Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla hönshus (innomhus) ???  (läst 16618 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Måla hönshus (innomhus) ???
« Svar #20 skrivet: 30 jul-08 kl 12:27 »
Jag tog rätt på en gammal perstorpsplatta när vi gjorde om lite i köket. Den skall så småningom bli ny skitbräda. Jag hoppas att den släta ytan skall vara tålig och lättrengjord.

pita

• -
« Svar #21 skrivet: 30 jul-08 kl 14:50 »
Tack allihopa för alla bra olika svar. Alltid kul och nyttigt att veta vad andra har hos sig, så att man undviker att göra samma misstag som andra redan har hunnit att göral :D Skulle kanske ha skruvat upp plyfa istället för trä och plywood :-\ nackdelen med plyfan kanske är att det nog blir lite mörkt. Jag testar nog släckta kalk blandningen och ser hur det blir. Tanken är ju att den proseduren ska ske årligen som vårstädning. Det är kanske det lättaste sättet att bli av med dom där blodsugande djä...... och smidigt.
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Filip Skräplund

« Svar #22 skrivet: 30 jul-08 kl 15:04 »
Jag undrar om kalkfärg är så bra på plywood, är det inte lämpligare med en högblank hård färg, som slår ifrån sig smutsen och håller för grovrengöring?

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?board=16;action=display;threadid=11031
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #23 skrivet: 30 jul-08 kl 15:37 »
Det låter som en god ide´med lite laminat ;-)

Jag har en plastlåda, underredet från en hundbur. Den kan jag spola av med slangen v.b. Den är framförallt lätt och vi får se hur länge den stoppar. I reserv har jag en i rostfritt? aluminium?

Hälsningar från Kolbäck, där fyra gör på och en under.
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Skytten

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 30 jul-08 kl 16:04 »
Javisst om inte hönsen misstycker kan man ta ett utarrangerat laminatgolv, eller ett skitbilligt från nåt billighetsvaruhus.  Det tål ganska mycket.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #25 skrivet: 31 jul-08 kl 09:01 »
Hur är det bara frågar???
Laminat golv ska man väl vara försiktig med då det gäller fukt.
Att ha det på golvet är väl ingen hit, men på väggarna kanske det inte är så dumt.
Vad säger ni som kan ????
Hedemorahöns

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #26 skrivet: 31 jul-08 kl 10:33 »
Jag har verkligen omvärderat laminatgolv.

När vi flyttade in i huset från -23 så hade samtliga golv breda träplankor. Det fungerade inte med småbarn som sprang in och ut och in igen i lervällingen.
Köket, hallen och barnrummet fick snabbt  laminatgolv av typ bokparkett från IKEA. Dessa golv ligger fortfarande kvar efter 30 ! år......Lättskött att såptvätta är det också.

Slamret kommer man inte ifrån, men värme går det ju att lägga under för frusna fötter helt inaktuellt denna vecka när vi har runt 30 :-)

Tidigare rynkade vi på näsan åt "Perstorp", men inte nu längre.
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.

Skytten

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 31 jul-08 kl 10:36 »
Att man inte kan ha laminatgolv på golv? Är det inte uppåt väggarna?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #28 skrivet: 31 jul-08 kl 10:57 »
Ha ha  ;D
Laminat golv på hönshusgolv där det spills och kackas ?????
Någon som har på golvet.
Fast var det inte väggar  ;)
Hedemorahöns

Skytten

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 31 jul-08 kl 10:58 »
Väggar - det skrev jag ju för tusan.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #30 skrivet: 31 jul-08 kl 14:46 »
Laminatgolv på hönshusgolvet kanske inte är så bra, de är ju inte hundra täta för det första, och om man lägger dem direkt på t ex cementplatta blir det fukt stående under om man inte lägger platonmatta mellan.

Annars borde de vara lätta att göra rena och stå emot bra för de är ju stenhårda. Vi har inte i vårt hus (storhuset) det är för gammalt för att jag ska vilja ha sådana golv, men i kontoret som är nybyggt ovanpå stallet har vi sådant golv, det slet ut en sågklinga när vi la det.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #31 skrivet: 01 aug-08 kl 10:28 »
Håller med om att laminat troligen inte lämpar sig på golv i hönshus (vi har betong) utan ville bara få sagt att laminat har ett oförtjänt dåligt rykte sedan jag tror "perstorpens tid"
Hade jag fri tillgång till laminat, läs gratis, så skulle jag inte tveka att sätta det på väggarna.

I dag har vi några moln på himlen, vilket är skönt som omväxling ;-)

Trevlig helg önskas!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #32 skrivet: 02 aug-08 kl 13:19 »
Hälsade på en "hönstant" förra veckan, hon hade skivor på väggarna ( brunaktiga).
¨

Det är jättebra med den typen av skivor, men jag tycker det blir så mörkt, de är ju mörkbruna, iaf de jag sett... Vill gärna ha ljust i hönhuset ju! Finns det inte några ljusa skivor i form/marinplyfa?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Strajder

• Aspegården
« Svar #33 skrivet: 02 aug-08 kl 14:10 »
Finns det inte några ljusa skivor i form/marinplyfa?
Inte i formplyfa, men det finns en ljusgul skiva som är avsedd för jordbrukets byggnader. Spånskiva med laminerad avspolningsbar yta.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #34 skrivet: 02 aug-08 kl 14:17 »
Ljusgult är ju dock ganska fult... *gnällig*  ;)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Lycka

• Ångermanland
« Svar #35 skrivet: 03 aug-08 kl 07:35 »
Men tänk så praktiskt att bara torka av och aldrig behöva måla  :)
Hedemorahöns

Skytten

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 03 aug-08 kl 09:28 »
Tycker att man bör rådfråga hönsen, innan större ingrepp i deras inredning vidtages. 8)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #37 skrivet: 03 aug-08 kl 13:52 »
Tycker att man bör rådfråga hönsen, innan större ingrepp i deras inredning vidtages. 8)

Mina höns gillar inga förändringar alls, varken storstädning, ommålning, tillbyggen eller annat. De muttrar surt över nytt fint spån, nyhalmade reden och nya sittpinnar... Riktigt otacksamma är de....
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

78 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser