Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kombucha länkar  (läst 72856 gånger)

Tuvstarr

• Gäst
Re:Kombucha länkar
« Svar #40 skrivet: 17 mar-06 kl 10:13 »
Det här lät intressant :D
Nån som ville dela med sig av en bebi till mig?

Eulalia

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 17 mar-06 kl 11:17 »
min favo-bild på kombucha,
färgen, ljuset, tjockleken, alltihopa förmedlar en känsla av sötma, sundhet och kristallklarhet
« Senast ändrad: 17 mar-06 kl 11:17 av Eulalia »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #42 skrivet: 17 mar-06 kl 12:42 »
Big mama!

Eulalia

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 17 mar-06 kl 12:59 »
min morsa reste förra året till Sydamerika över sommaren, och "smugglade" då med sig en sula.
Den förökade sig monstruöst, och varje ny blev flera cm tjock...på några dagar!

bilden som du postade Gruff, ser ut att vara från ett ställe med varmt klimat.
Jag tror vi här i norden får sätta in värmelampor o liknande, om vi vill få fram BigMammas som denna :-)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #44 skrivet: 17 mar-06 kl 17:43 »
Terrarievärmare, värmemattor för sålådor från weibulls, värmeplattor för vattenautomater i hönshuset eller ett vattenbad med en akvarievärmare är sånt man hör talas om. Men pannmuren, ovanför kylskåpet och såna ställen borde funka bra med. Bara temperaturen är jämn och luftkvalitén är acceptabel så.

Men en kombination av 50/50 färdigt te och näringslösning, stor yta i förhållande till volym, en fet (eller flera små) mama i botten och värme (23-30C) så att man får en hög aktivitet från början verkar vara tricket för en fetare bebis.
« Senast ändrad: 17 mar-06 kl 17:45 av Gruff »

Ida11

« Svar #45 skrivet: 17 mar-06 kl 20:27 »
Det går att få dem hyfsat tjocka om man låter dem stå orörda väldigt länge - i 1-2 månader utan att skvalpa med burken eller byta te.

Min surdeg har jag på en pall framför elementet då jäser det och bublar på bara någon dag.
Kanske ett bra ställe att placera "svamen" på för att speeda den lite..

Tuvstarr

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 09 apr-06 kl 20:27 »
Min bebis har sjunkit till botten :/ ska det vara så? kommer den växa ihop med mammsen då?
Och ska man sila bort dom små simmiga sakerna i teet eller kan man dricka upp dom bara?
Verkar bli väldans gott iaf :D Kunde inte hålla mig så jag provsmakade...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #47 skrivet: 11 apr-06 kl 01:57 »
Ibland sjunker den. Det gör inget. När det är klart, fiska bara upp båda och lägg i nästa omgång. Till växten sker på ytan. Så den sjunkna bebisen kommer inte växa något mer och därför inte växa ihop med modern så länge dom ligger på botten.

Bra om man har kärlet på ett ställe där den får stå ifred (utan att provsmaka:)). Då är risken mindre att man puttar till kärlet så att bebisen sjunker.

Själv öser jag bara drycken med simmiga saker och allt ner i flaskorna. Men tycker man det är läbbigt kan du ha en tésil emellan.

Men varken grumset eller dom simmiga sakerna är farliga. Tvärt om.

Tuvstarr

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 18 apr-06 kl 14:08 »
Oki
Men hur ska man kunna veta när det är färdigt då om man inte smakar? Vet ju inte ens hur det ska smaka, hällde upp det iaf när jag tyckte det smakade gott. Tyckte det smakade isté...
Använde tesilen, men sen kom jag ihåg att jag läst att teét inte får komma i kontakt med metall  :o vad händer då? Kanske därför jag inte känner av nån kolsyra  :-\

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #49 skrivet: 18 apr-06 kl 14:33 »
Börja t.ex att bryga i 7-8 dagar och tappa på flaska. Blir det för blaskigt så prova brygga nästa i 9 dagar, sen nästa 10, osv....så slipper man stå där och störa med sin lilla provsmakarsked :-)

Smakar det bara "iste" så är det nog inte klart. Det smakar syrligt gott och har en lite fizzy kolsyra i bakgrunden. Efter 4-5 dagar i flaska på bildas märkbart mer kolsyra i flaskan. Efter runt 12 dagar i flaska är det så att det pärlar sig i glaset och smaken har blivit mer som cider eller vin.

Nu vet jag iofs att mina blir bäst efter min smak efter 12 dagars bryggning och 12 dagar på flaska. Men dom som blir alldra bäst är dom som fått stå helt ifred under hela första bryggtiden tiden innan tappning.

peter300

« Svar #50 skrivet: 24 jul-06 kl 01:48 »
Hej!

Undrar om någon i Västra Götaland har en Kombucha svamp över till mig?

Ha en trevlig vecka.

MVH
Peter

Eulalia

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 26 jul-06 kl 12:37 »
Hej!

Undrar om någon i Västra Götaland har en Kombucha svamp över till mig?

Ha en trevlig vecka.

MVH
Peter

Hej Peter, har du fått tag i kombucha?
Om inte, skicka din adress i ett privat meddelande till mig.

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
« Svar #52 skrivet: 28 jul-06 kl 22:04 »
Hm, ojdå. Kambucha?

Jag fick en gång för flera år sedan en slemmig sak i tackpresent efter att ha passat en väns hus och blommor en vecka.
   De hade fått den neråt södra sverige då de var på sin semester. Och de var bergsäkra på att den skulle vara en lyckobringare. Så jag fick bestämda instruktioner om att den skulle bo i sin tvåliters plastbunke, helst dricka jordgubbste för att vara nöjd, i nödfall hallon eller smultron. Och om den hölls nöjd och glad så skulle den föröka sig. Jo visst, snart var bunken proppfull med avkommor, men min tur hade inte ökat för det. Mamma tyckte grejen var vedervärdig så vi ledsnade hela familjen.
   Slemsaken hamnade i toastolen, med badvatten och bebisar och allt.

Hoppsan, jag visste inte bättre.

Så den här svampen ska vara bra för hälsan? Hur gör man egentligen då, och var får man tag i dem?

mvh MJ

martinki

• ljuspunkt
« Svar #53 skrivet: 29 jul-06 kl 19:00 »
Hej!

Jag skulle gärna vilja ha en komucha"varelse" för att börja med och kan erbjuda tvål som betalning. Ni som är intresserad och kan tänka Er att byta till Er ett exemplar av Er kultur får då två stycken valfria tvålar av mig. Eftersom det är mitt första kombuchaexperiment så behöver jag både "svampen" och startvätska.

Mina tvålar hittar Ni på min hemsida som Ni hittar när Ni klickar på det lilla jordklotet bredvid mina inlägg eller också när ni tittar i min profil och klickar på ordet 'ljuspunkt'.

Om Ni är intresserade, mejla. Tack på förhand!

Martin
« Senast ändrad: 30 jul-06 kl 08:49 av martinki »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #54 skrivet: 30 jul-06 kl 23:18 »
Hade babyslakt (torka) här men håller på och skrämma igång en ny odling. Har du martinki inte fått tag på en baby om ett par veckor så kan jag odla en till dig.

martinki

• ljuspunkt
« Svar #55 skrivet: 31 jul-06 kl 14:50 »
Tack så mycket! Har lagt in en annons under 'Övriga annonser - önskas', vi får se om det finns någon som vill dela med sig. Annars väntar jag gärna ett par veckor till, har ju väntat i över ett årtionde  nu ... :)
Martin

martinki

• ljuspunkt
« Svar #56 skrivet: 10 aug-06 kl 11:10 »
Hej igen,

min kombucha har gått under direkt, den försvann i teblandningen. Nu har jag, efter ett par dagars väntan, en jättekombucha i kärlen som täcker hela ytan och som ser väldigt manetmässigt ut. Jag undrar nu: är den originalsvampen borta (är för otålig för att vänta och se) eller har jag nu två stycken svampar?

Visserligen har jag beställt den där kombuchabibeln och väntar på leverans, men det dröjer ... och tålamod är inte precis min styrka.

Hej då hälsar
Martin

martinki

• ljuspunkt
« Svar #57 skrivet: 14 aug-06 kl 13:37 »
Tja!

Nu har jag gjort en till teblandning och vad ska jag säga. En bebis till har vuxit på ytan. Ska det gå så här fort? Jag har efter ett par sisådär 10 dagar nu fyra där jag började med 2?  Jag använde vid båda tillfällen nyponte, vid första gången utspädd med en himla massa örter och kryddors om är direkt livsfarliga för komuchan, varför jag också avbröt fermenteringen. Det nya teet är svart+nypon, den luktar starkare vinäger än den första blandningen, ganska läcker.

Ska de fördubbla sig hela tiden, eller gör jag någonting "fel"?

Undrar Martin

Eulalia

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 15 aug-06 kl 13:05 »
Hej Martinki!
Jag tycker det är tecken på att den trivs och är hälsosam, att den förökar sig såpass :-)

vilka kryddor var det som kombuchan inte gillade?
Fast visst är det kul att experimentera, svårt att låta bli även om nån svamp får ryka med ibland.
Eftersom dina förökar sig så bra så har du ju alltid svamp att testa alternativa blandningar på. Huvudsaken är att nån mogen moder överlever.

Jo jag tänkte bara tipsa om att det finns ännu en kombuchatråd här :
http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=37;action=display;threadid=7728

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #59 skrivet: 15 aug-06 kl 13:13 »
Neee, inget fel. Helt rätt! Trivs den så börjar det bildas en bebis efter några dagar vaje gång. Den nya kan du ge bort eller bara stoppa ner tilsammans med den gamla när du själv gör nytt. Jag brukar väl ha en 4-5 simmandes i botten i mina och slänger den äldsta varje nu omgång.

Eulalia, alla kryddor med eteriska oljor som mynta, nejlika och rosmarin t.ex kan vara skadliga för kulturen. Ojorna är ofta bakteriehämmande och då SCOBY's delvis består av bakterier så......ja..... Även oljor man smaksätter téer med. Citrusoljor eller t.ex bergamottolja i Earl Grey.

Dela detta:

* Inloggade just nu

160 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser