Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla hönshus (innomhus) ???  (läst 16617 gånger)

pita

• -
Måla hönshus (innomhus) ???
« skrivet: 24 jul-08 kl 08:29 »
Nu har mitt hönshus äntligen snart färdigt, Jag har byggt ut på längden och höjden, nya sittpinnar. Nu ska det målas på innsidan med. Nu till min fråga. Vad använder ni på alternativ för färg när ni målar innomhus i hönshuset??
Jag var på lantmännen i går och kollade upp det här med krita. Jag har nämligen ett gammalt recept på kritafärg. Hör och häpna dom hade ingen aning ??? visst dom måste inte kunna allt :-[ Det finns foderkrita, är det samma sak?? har det också den brännande effekten på kvalster? jag menar om djur kan äta den, dör då kvalsterna av den ???  På lantmännen har dom då foderkrita, foderkalk och trädgårdskalk. Vilken ska man använda ??? Om man nu använder kalken, är det någon som vet den magiska blandningen :D (målaren här hemma håller det hemligt) ;D Tack på förhand
Nu ska jag ut och måla dörren och svepa på färg sista gången på den ena väggen :)
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Måla hönshus (innomhus) ???
« Svar #1 skrivet: 24 jul-08 kl 12:53 »
Jag har målat med blank oljefärg så det ska vara lätt att torka av väggarna.

Inne har vi målat rörspisar och sånt med limfärg som det är krita i, men den kritan köper vi i målaraffärerna.

Och lantmännen tycker jag är rätt dåliga på allt som är alternativt...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 24 jul-08 kl 14:09 »
Jag har gjort färg med  fin foderkrita och linolja, den är inte lättstruken och om den lämpar sig i ett hönshus vet jag ej.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Strajder

• Aspegården
« Svar #3 skrivet: 24 jul-08 kl 21:45 »
Det hemliga receptet är inte så svårt! Det som man använder för att kalka ladugårdar och även hönshus är släckt kalk (kostar under hundralappen för en säck). Jag sprutmålar detta med en exklusiv kalkspruta men de flesta stryker med en slampensel.

Det här receptet kör jag med till innertak, om jag ska måla väggar blandar jag i vanligt tapetklister också. Använd en dammfiltermask (finns engångs som är billigare än ett par nya lungor) och skyddsglasögon. Vill du inte betala en förmögenhet för handkräm så tar du på diskhandskar...

Ingredienser:
   •   Släckt kalk (köp på t ex granngården, kostar mindre än 100:- för en stor säck som räcker "i evighet")
   •   Vatten
   •   En borste/pensel att stryka på med. Det finns speciella kalkpenslar i färgaffärer och på t ex granngården. De ser ut ungefär som en liten, mjuk sopborste med kort skaft och är väl värda att köpa (suger åt sig mycket kalk och är bra att jobba med).

Gör så här:
Ta en 10-litershink, häll i kalk, ca 1 liter. Häll försiktigt så det inte dammar - det torra dammet är inte bra att få i ögon och andningsvägar!
Häll på några liter vatten, rör om så det blir en tjock smet.
(alternativt häll kalken i vattnet, lär ge färre klumpar)
Häll på mer vatten så hinken blir lite mer än halvfull. Rör om noga.
Nu ser din "färg" ut som blaskigt diskvatten, men det är rätt. 
Själv brukar jag ha den här blandningen till första strykningen och sedan göra en lite tjockare blandning till nästa strykning, men prova dig fram, det är inga dyra ingredienser! Jo, en sak till - låt gärna blandningen stå en stund innan du använder den så kalken blir ordentligt uppblött. Rör om innan du använder den! (det går även bra att låta kalkfärgen stå över natten om du inte hinner måla allt på en dag)

Pensla på färgen med stora tag, tänk på att röra om i botten på hinken ganska ofta, eftersom kalken sjunker.
Räkna med att det ser bedrövligt ut under tiden du målar, färgen rinner och första strykningen ser det mest bara ut som om du blött ner väggen med något grådaskigt blask, men vänta tills det torkat - det blir inte vitt förrän då!
Räkna med att du får stryka minst två gånger.

Gamina

« Svar #4 skrivet: 24 jul-08 kl 22:47 »
Det är nog trädgårdskalken du ska använda (Kalciumhydroxid, släckt kalk). Foderkalk tror jag består av Kalciumbikarbonat den har inte lika högt pH värde och är därmed inte lika frätande. Den släckta kalken kommer ganska snart att övergå till Kalciumbikarbonat då den tar upp koldioxid ur luften
CaOH+ CO2--> CaHCO3 (pH 14--> pH6-8 minns inte exakt 7 är neutralt)

Nu vet jag inget om kvalster och kalk i kombination då jag är kemist och inte biolog men jag gissar att man dödar av gammla kvalster när man slammar på kalken men att den inte har någon långtidseffekt pga av ovanstående formel. Nästa gång man vill döda kvalster får man slamma på ny kalk men den är som sagt billig men tänk på att försöka förvara den vid så låg luftcirkulation som möjligt annars sker reaktionen jag beskrev ovan i säcken.
Genbank för Gotlandshöns

Inga

• Södermanland
    • Kennel Tarnmas
« Svar #5 skrivet: 24 jul-08 kl 22:53 »
Hejsan. Jag har använt våtrums färg överallt inne i Ruvbert, Katrin & Plommons lilla hus. Än så länge är det alldeles vitt men så här vi bara haft dem i dryga veckan. När det inte är så himla varmt ska jag måla lite schabloner & sånt  ;D Ja, jag är knäpp :P ;)
höns, hundar & alpackor

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 24 jul-08 kl 22:59 »
Släckt kalk och vatten är bra att måla på sten, lera och puts. det ska läggas tunt, det syns knappast första gången, förrän dagen efter.  Jag har hela mitt stenhus målat med kalk.

Jag tycker att det biter dåligt på trä. (vet inte vad  dina väggar består av.

Kalket ska läggas i en  stor hink och vatten slås över, lägg på ett lock, och låt det stå, ju längre ju bättre, det kan stå hur länge som helst så länge det är täckt av vatten.

De flesta stallar målades med kalk förr, men jag har inte sett det på trä.

Ha handskar det är ganska aggressivt, och det tar lång tid innan det härdar av luftens koldioxid.
Under tiden det härdar kritar det av sig.

chili

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 24 jul-08 kl 23:25 »
Inga: Var köper du schabloner?

/Chili
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

Filip Skräplund

« Svar #8 skrivet: 24 jul-08 kl 23:36 »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

chili

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 26 jul-08 kl 16:44 »
Tackar  :)
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #10 skrivet: 26 jul-08 kl 22:26 »
Vi använde släckt kalk i hönshuset på ny träpanel och gammalt betonggolv. Vi har sett det användas både ut och invändigt i lagårdar och även praktiserat det på vår grill ute och skorstensmur inne. (a´la Grekland)

En himla enkel hantering med en målarviska. Ingen lukt och skinande rent blir det. Tapetklister i blandningen har vi däremot aldrig testat!?

Innan vintern tänker vi göra om hela proceduren!

Lycka till! önskar I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Strajder

• Aspegården
« Svar #11 skrivet: 27 jul-08 kl 08:59 »
Tapetklister i blandningen har vi däremot aldrig testat!?

Tapetklister använder jag främst på väggar när jag sprutar, utan den blir kalkfärgen "rinnig". Har även sett en del som blandar i salt i blandningen för att det inte ska spricka/flaga på trä. När man sprutar på trä får man bereda sig på att göra om det oftare men det är ju otroligt billigt och snabbjobbat. Förr (innan högtryckssprutor och Virkon) så var kalkning ett bra sätt att få rent i stallet.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 28 jul-08 kl 07:14 »
När jag målade hönshus för första ggn tog vi kalk och tapetklister.
Vi fick anvisning till blandningen, av en dam på Lantmännen.
Blev bra men, tungstruket.
Mitt sprillans nya hgönshus, har vi målat med vanlig väggfärg.
Mycket lättstruket.
Funderar på att måla figurer på väggarna, få se om jag ids.
Hedemorahöns

sonja på slätten

• Halland
« Svar #13 skrivet: 28 jul-08 kl 09:56 »

Hönshuset  som fanns där vi flyttade in har träväggar målade med kalkfärg. Problemet är när jag städar och sopar av tak och väggar.
Det dammar något fruktansvärt och dammet är obehagligt. Andningsskydd krävs.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 29 jul-08 kl 22:57 »
Nä kalkning på trä är mindre bra, men det finns kalkfärg med bindemedel som kan fungera.
Kanske tapetklister funkar, men då kan man ta kalkmjöl som inte fräter.

Jag har gjort prov utomhus med kalk i linolja, de sitter bra, men det är bara ett halvt år sen jag satte dit det.
Jag har en del av huset där kalkninen inte biter, så jag har provat med detta, det är lite gulare, men jag tror att det går att just kalka över det sen, det ska således främst vara en primer.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 30 jul-08 kl 07:03 »
Hälsade på en "hönstant" förra veckan, hon hade skivor på väggarna ( brunaktiga).
De var spec, skivor vet inte vad.
Där fastnade ingenting, var bara att ta en trasa och torka av.
Kostar säkert skjortan men fungerade till 100.
Hönshuset var säkert 10 år.
Så vill jag ha nästa ggn. ::)
Hedemorahöns

Filip Skräplund

« Svar #16 skrivet: 30 jul-08 kl 07:44 »
Kan ha varit formplyfa, plywood med plastad yta.
Använd bl a vid betonggjutning, har man jättetur kan man komma över begagnad plyfa hyfsat billigt, men det är många som vill ha.
Finns också spånskiva med liknande ytbeläggning. Men den är säkert känsligare för fukt och råttgnag än formplyfa.
« Senast ändrad: 30 jul-08 kl 08:21 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Strajder

• Aspegården
« Svar #17 skrivet: 30 jul-08 kl 09:38 »
Hälsade på en "hönstant" förra veckan, hon hade skivor på väggarna ( brunaktiga).
De var spec, skivor vet inte vad.
PLYWOOD FORM 12X1200X2500 kostar runt 450:-/st. Finns även en sorts gula skivor med hård yta avsedda för lantbrukets byggnader (dyra!).

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 30 jul-08 kl 09:51 »
Formplyfa är väldigt bra bara att skruva upp, behöver inte målas, och håller hur länge som helst.
Det kan kosta en del.  Jag har fått mina, de var från ett bygge där de använts för gjutning.

Känner ni någon som jobbar på ett sådant bygge, blir det lättare att fixa, av någon anledning slängs de om man inte bryr sig, frågar man svaras det ofta att det kan gå om ingen annan som är där behöver det, och det blir det alltid, så fort som något erbjuds gratis, vill alla ha det vare sig de behöver eller ej, annars tänker de inte ens på det.

Gjutformar har ganska tjock plyfa, måste du köpa går det bra med den tunnaste.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #19 skrivet: 30 jul-08 kl 11:37 »
Jag har byggt nya bajsbrädan av sådant material, vet inte var vi fick skivan från egentligen, min man samlar på sig allt möjligt 'bra att ha', hans pappa jobbar på kommun så det var nog därifrån.

Jättebra att ha till bajsbräda iaf, lätt att skura rent, den blir riktigt ren, den förra var målad vanlig plywood, den blev med tiden ganska äcklig...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

96 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser