Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk kyckling  (läst 2417 gånger)

pita

• -
Sjuk kyckling
« skrivet: 20 jul-08 kl 15:12 »
Fy vad tråkigt det är när man köper nya kycklingar som inte är friska :( Jag köpte två brahma sv/vit colombia på Huseby smådjursmarknad förra helgen. När dom hade varit hemma i två dagar såg jag att (tuppen?) den ena inte mådde bra. Burrar upp sig, ligger inte gärna ner och är lös i magen. Hjärnan min bara skriker coccidios >:( Det har jag i alla fall lärt mig här på forumet. Nu sitter dom två små isolerade i en kaninbur och har fått esbetre. Hoppas att det går bra. Den här gången hade jag esbetre hemma. :) Jag har lärt mig av mina misstag.
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Margit

• Gäst
SV: Sjuk kyckling
« Svar #1 skrivet: 20 jul-08 kl 18:42 »
Håller tummarna!

orloff

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 jul-08 kl 21:52 »
Kycklingar blir lätt sjuka vid flytt och transport på grund av stress. Många ger vitaminer när de kommer hem andra ger esbetre som förebygande.  Det är inget ovanligt alls och de behöver inte varit sjuka innan utan blivit det i sin nya miljö eller som sagt av stress.   :-\

pita

• -
« Svar #3 skrivet: 20 jul-08 kl 23:50 »
Kycklingar blir lätt sjuka vid flytt och transport på grund av stress. Många ger vitaminer när de kommer hem andra ger esbetre som förebygande.  Det är inget ovanligt alls och de behöver inte varit sjuka innan utan blivit det i sin nya miljö eller som sagt av stress.   :-\

Ok, visste inte att dom kan få coccidios av att flyttas, är inte det en bakterie ??? Jag har hämtat hem kycklingar vid 5 olika tillfällen under dom åren jag har haft höns och har aldrig blivit drabbad förut. Tur kanske :-\
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 25 jul-08 kl 18:50 »
Har du  provat A-fil och vetekli?
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

pita

• -
« Svar #5 skrivet: 25 jul-08 kl 21:49 »
Japp, a-fil och esbetre. Han är bättre  :) men han blev inte piggare förrens på tredje dagen med esbetre. Dom har varit kvar i buren två dagar nu och ska börja en andra behandling i morron. diareen är borta men för säkerhets skull. Han burrar fortfarande upp sig lite.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 27 jul-08 kl 01:44 »
Ok, visste inte att dom kan få coccidios av att flyttas, är inte det en bakterie ???

Nej det är en liten parasit som orsakar Coccidios.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

pita

• -
« Svar #7 skrivet: 30 jul-08 kl 16:40 »
Nej det är en liten parasit som orsakar Coccidios.

Anade det ;)

pita

• -
« Svar #8 skrivet: 30 jul-08 kl 16:49 »
Jag blir inte klok på det här :( Jag har släppt ut de små idag. Den som var sjuk är pigg, springer runt, äter och är normal i magen. Den som var frisk från början är nu sjuk istället. Har inte ätit på hela dan, kvävan e tom, vinglar lite och står med sträckt halt och liksom kippar efter andan ??? plus nån såkallade nysning. Den är inte pigg, väldigt däven. Vad är nu detta :o Jag var ju tvungen att behandla bägge med esbetre, pallade hon inte det eller har jag fått in nått annat skit. Någon som har en idé ??

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #9 skrivet: 30 jul-08 kl 17:06 »
Måste bara fråga, när ju detta är på tråden. Vad är Esbetre?
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

pita

• -
« Svar #10 skrivet: 30 jul-08 kl 17:45 »
Måste bara fråga, när ju detta är på tråden. Vad är Esbetre?

Det är ett pulver du blandar ut i vatten (skrivs ut av vet) och ger hönsen när dom har fått tarmparasiter. Coccidios

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #11 skrivet: 30 jul-08 kl 23:21 »
Tack pita, för ditt svar. :)
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Dela detta:

* Inloggade just nu

114 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser