Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krasslig höna  (läst 1569 gånger)

Per C

Krasslig höna
« skrivet: 27 jul-08 kl 17:50 »
Hej

En av mina dvärghönor  (1år) har varit lite småhängig påsistone. Hon hänger med de andra i flocken, äter osv men hon ser liksom lite trött ut och kammen slokar lätt. Nu har hon börja värpa ägg utan skal. Vad är felet?

fjäderfän

SV: Krasslig höna
« Svar #1 skrivet: 28 jul-08 kl 15:56 »
kan va kalkbrist.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

pita

• -
« Svar #2 skrivet: 30 jul-08 kl 16:38 »
Hej

En av mina dvärghönor  (1år) har varit lite småhängig påsistone. Hon hänger med de andra i flocken, äter osv men hon ser liksom lite trött ut och kammen slokar lätt. Nu har hon börja värpa ägg utan skal. Vad är felet?

Hej!
Jag har också varit utför det där, exakt samma symptom. (behöver inte va samma) Min höna dog efter ett tag, jag fick aldrig veta vad det var. Jag tror att det var marek, när jag öppnade henne var hon full med knölar. :'(  men det gick ganska lång tid, jag fattade inte att hon var sjuk i början. :(

Jag har alltid snäckskal framme så att dom kan picka i sig om dom vill, åtgången är försvinnande liten.
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Per C

« Svar #3 skrivet: 31 jul-08 kl 07:36 »
Usch, det lät inte bra. Hoppas fortfarande på kalkbrist. I morse såg hon faktiskt piggare ut

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #4 skrivet: 31 jul-08 kl 14:54 »
Kan det inte vara äggledarinflammation också, om det är så att hon lägger skinnägg. Har du sett om hon är kladdig i baken?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Per C

« Svar #5 skrivet: 31 jul-08 kl 23:20 »
Mjo, kan nog stämma faktiskt. Kan man göra något åt det?

Kan det inte vara äggledarinflammation också, om det är så att hon lägger skinnägg. Har du sett om hon är kladdig i baken?

pita

• -
« Svar #6 skrivet: 05 aug-08 kl 10:14 »
Hej

Hej!
Hur har det gått med lilla hönan?
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Per C

« Svar #7 skrivet: 06 aug-08 kl 07:42 »
Jodå hon är bättre nu och visar inga synliga tecken på sjukdom. Det är fortfarande någon som lägger "skinnägg". Jag trodde att det var hon men nu är jag inte säker... får forska vidare i det.

Tack i alla fall för alla tips! :)

Hej!
Hur har det gått med lilla hönan?

pita

• -
« Svar #8 skrivet: 07 aug-08 kl 17:16 »
Vad skönt :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

139 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser