Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kombucha länkar  (läst 72878 gånger)

Falin

• -
Re:Kombucha länkar
« Svar #120 skrivet: 11 okt-07 kl 09:20 »
Men vad fasen!  >:(
Jag gjorde en omgång kombucha i en såndär 5-liters plastdunk som jag skar av toppen på. Den möglade också! Inte så mycket i och för sig, men definitivt mögel.

Den 2-liters omgången som jag gör i en vid glasburk (typ salladsskål) blev bra.

Varför blir det såhär? Måste det vara glasbyttor?

Eulalia

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 11 okt-07 kl 10:14 »
Hej Falin , misstänker att möglet uppstår pga att du har för lite mängd färdig kombucha till mängden te att fermentera. Dvs att surhetsgraden är för låg. Högre surhet skyddar svampen bättre samt sätter igång processen snabbare.
Jag brukar använda extrasur kombucha som start, har en flaska färdig extrasur att sätta igång nya satser med. Se även till att blöta ner svampytan då och då, och att ha den väl täckt av tät  bomullsduk.

Falin

• -
« Svar #122 skrivet: 11 okt-07 kl 15:40 »
Du kan nog ha rätt i att det blev för lite startvätska, faktiskt. Hur mycket ska man räkna med per liter, ungefär?

Grodden

« Svar #123 skrivet: 14 okt-07 kl 21:05 »
Hej på Er

Första satsen klar ligger nu i kylsåpet och mognar för prov i morgon

Har ngn erfarenhet av fruktflugor då ena svampen blivit angripen

Är det ngn fara?

Eulalia

• Gäst
« Svar #124 skrivet: 15 okt-07 kl 14:20 »
har du fått fruktflugor på svampen så är nog din täcktrasa lite för stormaskad. Ta en tätare bomullsduk istället!
Luften ska gå igenom men inte småflugor o annat skit..

Den där svampen som blivit angripen kan du skölja av ordentligt (gärna med färdig extrasur kombucha) och göra en ny sats, ifall du inte vill ha flugor i drycken.
Låt nästa sats bli lite extra sur, detta för att döda eventuella kvarvarande ägg, sporer och liknade som kan ha fallit ner på din svamp.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #125 skrivet: 24 okt-07 kl 16:22 »
Du kan nog ha rätt i att det blev för lite startvätska, faktiskt. Hur mycket ska man räkna med per liter, ungefär?

Man behöver cirka en tiondelstartvätska.. 1+9  8)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Falin

• -
« Svar #126 skrivet: 01 nov-07 kl 12:42 »
Äh, jag vet inte. Jag tycker min kombucha smakar mest likadant hela tiden. Ska prova att lagra den ett tag och se om det blir bättre. Men nu funkar det bra annars när jag häller i mer startvätska!

Men vattenkefirdrickan är det strykande åtgång på! Både jag och sambon älskar den, och nu har vi invigt svärföräldrarna och gett dem gryn också. Vi kör med russin, och utan citron, eftersom jag glömde den vid något tillfälle och det blir lika gott utan!  ;D

Tvilling

• Vill bo vid vatten och grönska. Gräva i jorden.
    • -
« Svar #127 skrivet: 03 nov-07 kl 22:39 »
Nu har jag ägnat en hel kväll åt kombucha-läsning.  Läst på svenska, engelska, ungerska. Man kan inte bli annat än väldigt sugen!
"Blickar upp mot himlavalvet, silar den svarta myllan mellan tårna"

Eulalia

• Gäst
« Svar #128 skrivet: 07 nov-07 kl 15:39 »
Fått frågan om vissa missfärgningar på kombuchan kan vara mögel, och det är svårt att säga utan att ha sett direkt eller på bild.

Mögel är ganska ovanligt,är min erfarenhet.
En enda gång under de ca 3 år jag hållit på har en av mina sulor blivit drabbade!
Och då har jag ibland haft sulor som fått stå ifred flera månader längst upp i ett skafferi, bortglömda och nästan utan te..de har klarat sig bra.

Det viktigaste för att klara sig utan mögel är att man har ca 10 % sur kombucha när man sätter en sats.
Och att man ser till att skvalpa lite vätska över sulan då och då.
Och att sulor man vill spara ett tag har extrasur kombucha, men det blir den ju naturligtvis, när det stått ett tag.
Och att man har en bomullsduk över.

Sulorna ser ibland lite läskiga ut, med brunaktiga trådar, "missbildningar" och slemmiga lager på lager, och ibland med lite tesmulor..och ibland även jästfläckar inuti själva sulan!

Dessa skönhetsfläckar är ofarliga, men helst ville man ju ha sulor som den som avbildades i början på denna tråd  ;)
Här kommer en länk som normala sulor och sulor med mögel.
http://www.happyherbalist.com/pictures.htm (mitt på sidan ungefär)

KombuchaSvamp Galleri
« Senast ändrad: 07 nov-07 kl 18:20 av Eulalia »

Eulalia

• Gäst
« Svar #129 skrivet: 07 nov-07 kl 21:38 »
Men vad fasen!  >:(
Jag gjorde en omgång kombucha i en såndär 5-liters plastdunk som jag skar av toppen på. Den möglade också! Inte så mycket i och för sig, men definitivt mögel.

Den 2-liters omgången som jag gör i en vid glasburk (typ salladsskål) blev bra.

Varför blir det såhär? Måste det vara glasbyttor?

Glasbyttor är bäst. Var det en saftdunk du använde, så var den säkert foodproof (ok för mat) , men Kombucha är rätt surt, och vem vet vad den sätter igång för processer i plasten? Som kanske förändrar själva svampens kemi...

Clementine

• Skåne
« Svar #130 skrivet: 09 nov-07 kl 20:11 »
nu har jag tappat upp min andra sats kombucha. den smakeár inte som den första. den första smakade surt the, typ vinägersurt, men var väldigt söt. denna e inte alls så sur o väldigt sötsliskig. jag hade den i 11 dagar. borde nog haft den längre. sen så hälde jag av bottensattsen, vilket jag nu läste i Eulailas länk att man inte skulle.
erfarenheter? jag vill inte ha den söt o så gillar jag vinägersmak. då bör den ju jäsa ur nästan allt socker.
noterade oxå vid nåt tillfälle då den låg på botten en läskig hinna som så ut som typ olja o smuts... försökte ta bort en del av detta då det såg dåligt ut. kanske jag inte skulle gjort...
Jag har babylonsjukan!

Falin

• -
« Svar #131 skrivet: 11 nov-07 kl 09:24 »
Igår mindes jag plötsligt att jag satt en omgång kombucha till, den hade nog stått i 2 veckor i alla fall.  :) Den var mycket godare än de jag gjort innan, så i fortsättningen ska jag låta den stå längre. Nu blev det roligt igen!  ;D

Eulalia

• Gäst
« Svar #132 skrivet: 18 jan-08 kl 11:35 »
push

elwinge

SV: Kombucha länkar
« Svar #133 skrivet: 13 mar-08 kl 17:40 »
*knuff*

finns det någon kombuchabebis som skulle vilja flytta till mig tro?

Falin

• -
« Svar #134 skrivet: 14 mar-08 kl 14:15 »
*knuff*

finns det någon kombuchabebis som skulle vilja flytta till mig tro?

Jag kan nog tänkas ha en, ska kolla i helgen! Jag har nämligen en omgång som har stått lite väl länge, och där finns nog en rejäl sula i den misstänker jag.  :)

splitfeed

« Svar #135 skrivet: 16 jun-08 kl 18:46 »
Tänkte jag kunde rapportera in hur det gick för mina.. Jag fick två från Sol som tyvärr fastnade i posten i fyra dagar längre än tänkt, men jag la dom i varsin burk ändå och gav dom en chans. Nu har dom legat där i 10 dagar och den ena har producerat en ny bäbis. Jag har tyvärr inte tappat upp dom än eftersom jag glömmer bort att skaffa flaskor, men jag har smitit ner med en liten sked och provsmakat. Det smakar rätt rejält mycket syrligt, kan det bero på att jag är för tidigt/sent ute?

Får dom att leva vidare så ska jag nog kunna dela med mig sen :)

Ekub

« Svar #136 skrivet: 16 jun-08 kl 18:56 »
Oh:) håller tummarna  ;D

Hanna02

• -
« Svar #137 skrivet: 17 jun-08 kl 23:23 »
Är mycket nyfiken att prova!!! Hur får man tag på en  sådan kombucha-kultur?

Tack på förhand för informationen!

Hanna02
f.i.n Found in Nature www.foundinnature.se

Ekub

« Svar #138 skrivet: 18 jun-08 kl 15:27 »
Läste någonstans att man behövde filtrera vattnet för att få bort klorrester, brukar ni göra det? Har nämligen inget vattenfilter... :(

splitfeed

« Svar #139 skrivet: 18 jun-08 kl 20:54 »
Minns att jag såg något om att filtrera vattnet någonstans, men har inte gjort det själv. Jag har bara följt anvisningarna jag hittade på http://kombucha.ljuspunkt.se och det har verkat gå bra än så länge.

Smakade för övrigt för första gången på en av mina två färdiga satser precis och insåg kvickt att jag måste haft en ruskig massa för mycket socker, annars kan jag nog tänka mig att det kan bli gott. Får ta och labba med lite mer tesorter också, sen när jag väl kommit igång riktigt :)

Hanna02, jag fick mina efter jag frågade just här i tråden efter en. Jag har tyvärr inte hunnit så långt att jag har några att dela med mig av än, men dyker ingen upp innan dess hjälper jag gärna till.
« Senast ändrad: 18 jun-08 kl 21:09 av splitfeed »

Dela detta:

* Inloggade just nu

190 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser