar #87 skrivet: 11 jun-07 kl 01:37 »
Jag är så nyfiken på kombucha!Har aldrig smakat det, men älskar alla syrade produkter jag smakat hittills,så tror att jag kommer att gilla kombuchan oxå!
Även äkta kefir väcker min nyfikenhet...och en vinäger-moder vore fint,då vi bra äppelår kan få runt1000kg äpplen;vill prova att göra äppelcidervinäger...
Undrar om någon här testat Tistelvinds kombucha,om den är bra att satsa på?
« Senast ändrad: 11 jun-07 kl 01:40 av sivan48 »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #88 skrivet: 11 jun-07 kl 01:53 »
Hm, det ligger ju i "grannbyn". Det ska testas! Om dom inte har pasteuriserat eller hittat på något annat dumt med den, så går det att odla bebisar på flaskbutch. Finns mer om det på Tribe's.

sivan48

• Uppland
« Svar #89 skrivet: 11 jun-07 kl 14:51 »
Jättemycket tack,GRUFF,för tipset om TRIBE!
-precis vad jag söker,ett internationellt forum,för gökar som jag,och andra alternativare...Finns ju hur mycket som helst där!
-från Kombucha till Garbage LiberationFront...återigen Tack !

eva isabella

« Svar #90 skrivet: 11 jun-07 kl 15:59 »
Hej jag tappade upp min första kombuchadryck igår söndag 10juni 2007 UNDERBART GOTT efter 12 dagars jäsning
o jag fick bebisen dig eulalie så just detta är alternativt
leverne de e så gott jag dricker flera glas per dag har redan satt ny kultur varma  :) hälsningar eva i skåne

Eulalia

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 14 jun-07 kl 11:16 »
:-) skål Eva Isabella! visst är det gott & svalkande i sommarvärmen...

Eulalia

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 24 jun-07 kl 07:36 »
Nedan följer  2 texter med kombucha-recept, som Brigg här på forumet har översatt från www.kombucha.de .....stort tack!

OBS!  När det i tyskan står saft så är det inte detsamma som vår outspädda saft. Jag har försökt översätta och anpassa: juice, dryck o s v. Prova styrkan!

KOMBUCHABÅL  ”light”   ca 10 glas

400 g blandad frukt t ex jordgubbar, hallon, ananas, apelsiner, citroner, persikor, vindruvor, mango
1 liten flaska sekt, kyld
1 liter Kombucha, kyld
½ liter kolsyrat vatten, kylt
några kvistar citronmeliss och/eller pepparmynta

Tvätta frukten, skala om det behövs och skär i munsbitar. Eventuellt duger också en färdig fruktcocktail. Det bästa är naturligtvis ändå färsk frukt. Lägg det i en bålskål, häll i sekten och låt det hela dra en stund, fyll sedan upp med Kombucha och mineralvatten, dekorera med citronmeliss och/eller pepparmynta. Skål!
Naturligtvis går det också lika bra utan alkohol, sekten…!

KOMBUCHA  Frukt Limette

Saften av en lime, 1 dl fruktjuice enligt önskemål eller torr cider skakas kraftigt med 1 dl Kombucha och 3-4 isbitar, hälls över krossad is i ett glas och garneras med lime.

KOMBUCHA  Örtbål för barn

1 liter Kombucha
½ liter fruktjuice och/eller frukt enligt önskemål
½ liter kallt grönt te
½ liter kallt mineralvatten
Efter smak: färska örter som pepparmynta, citronmeliss, fläderblom
Några skivor av obesprutad apelsin och/eller citron

Låt det stå och dra kallt 2-3 timmar och häll vid serveringen  i mineralvattnet.

KOMBUCHA  Mynta

I ett glas finfördelas 10 myntablad med 1 msk socker och några krossade isbitar. Tillsätt en skvätt grapefruktjuice och ställ glaset övertäckt i frysen i 10 minuter. Fyll sedan upp med finkrossad is och Kombucha. Garnera med pepparmyntablad. Avnjutes med sugrör…

KOMBUCHA  Pink Flip

Lägg 2-3 isbitar i en shaker, häll i 2 dl körsbärsdryck och en skvätt pressad citron, eventuellt 1 tsk honung, skaka 20 sekunder och sila upp i ett glas, fyll upp med Kombucha. Dekorera med ett maraschinobär och riv lite muskot över.

KOMBUCHA  Cappucino

I ett stort glas hälls 1/3 mangojuice, 1/3 Kombucha, 1/3 cappucino, serveras iskallt med isbitar: en hit!

KOMBUCHA  Hallon

I en mixer blandas till två stora glas  200 g hallon med 1 dl pärondryck och 1 dl Kombucha, tillsätt en skvätt mineralvatten, garnera med hallon, citronmeliss eller pepparmynta. Klart!

KOMBUCHA  Fläder

Blanda 1,5 liter Kombucha med 3 dl flädersaft och 1 liter mineralvatten, lägg i några isbitar. Klart! Mycket törstsläckande och friskt på sommaren!

KOMBUCHA  Frostade körsbär

Pressa färsk apelsinjuice och häll i en islåda, lägg ett maraschinobär i varje fack, så att det också fryses in.
Ta 3-4 färdiga apelsinjuiceisbitar i ett högt glas och fyll upp med Kombucha. Eventuellt kan en skvätt champagne tillsättas.

KOMBUCHA  Ros                      (men var finns rosen??)

Lägg två isbitar i ett stort glas, tillsätt 0,5 dl färskpressad grapefruktjuice och 0,5 dl flädersaft. Rör om lätt, tillsätt en skvätt sekt om så önskas, komplettera sedan med Kombucha.

KOMBUCHA  Sekt cobbler

Fyll en sektskål till hälften med finkrossad is, jämna till, lägg en halv persika ovanpå och runtom läggs omväxlande sura körsbär eller maraschinobär och vindruvor eller bananskivor. 2 msk citronsaft hälls över, fyll upp med 1/5 sekt och 4/5 Kombucha. Serveras med tesked och sugrör.

KOMBUCHA  Körsbärsmun

Lägg 2-3 isbitar i ett glas, fyll på med 0,5 dl körsbärsdryck  och 0,5 dl apelsinjuice och en skvätt sekt. Fyll upp med Kombucha. Trä 2 maraschinobär på en sticka och lägg över glaset.

KOMBUCHA  Pepparmynta

Fyll en shaker till hälften med fint krossad is, tillsätt 3-4 sönderdelade små pepparmyntskvistar, 0,8 dl mineralvatten, 2 msk sirap och saft från en halv citron. Skaka en minut och sila upp i glas. Fyll upp med Kombucha. Klart!

Gör alkoholfria,  läskande och naturliga drycker - för barn liksom för alkoholskyende partygäster eller bilförare – helt efter Er egen kreativitet med de mest varierande fruktjuicer/safter (också fruktsirap) och Kombucha, eventuellt med lite citron i och garnera med örter som pepparmynta eller citronmeliss – sommartid med is! Partyhit!

På grund av ställda frågor: högprocentiga alkolholdrycker som whiskey, gin, vodka, vermouth och likande har enligt min mening inget i Kombucha-drycken att göra! Kombucha-drycken är ett naturmedel och behöver inte förstöras som högprocentig cocktail. Kanske kan en skvätt sekt som smakförbättrare vara i sin ordning, men högprocentig alkohol dödar de värdefulla ämnenas mikrosymbios, som Ni mödosamt har framställt i Er Kombucha-sats. Ni kommer ju inte på idén att med gin förstöra ett gott vin. Vill Ni absolut dricka högprocentigt, så, snälla Ni, inte tillsammans med Kombucha!

KOMBUCHA  Vinäger

För att framställa Er egen vinäger, låter Ni helt enkelt en Kombucha-baby ligga i ett separat kärl fyra till sex veckor. Också här gäller ”ju längre desto surare”. Ni får en speciell Kombucha-vinäger, torr, härligt kryddig, lik den värdefulla Balsamico: för kännare och njutare! I Er Kombucha-vinäger kan Ni lägga örter och kryddor. Dill, enbär, timjan, senapskorn, salvia och rosmarin går utmärkt. Den passar förträffligt i köket, till sallader liksom till såser och dressingar.
« Senast ändrad: 24 jun-07 kl 07:38 av Eulalia »

Eulalia

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 24 jun-07 kl 07:37 »

KOMBUCHA  Örter     Liten sammanfattning och recept

En örtsats är inte ett måste utan en komplettering för den som vill lägga ner lite mer arbete och få fram det mesta möjliga ur sin Kombucha-sats. Det är helt möjligt att göra sin Kombucha-sats med enbart örter, men man får då ej förvånas över en häftig reaktion. Det krävs fingertoppskänsla! Som regel skall man ha minst 30% (helst 50%) te per sats. Det rekommenderas att man även samtidigt har rena tesatser på gång.

Man bör vara uppmärksam på att INTE använda örter med starka eteriska oljor (t ex pepparmynta, citronmeliss, nypon, timjan, rosmarin, salvia, kamomill, fänkål) eftersom dessa verkar mot bakterier och därför också mot det värdefulla i Kombucha-satsen. Använd inte heller frukt-, ?, och Rooibos-teer. Frukter kan däremot tillsättas i den färdiga Kombucha-drycken, som efterjäsning.

Eftersom många frågar: satser med ginseng lönar sig inte, då detta förändrar svampen. Gå inte på reklamtrick, vill Ni använda ginseng så gör det separat.

Var noga med att enbart använda örter som Ni känner till och skörda vid rätt tid och på rätt plats.

Recept 1:   50% valfritt te, resterande 50% i lika delar
brännässelblad, rölleka, maskros, svartkämpar, johannesört, smultronblad

Recept 2:   50% valfritt te, resterande 50% i lika delar
   brännässelblad, ?, björnbärsblad

Recept 3:   50% valfritt te, resterande 50% i lika delar
   smultronblad, svartvinbärsblad, björnbärsblad, kungsljusblommor

Recept 4:   50% valfritt te, resterande 50% i lika delar
   rölleka , maskros, svartkämpar/groblad, björnbärsblad, johannesört och åkerfräken.

Recept 5:   50% valfritt te, resterande 50% i lika delar
   svartvinbärsblad, björnbärsblad

Recept 6:   50% valfritt te, resterande 50% i lika delar
   rölleka, kungsljusblommor, maskros

Recept 7:   50% valfritt te, resterande 50% i lika delar¨
   brännässelblad, rölleka, åkerfräken, maskros, ringblomsblommor

Recept 8:   50% valfritt te, resterande 50 % i lika delar
   rölleka, maskros, ringblomsblommor

Recept 9:   50% valfritt te, resterande 50% i lika delar
   brännässelblad, rölleka, maskros, björnbärsblad, kungsljusblommor, fläderblom

Recept 10:    50% valfritt te, resterande 50% i lika delar
   Ringblomsblommor, fläderblom, kungsljusblommor, johannesört

Recept för lata: Per liter en struken tesked (ca 3-4g) valfritt te och tepåse ”Fixkräutli” (örtte).
       Det duger i nödfall när det är bråttom.

Andra örter och kryddor kan användas i den färdiga Kombucha-drycken, som förvaras i kylskåp. Den kan då inte längre förstöras.

Edit: Martinki rätade ut några frågetecken :-)
« Senast ändrad: 27 jun-07 kl 15:37 av Eulalia »

Torparsiv

• -
« Svar #94 skrivet: 28 jun-07 kl 08:48 »
Det har blivit mögel på den nya svampen som bildades på min kombucha. Vad beror det på, och vad gör jag?

Eulalia

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 28 jun-07 kl 09:45 »
Hallå TorparSiv, kul att du håller monstret vid liv!

Har du skördat färdig dryck sen jag var där, ännu?
Bryggning pågår ca 8 dagar, på sommaren något mindre då processen är snabbare.

En anledningen till att det möglar kan vara all torka, jag brukar låta vätskan sköja över sulan då och då.
En annan sak som är viktig är att inte vända på duken, dvs vända ner polllen och annat som flyger i luften, ner i svampen...lätt hänt i dessa tider.

Släng den där bebisen. Och drick inte den vätskan! OM du har modern kvar, så gör nytt te, spar ett par glas av vätskan och sätt igång en ny sats och håll koll på att den inte får svamp.

Jag kan skicka en ny istället, för säkerhet skull..om du vill?

Hur har det gått med kefiren?

Torparsiv

• -
« Svar #96 skrivet: 29 jun-07 kl 11:48 »
Jag har inte skördat någon dyck ännu, jag lät det stå lite längre för att det stod 10 - 12 dagar i papperet jag fick av dig och jag ville vara säker på att det inte var socker kvar. Jag behöver nog inte någon ny svamp, jag försöker igen med modersvampen.
Kefiren gick bra, men jag kan inte lära mig att tycka om det, så jag låter den vila just nu.

televinken

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 14 jul-07 kl 08:31 »
Nu är jag också med i klubben. Första omgången är klar och uppdrucken.  :D Smakade lite äppelcidervinäger i början efter  9 dagars bryggningen, men blev mindre sur efter några dagar i kylen. Orkade dock inte vänta på att allt skulle stå till sig så jag drack upp det. Nästa omgång är gjord på persika, mangote.
Jag har nu modersulan och två små bebisar, kan man på något sätt spara en bebis i kylen eller så att ha i reserv om det inte skulle gå bra med den man använder?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #98 skrivet: 14 jul-07 kl 11:32 »
Spar du ett par bebisar i 2 dl butch i kylen. Jag har (hade) alltid ett gäng reserver. Rätt som det är så vill någon ha *hint, vink, blink* Jag ska åt ditt håll rätt snart sörrö.

Vänta lite längre innan du ställer flaskorna i kylen. Typ 4-7 dagar, för efterjäsningen. Du får mer blubbor då  ;D

Och förresten. Kylen är inte nödvändig. Kanske för en själv men inte för kulturen.

martinki

• ljuspunkt
« Svar #99 skrivet: 14 jul-07 kl 16:22 »
Hej!

kan man på något sätt spara en bebis i kylen eller så att ha i reserv m det inte skulle gå bra med den man använder?

Du borde ha ett glas med kombuchate+sula någon annanstans som reserv; själv fyller jag ett glas med färdig dryck och låter det stå med duk över i bokhyllan. Efter ett tag bildas en tjock sula. Ibland (sällan) tömmer jag vätskan och tillsätter nytt sött te. Jag bryr mig då inte om om den första sulan flyter eller ej; så får jag en till sula ibland, och en till, och en till, och ... som jag sedan skickar iväg för det mesta.

Skulle det gå någonting snett med min "produktionskultur", så har jag alltid en reserv kvar.

Har också gjort vin i somras /höstas och sänkt ett par sulor i det vinet och hoppas att det kommer att bli vinägermödrar som omvandlar allt alkohol till vinäger. Gott luktar det, än så länge dock med lite alkohol"bismak" (vilket stör mig).

Sedan är det också så att Du kan ha alla sulor (tjocka och tunna) i samma bryggd samtidigt. Jag upplever det som om det blir kraftigare (snabbare) jäsning då. Men ibland så stiger alla sulor till ytan och det blir  fult ...

Har själv aldrig haft min kultur i kylen.

Ha det så gott!
Martin
« Senast ändrad: 17 jul-07 kl 06:15 av martinki »

Dela detta:

* Inloggade just nu

212 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser