Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kombucha länkar  (läst 73026 gånger)

vargfot

SV: Kombucha länkar
« Svar #160 skrivet: 27 mar-09 kl 16:46 »
Blir väldigt nyfiken av att läsa tråden  ;D
Vilka hälsoeffekter har ni upplevt av kombucha-te?

Ekub

« Svar #161 skrivet: 04 maj-09 kl 14:52 »
Har precis satt en kombucha-sats nu. Har dock en del frågor... har pga en liten olycka inte en hel dl vätska till litern te, skulle man ha i någon vinäger då? Har bara äppelcidervinäger hemma... Blev nästan en dl inkl. en del svamp så gissar att det var ca 0,5-0,75 dl vätska.

Kan vätska bli "hälsofarlig"? Svampen har legat i den där burken hur länge som helst :-[, vattnet var brunt och svampen likaså :-[ men inget mögel på. Tänkte för står vatten för länge blir det ju dåligt. Tror inte jag har gjort någon kombucha i år iaf...  :-\ Vet inte om jag vågar dricka det som blir men kan ju se om den lever iaf

... återkommer

Elena08

« Svar #162 skrivet: 08 maj-09 kl 23:10 »
Hej,

här har ni en till som är fast i kombucha-träsket! ::)

Nu har jag haft min första skörd och är i behov av lite uppbackning eftersom jag som nybörjare känner mig lite osäker.

Jag tappade drycken på flaska redan efter 5 dagar. Den var lite grumlig. Ska det vara så?

Den svampen som jag fick såg ut som en klyfta, ¼ av en rund kaka. Den sjönk till botten meddetsamma, men låg inte platt utan flöt ganska så vertikalt. När jag efter 5 dagar tog upp svampgeggan var det något som avskilde sig från moderkroppen. Jag sköljde alltihopa och placerade avkomman i ett separat kärl med te- och socker lösningen, och det var som en tunn rund hinna som flöt ovanpå. Den gamla trekantiga svampen sjönk återigen till botten i någon konstig formation, men kanterna upp.

Nu undrar jag:

- Är det OK att modersvampen ser ut och beter sig som jag beskriver?

- Bebissvampen var ganska tunn, bara några mm tjock,  däremot hel. Var det inte för tidigt att placera den i ett eget kärl efter bara 5 dagar?  Jag tog lite extra startvätska för säkerhets skull.

Och en annan sak. I recepterna läser man: fläderblom, nypon, svartvinbärsblad mm. Ska det vara färskvara eller torkad?

Forresten: det var så himla gott! Jag tog bara blandning av svart och grönt te.

awifos

• Södermanland
« Svar #163 skrivet: 08 maj-09 kl 23:54 »
 har 2 glasburkar i källaren som är ca 15 år gamla ...  ???
svamparna ser ok ut men luktade ättika...
kommer ihåg hur gott det var o vill gärna starta igen ..
vad tror ni ???

Ekub

« Svar #164 skrivet: 09 maj-09 kl 09:01 »
Min sats har stått i fem dagar nu, har inte vågat kika hur den mår pga den låga startvätskan :-[ Förhoppningsvis finns det en bebis, har gjort det de dem andra gångerna jag har försökt mig på kombucha. Dock har jag nog låtit dem växa ihop ser det ut som, för svampen är som ett monster...åt alla håll o kanter  ;D *s*

Ekub

« Svar #165 skrivet: 15 maj-09 kl 17:45 »
Blev inte som jag tänkt med kombuchan, testar en gång till och ser om det blir någon bebis, annars får jag kanske anse den som död?! ???

Calidore

« Svar #166 skrivet: 24 dec-09 kl 14:23 »
Hej!
Min mormor fyllde precis 90 och pratar ofta om en volgasvamp som hon fick av en granne när hon var liten. Det bev en dryck som skulle vara hälsosam. Det skulle vara så roligt om jag kunde fixa fram en sådan dryck till henne igen. Har läst lite om det och man behöver tydligen en svamp att börja med.

Mvh Emelie
« Senast ändrad: 24 dec-09 kl 23:41 av Radar »

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #167 skrivet: 29 dec-09 kl 20:17 »
Hej Calidore, vad roligt, be henne berätta om hon minns mer om volgasvampen!
Skicka mig din adress så kommer svamp så småningom.

It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #168 skrivet: 29 dec-09 kl 20:23 »
Den här svampen verkar intressant, jag har aldrig hört talas om den förrän jag läste om den här på forumet. Finns det någon som vill sälja en till mig?

Edit: Jag har fått två svampar av Sol (Tack  :) ), satt igång processen, och ser att det verkar bildas ny svamp på toppen. Fascinerande, måste skaffa fler riktigt stora burkar för att optimera tillverkningen.
« Senast ändrad: 15 jan-10 kl 23:30 av ieenilorac »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mata

• Södermanland
« Svar #169 skrivet: 31 dec-09 kl 22:42 »
Kunde inte sluta läsa denna tråd, helt fascinerad... :o

Önskar jag kunde få till och prova ngn gång. Jag är bara rädd att jag är för hasplig med saker och ting och kommer misslyckas...

Televinken_73

• Uppland
« Svar #170 skrivet: 15 jan-10 kl 23:23 »
Vad roligt att så många pysslar med kombucha  :D
Ni som har gjort mycket hur brukar ni vilja ha den i smaken ?
Själv låter jag den stå i 9 dagar och får efterfermentera i 2-4 dagar på flaska,sedan kylen!
Smaken då är lite svår att beskriva men lite som is te kombinerat med äppelcider kanske  :)
Då är den fortfarande lite söt, är den godare om den fermenterar längre?
Hur gör ni bäst bra bebisar? delar ni äldre och gör satser i flera mindre burkar över lång tid?
Man vill gärna ha i reserv och till andra om något skulle gå fel!
Allt jag vill bli, är att få känna mig fri ;)
Spänning får tiden att roligt framåt gå, om man ej på elstängsel olyckligt råkat skvätta på ;)

chickwheels

• Södermanland
SV: Re:Kombucha länkar
« Svar #171 skrivet: 08 feb-10 kl 23:06 »

Den godaste jag nånsin gjort smakade som en slags persiko-cider, gudomlig i både smak och doft. 

nån som vet hur eulalia gjorde ??

chickwheels

• Södermanland
« Svar #172 skrivet: 08 feb-10 kl 23:55 »
Yees, nu äntligen har jag köpt en större behållare så man har tillräckligt med Kombu alltiid! Plastdunk från ÖB + tappkran! Weeahoo..  En vinhink är ju smart också om ni vill öka bryggningen..

hur använder man plastbunken ? öppnar man dn någonstans för att få i svampen ? hur fungerar detta ? tömmer man bara ut via tappkranen o fyller på ovanpå med nytt te eller vad ??

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #173 skrivet: 10 feb-10 kl 11:32 »
nån som vet hur eulalia gjorde ??

Hejsan Chickwheels...den persikosmakande vill jag minnas att jag gjorde på endast grönt te.
En sak jag har märkt är att det inte endast beror på vilket te eller socker man använder, utan även på kulturens dagsform, på temperatur osv.
Jag har även märkt att min kombucha är godare (friskare och mustigare) på sommaren.

It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Ekub

« Svar #174 skrivet: 10 feb-10 kl 14:47 »
Jag tror min är död, eller om man skulle använda den dö själv. Den har stått i en liten burk med lite vätska i hur länge som helst (menar verkligen hur länge som helst!!!) och nu var det bara en uppblåst (nåja väldigt stor och bullig iaf) svamp som låg kvar och knappt ngn vätska, den ser allmänt grose ut  :-X Tror den åker i flytten... kanske får testa i sommar igen om det är då drycken blir som bäst?! Vill sååå gärna få det att smaka bra! :-[

Visigot

• Västergötland
« Svar #175 skrivet: 08 jul-10 kl 19:39 »
Detta verkar onekligen spännande, hade faktiskt ingen aning om vad det var för något innan jag läste tråden.
Men nu blir jag mer och mer nyfiken, någon gång ska jag nog testa.  :)
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

K@rin

• Närke
« Svar #176 skrivet: 16 jan-11 kl 18:32 »
Hej Kombucha-vänner!

Såg att den här tråden hållt på i 6 år. Är det fortfaranbde någon därute som gör Kombucha eller har ni tröttnat? Har själv satt min första omgång på en Scoby jag beställt på internet, ska bli mycket spännande att prova.

Mvh Karin
« Senast ändrad: 03 dec-12 kl 14:26 av Radar »

kombucha-vän

• Jag studerar teologi, men har många hantverksintre
    • Västergötland
    • www.kombucha.n.nu
« Svar #177 skrivet: 07 feb-11 kl 17:24 »
Jag har haft min svamp i 15 år, och av och till inte haft tid att sätta ny kultur, men den har överlevt. Som svar på varför dottersvampen blir så tunn, kan jag bara svara att det var för kort tid, men den växer till sig.

Jag har en rätt stor odling för att dryga ut mina studier, och ett kalasrecept.
Ni använder väl inte metaller i samband med Kombucha!?

Mvh Ingela
« Senast ändrad: 03 dec-12 kl 14:06 av Radar »
En frisk människa har tusen önskningar, en sjuk bara en...

Altulus

• -
Kombucha länkar
« Svar #178 skrivet: 15 jul-12 kl 20:54 »
Skriver mest här för att säga att jag bestämde mig för att köpa en svamp och glad att jag gjorde det !

Älskar smaken på det och jag har bara gjort 2 satser ( den är galet snabb, får en massa bebisar ) redan nu får jag en massa idéer på saker jag vill testa att fermentera...om man nu säger så ?

Synd bara att tråden verkar ha dött ut :)

K@rin

• Närke
« Svar #179 skrivet: 31 jul-12 kl 17:41 »
Hej
Kanske tråden dött ut men inte kombucha görandet iallafall. Min favorit just nu är hälften rött the och hälften vitt the. Lycka till!

Mvh Karin

Dela detta:

* Inloggade just nu

30 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser