Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkben - var kommer det från egentligen ???  (läst 2198 gånger)

BK

• Västmanland
Kalkben - var kommer det från egentligen ???
« skrivet: 27 jul-08 kl 00:36 »
Jag har haft höns sedan 1990, av olika raser och blandraser. Jag har inte haft problem med kalkben förrän jag skaffade faveroller.
Faverollerna kom som avelsägg, som jag kläckte fram i kläckare. De kan alltså inte haft med sig några kvalster från föregående ägare.
Så jag undrar var kommer kvalstrerna som ger kalkben från??? Finns de naturligt i naturen och hoppar på lämpliga objekt när de får chansen? ??? ???

Anso1971

• Dalarna
SV: Kalkben - var kommer det från egentligen ???
« Svar #1 skrivet: 28 jul-08 kl 17:52 »
Jag vet inte svaret men fick en fundering om det kan komma från andra fåglar? Vi har ibland fått in småfåglar i hönshuset.
Men de har ju inte närkontakt med hönsen utan är skygga och ger sig iväg när hönsen kommer för nära. Jag vet inte ens om andra fåglar än höns kan ha benkvalster.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

BK

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 29 jul-08 kl 00:09 »
Det var en intressant fundering..

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #3 skrivet: 29 jul-08 kl 00:20 »
Jag har upplevt att benbefjädrade höns har lättare att drabbas än barbenta..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

BK

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 29 jul-08 kl 00:36 »
Jo, det stämmer. Fast jag har haft dvärgkochin innan faverollerna, och de hade inte kalkben.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 29 jul-08 kl 10:34 »
Jag vet inte svaret men fick en fundering om det kan komma från andra fåglar?  Jag vet inte ens om andra fåglar än höns kan ha benkvalster.

Benkvalster/kalkben drabbar höns, kalkoner, fasaner, rapphöns.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Anso1971

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 29 jul-08 kl 11:43 »
Benkvalster/kalkben drabbar höns, kalkoner, fasaner, rapphöns.

Alltså inte småfåglar. Då kan vi stryka den smittkällan.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

BK

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 29 jul-08 kl 22:34 »
Alltså inte småfåglar. Då kan vi stryka den smittkällan.

När jag hade kanariefåglar som barn,  kommer jag i håg att de hade ngn slags beläggningar på benen. Det fanns en lite tub med rött innehåll, som man skulle stryka på benen. Salvan köptes i zooaffären. Undrar vad det var för salva, och om det var kalkben fåglarna hade eller ngt annat.

johe71

« Svar #8 skrivet: 30 jul-08 kl 07:17 »
från SVAs sida om kalkben

* Ungefär ett dussin olika närbesläktade kvalsterarter kan orsaka hudskador hos olika fågelarter. Knemidocoptes mutans angriper höns och kalkon.
* Fotkvalster förekommer för närvarande enbart i hobbyflockar i Sverige och är en mycket vanlig parasit.
* Parasiten är inte synlig för blotta ögat
* Kvalstret lever hela sin livscykel i huden. Överlevnaden utanför värddjuret är låg.
* Skador ses framförallt hos äldre höns.
* Parasiten sprids från djur till djur och indirekt via ströbädden.

Så jag undrar var kommer kvalstrerna som ger kalkben från??? Finns de naturligt i naturen och hoppar på lämpliga objekt när de får chansen? ??? ???

så det verkar inte som att de kan ligga och vänta i naturen... Har du haft besöka av någon annan som har höns? Har du besökt någon annan som har höns? Har du besökt någon utställning med höns?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Kalkben
« Svar #9 skrivet: 30 jul-08 kl 09:07 »
När jag hade kanariefåglar som barn,  kommer jag i håg att de hade ngn slags beläggningar på benen. om det var kalkben fåglarna hade eller ngt annat.

Burfåglar har inte samma "sorts" kalkbenskvalster som höns, kalkoner, fasaner, rapphöns.
Men Ivomec dödar dom kvalstren också.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

BK

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 07 aug-08 kl 21:09 »
[quote author=johe71 link=topic=46465.msg366694#msg366694 date=121739504

så det verkar inte som att de kan ligga och vänta i naturen... Har du haft besöka av någon annan som har höns? Har du besökt någon annan som har höns? Har du besökt någon utställning med höns?
[/quote]
Däremot har jag ju ställt ut mina höns, så det kanske kan vara en möjlighet, fast de hönsn jag har ställt ut har inga problem med kalkben.

Dela detta:

* Inloggade just nu

99 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser