Hej! Eftersom Frontline är/har varit ett hett ämne vill jag bara citera från tidningen Hanegället som anlände mig idag:
Från början är "Frontline" tänkt till hund och katt. "Man bör inte ha katten i sängen första dygnet efter .behandlingen" heter det. Låt oss ta reda på varför!
I den amerikanska tidskriften "Journal of Pesticide Reform" våren 2005 skriver Caroline Cox bl.a följande som är värt att tänka på.
Fipronil, det verksamma ämnet i Frontline, verkar genom att påverka nervsystemet hos insekter. Det blockerar normala nerfunktioner vilket dödar insekten.
Tester på råttor har visat att fipronil orsakar nervstörningar såsom ökad aggressivitet, njurskador samt påverkar kroppens hormonfunktioner. Det sänker halten sköldkötelhormon, som kontrollerar ämnesomsättningen.
Det påverkar även könshormonerna, både progesteron och estradiol. Detta innebär att Frontline stör både reproduktion och utveckling. T ex fick honråttor dubbelt så lång tid mellan brunstperioderna och hade svårare att bli dräktiga. Råtthonor som fått fipronil under dräktigheten hade ökad fosterdöd, födde mindre antal ungar som dessutom var små till växten. Hanlig avkomma från behandlade mödrar tog längre tid på sig att uppnå könsmognad. då fipronil är ett nergift orsakar det även störningar på nersystemet under fosterutvecklingen
Avkomman till behandlade råttor hade mindre hjärnor än normalt och olika sorters beteendeförändringar.
När man behandlar hund och katt med Frontline droppar man medlet på huden, sedan sprids det långsamt via fett i huden och hårcellerna. forskning har visat att efter behandlingen överförs fipronil från djur till människa om man klappar djuret. Mängden var störst under första dygnet men det fanns kvar fipronil i minst 56 dagar!
Tester sponsrade av fipronil-tillverkare visar att små mängder fipronil dödar vaktlar, rapplöns och fasaner. förgiftningssymptom hos fåglar är ostadighet, slöhet diarré och matvägran. När fipronil utsätts för ljus kan det brytas ner till en molekyl som kallas fipronil-desulfinyl. Denna nedbrytningsprod. är ung 10 ggr giftigare än fipronil och tas ännu lättare upp via huden. Den är dessutom betydligt giftigare för fåglar än fipronil.
Detta för vetskap till alla mina hönsvänner som funderar på på frontline. Jag själv känner mig lite dum för jag har inte hört en enda som DÖTT! Precis som det var den enda neg egenskapen som fanns! Jag har fått mig en tankeställare i alla fall och kommer inte anv förrän mots bevisat i alla kategorier!
Hoppas ni har nytta av info. Reserv för ev stavfel.