Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kombucha länkar  (läst 72850 gånger)

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
SV: Kombucha länkar
« Svar #180 skrivet: 01 aug-12 kl 09:33 »
Tråden lever nog men det är för lite kombuchasnack och mer kombuchabehov och därmed kanske inte så intressant för alla längre :)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Altulus

• -
Kombucha länkar
« Svar #181 skrivet: 02 aug-12 kl 23:26 »
Ahh, det kan ju stämma ^^

Sen så är min favorit än så länge kamonill och vanilj kombucha. Plockade färsk kamonill och la in en hel vaniljstång. Var inte säker på om det skulle funka men jorrå! :) blir till att plocka mer kamonill innan dom vissnar ihop ;)

sylvianicole

• Västmanland
« Svar #182 skrivet: 22 aug-12 kl 11:30 »
Vart köpte du din svamp? Jag köpte en förra vintern men den blev för skadad på resan till mig via posten sedan dess har jag inte vågat köpa en till över nätet men skulle uppskatta tips! Älskar kombucha och vill verkligen göra min egen.

Altulus

• -
Kombucha länkar
« Svar #183 skrivet: 22 aug-12 kl 19:27 »
« Senast ändrad: 03 dec-12 kl 14:10 av Radar »

Altulus

• -
Kombucha länkar
« Svar #184 skrivet: 27 aug-12 kl 19:49 »
Det behövs lite färdigt te för att brygga men går tydligen att ersätta med typ äpplevinäger ?

Just nu har jag tyvärr ingen svamp då dom 2 extra jag hade är bokade. Men kanske senare när jag har odlat fram en till.

Fast åker utomlands i 2 veckor så kan dröja :/

Trulsamin

• Skåne
« Svar #185 skrivet: 06 okt-12 kl 23:23 »
Jag förstår inte hur det kan vara näst intill omöjligt att hitta någon som ens vet vad kombucha är för någonting, av alla jag pratat med i hela min bekantskapskrets så är det ingen som ens vet vad det är. En person visste vad Volgasvamp var för någonting så plus där iallafall..
« Senast ändrad: 03 dec-12 kl 14:12 av Radar »

evelina_c

« Svar #186 skrivet: 18 nov-13 kl 16:16 »
Gammal tråd men ser om den går att väcka till liv:) Satt igång min start-sats för en vecka sen, nu är det massa mörkt/svart grumligt som flyter runt på botten, är det normalt?

tiffany10

« Svar #187 skrivet: 20 nov-13 kl 12:13 »
Ja det är helt normalt med det mörka grummliga som ibland hänger runt svampen eller på botten, det ska vara trådar som kommer under jäsningen av kombuchan.

evelina_c

« Svar #188 skrivet: 21 nov-13 kl 09:37 »
Ja det är helt normalt med det mörka grummliga som ibland hänger runt svampen eller på botten, det ska vara trådar som kommer under jäsningen av kombuchan.
Ja jag har ju läst om det och hittat lite bilder. Dock inget som ser ut som det jag har i min:s det ser mer ut som små "tussar" av mögel som flyter runt... Men funderar på om det inte är så att mögel lägger sig på ytan?! Har testat ph och det är bra.

K@rin

• Närke
« Svar #189 skrivet: 26 nov-13 kl 23:26 »
Om jag förstått det rätt är ju svampen en koloni av olika bakterier och jästsvampar. Har för mig att de mörkare delarna, oftast på "undersidan" står för jästsvamparna. Har haft mina svampar i några år nu men aldrig haft mögel. Det är väl inte grönt?

evelina_c

« Svar #190 skrivet: 27 nov-13 kl 06:28 »
Om jag förstått det rätt är ju svampen en koloni av olika bakterier och jästsvampar. Har för mig att de mörkare delarna, oftast på "undersidan" står för jästsvamparna. Har haft mina svampar i några år nu men aldrig haft mögel. Det är väl inte grönt?
Inte grönt, mer grå/svart. En ny svamp bildas på ytan precis som den ska, har inte heller blivit några missfärgningar på den torkade så jag tror nog allt är som det ska:)

K@rin

• Närke
« Svar #191 skrivet: 03 dec-13 kl 21:21 »
Ja det låter så. :-)

Marietarkiainen

« Svar #192 skrivet: 14 mar-14 kl 21:29 »
Vad spännande! Är så sugen på att försök mig på att göra kombucha....finns ju som inte att gå tag på annars som i andra länder.....

Jonas_

• Västerbotten
« Svar #193 skrivet: 14 mar-14 kl 21:56 »
Ni kan ju köpa en 25 cl flaska Kombucha som är naturell och ekologisk på en bra hälsokost/ekomat-butik och sedan brygga vidare på den.
Bara att be hälsokosten att beställa in en flaska från grossisten HKC, om de inte har naturell kombucha i glasflaskor inne, så finns de i butiken på 2-3 dagar.
En flaska kostar 25 kr i utpris.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #194 skrivet: 19 jul-14 kl 23:50 »
Spännande tråd! =)

Jag skulle väldigt gärna vilja testa kombucha.

Sen är jag även nyfiken på "Jun"... verkar vara en mildare variant av kombucha. Hittade några utländska länkar om det :

http://nourishedkitchen.com/how-to-make-jun-tea/

http://store.kombuchakamp.com/Jun-Culture.html

Någon som testat "Jun" här?

P.S.
Vill testa för att få fart på magen med nyttiga bakterier. Ger det bra effekt på detta enligt er som testat?
« Senast ändrad: 22 jul-14 kl 16:56 av Radar »
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Happy family

• Övriga världen
« Svar #195 skrivet: 20 jul-14 kl 00:27 »
Någon som har lust att helt kort orientera mig i ämnet?

kollotrollet

• Uppland
« Svar #196 skrivet: 22 jul-14 kl 06:26 »
Det blir en fermenterad dryck med mjölksyrebakterier. Ju längre den får stå att jäsa ju mera vinägerlik blir smaken. I östländerna är den väldigt vanlig. På sjuttiotalet var det enklare att få tag på en svamp, min mamma hade en. Numera finns det att köpa på nätet om man inte kan få av nån.
Koloniägare som vill ha höns!

Emita

• Värmland
« Svar #197 skrivet: 15 aug-14 kl 18:59 »
Hallå!

Jag har en kombucha farm här hemma och de förökar sig snabbare än kaniner! Jag har folk som är intresserade av att ta över några men jag har aldrig skickat några. Hur går man till väga?

Jag ska också resa bort i kanske 3 månader och undrar om någon vet hur man kan lägga dom i vila på nått smidigt sätt så de inte blir allt för ledsna?

Tack på förhand!

Emma

emjoto

« Svar #198 skrivet: 15 aug-14 kl 20:04 »
Hej! Jag hade en kombucha svamp som jag lyckades göra en lyckad sats på.Den fick en bebis och då tänkte jag att jag skulle försöka få den att växa men nu har båda satserna, alltså både modersvampen och bebisen möglat :-( Antar att jag hällde i för lite av det gamla teet i burkarna. Eller var det för att jag separerade de båda svamparna? Är det någon mer som råkat ut för detta? Vill gärna testa igen men är rädd för att det ska bli likadant igen. Tråkigt att lägga så mycket pengar för att köpa nya svampar om jag gör något fel... :-(

Prisma

• Det är i motvind drakar stiger ;)
    • Dalarna
« Svar #199 skrivet: 15 apr-15 kl 11:16 »
Var försiktig om du är/har beroendeproblematik. Kan trigga igång belöningssytemet till värre. Man bör även iaktta försiktighet vid medicinering.
Det är med sorg jag ger bort min scoby, efter första försöket. Menar inte att vara negativ. bara info.
Tant Grun

Dela detta:

* Inloggade just nu

190 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser