Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kombucha länkar  (läst 72944 gånger)

MammaMaria

Re:Kombucha länkar
« Svar #100 skrivet: 17 jul-07 kl 12:23 »
Hej!
Jag har nu blivit väldigt intresserad av det här med kombucha. Jag hade en gång en sådan som kallades Volgasvamp, man skulle ha den ii en glassburk och mata den med te med socker men ingen sa nåt om att dricka vätskan. Den skulle bara ge tur.
Nu  skulle jag väldigt gärna vilja ha en ny svamp, någon som bor i närheten av Enköping/Västerås/Uppsala och kan tänka sig att dela med sig till mig? Jag har steviasticklingar att byta med!

Maria

televinken

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 18 jul-07 kl 08:44 »
Nu har jag gjort en ny sats på fyra liter med den första bebisen jag fick av martinki och sen började jag om i tvålitersburken med de två tunna bebisarna som utvecklades här hos mig, hoppas de är tillräckligt stora att göra någon nytta. Tänkte kanske låta det stå och bli riktigt stark, läste att man gör kombuchavinäger så. Men det kan ju också bli en bra burk att dela med sig bebisar från..

Gruff skicka ett pm när du är i krokarna så ska du få en bebis.

Och jag kan nog skicka en till dig med om ett tag MammaMaria, vill bara känna mig säker på att allt går bra så jag har något kvar, jag är ju också ny på det här,  jag ska försöka komma ihåg dig annars får du gärna påminna mig om en vecka eller så

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #102 skrivet: 20 jul-07 kl 01:23 »
Blir jag inte otålig och tar moppen, så kommer jag när ståhejet kring det däringa grisviruset är över.  :) Jag ska en runda till Krydderiet, lanthandeln och köpa hålslev i trä och.....ja, vem vet vad mer. Tar små turer, lite då och då. Vet aldrig vad jag hittar på.
« Senast ändrad: 20 jul-07 kl 01:26 av Gruff »

njuggen

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 01 aug-07 kl 08:58 »
Hej alla kombuchabryggare!

Det där låter riktigt tufft och nyttigt, skulle vara kul och sätta igång en odling (och sen sprida det vidare till vänkretsen). Finns det någon som sitter på en svamp för mycket och vill skicka över den? (Jag står självklart för porto.)

mvh
njuggen

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #104 skrivet: 01 aug-07 kl 09:15 »
Har med spänning följt era storys om Kombucha, så nu känner jag mej mogen att prova  :) Är det nå'n som ahr en svamp till övers? Jag kan byta mot flummiga pelargoner (gamla fr 1800-tal alternativt doftande ätbara) eller häftiga palettblad. Skicka mej ett PM!
F ö är det farligt att läsa detta forum: snart skaffar jag getter också...och Kefirkorn...och...

highland

• Halland
« Svar #105 skrivet: 28 aug-07 kl 21:14 »
Hejsan..

Jag får väl sälla mej till skaran av intresserade.Jag skulle jättegärna bli ve en kombuchabäbis om det är någon som har en över.Verkar väldigt intressant det där för en som älskar att exprimentera.Skicka ett pm eller ring mej på 0730-412241. Hälsningar pernilla

Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

Grodden

« Svar #106 skrivet: 30 aug-07 kl 12:29 »
Hej på Er alla

Min mormor bjöd på detta när jag var i tonåren (30 år sedan)
och jag skulle behöva prova igen.
skulle det gå att få tag på en överskottare av ngn vänlig själ
Är det lätt att skicka på posten annars så bor jag i Uddevalla

Dr_zoidberg

• Gäst
« Svar #107 skrivet: 02 sep-07 kl 17:06 »
Jag smakade precis på min andra sats Kombucha (den var inte riktigt klar) och den här gången hade jag i socker från början. Den har fortfarande inte delat på sig men den börjar bli stor.

televinken

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 03 sep-07 kl 22:15 »
Om någon vill ha en kombuchabebis så skicka ett meddelande till  mig, har jag ingen för tillfället så kan jag alltid skicka en när de har växt till sig lite.
Jag har även vattenkefirgryn.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #109 skrivet: 13 sep-07 kl 19:35 »
Allright, har ni alla fått kombucha? Annars har jag en hel del här på G som snart ska vara färdigt så det är bara att mejla..
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Falin

• -
« Svar #110 skrivet: 19 sep-07 kl 07:36 »
Igår smakade vi på första omgången vattenkefir. Jättegott! TACK TELEVINKEN!!

Kan man föröka vattenkefirgrynen? Jag skulle vilja ge en omgång till min mamma.

Och kan man smaksätta med frukt? (Använde russin den här gången.) Jag har gott om jordgubbar i frysen, tex.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #111 skrivet: 19 sep-07 kl 15:14 »
Yees, nu äntligen har jag köpt en större behållare så man har tillräckligt med Kombu alltiid! Plastdunk från ÖB + tappkran! Weeahoo..  En vinhink är ju smart också om ni vill öka bryggningen..  
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Falin

• -
« Svar #112 skrivet: 24 sep-07 kl 16:18 »
Och igår var det dags för provsmakning av första kombuchan. Det var också jättegott!  ;D (Jag måste erkänna att jag hade mina tvivel faktiskt....)

Först när jag tog bort duken blev jag besviken, för det såg ut som om det inte blivit någon bebis. Ack så fel jag hade, det var en tjock och fin jättebebis över hela ytan! Jag använde en grund skål med stor öppning på säkert 15-20 cm. Så jag blev tvungen att klippa bebisen i delar för att kunna använda den i nya omgångar.

Nu har jag satt två nya omgångar på vänt, med olika sorters thé. Jag sparar en bebisbit i kylen, och ska göra en omgång till om nån vecka så att det blir lite mer jämnt fördelat över tiden.

televinken

• Gäst
« Svar #113 skrivet: 26 sep-07 kl 22:50 »
Visst är vattenkefiren god! Jag har inte prövat med färsk frukt typ jordgubbar, men det borde väl gå. Min favorit är aprikoser (osvavlade förstås)  Och visst går det att föröka grynen. Mina blir fler hela tiden. Det är som med kombuchan det bara händer. Plötsligt står man där med för mycket och vill inte gärna slänga. Så vänta du bara...
Jag tror också jag ska skaffa mig någon större dunk till kombuchan. När hela familjen börjat dricka tar den ju slut för snabbt!
Nu har jag 6 liter i tre olika burkar OCH vattenkefir OCH mjölkkefir. Jag har inte riktigt plats för allt här i köket... Men det är svårt att sluta med något av det när man väl har börjat.

Falin

• -
« Svar #114 skrivet: 30 sep-07 kl 09:18 »
Nu har jag hunnit prova russin, plommon och papaya i vattenkefiren, och plommonen leder, tätt följda av russinen.  ;) Nästa gång ska jag prova med aprikoser och sedan blåbär. (Jag hittade massa olika sorters med torkad frukt på Willys sist jag var där.) Spännande!

televinken

• Gäst
« Svar #115 skrivet: 30 sep-07 kl 21:11 »
Oj oj du har legat i!  :D
Prövat med färsk frukt än?

Falin

• -
« Svar #116 skrivet: 01 okt-07 kl 20:00 »
Nej, jag har så många torkade jag måste prova först!  ;D

Falin

• -
« Svar #117 skrivet: 04 okt-07 kl 16:44 »
Okej, blåbärs-vattenkefiren ligger på en tredjeplats efter plommon och russin. Plus för den glada färgen!  :) Nu testar vi aprikos.

Denna kombucha-omgången blev dock tyvärr lite av en besvikelse. En sats fick jag hälla ut, dels hade svampen möglat och äcklat sig och dels hade drickan tagit smak av den keramikbehållare jag använde. Den är glaserad, men kanske inte tillräckligt då?
Den andra omgången jag gjorde blev bättre, men väldigt stark i smaken.

televinken

• Gäst
« Svar #118 skrivet: 05 okt-07 kl 07:57 »
Ajdå  :P
Har du reservbebisar? Annars kan jag nog skicka en tror jag, snart iallafall.

Falin

• -
« Svar #119 skrivet: 05 okt-07 kl 11:12 »
Jodå, den första bebisen jag fick blev ju jättestor och fin, så jag har dels en i kylen, och dels en som står på tillväxt i en liten burk. Här gäller det att gardera sig!  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

198 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser