Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Artikel om ohyra i Hanegället  (läst 2254 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Artikel om ohyra i Hanegället
« skrivet: 28 jul-08 kl 20:24 »
Antar att det är flera här som har fått lathönsklubbens tidning Hanegället i brevlådan idag. Tyckte artikeln om ohyra var intressant och det har ju diskuterats en hel del här om olika medel.

Enligt artikeln var Frontline värst, etotal lite bättre. Pyretrin skulle vara ett ännu bättre alternativ. Är det någon som använt något preparat med pyretrin? Googlade på det och hittade mest info om insektsmedel för odlingar. Här t.ex. http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/vaxtskyddsnotiser/VSN53-1/VSN53-1A.BAK

Det stod även om bekämpning genom att hålla hönan under vatten några minuter så att ohyran släpper taget och flyter upp till ytan. Det låter ju som en spännande övning att göra med tuppen! :o ;D Någon som provat detta? Hur skulle hönorna egentligen må av detta bad?

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
Flyttad! Passade bättre här!
« Svar #1 skrivet: 29 jul-08 kl 12:30 »
Hej! Eftersom Frontline är/har varit ett hett ämne vill jag bara citera från tidningen Hanegället som anlände mig idag:

Från början är "Frontline" tänkt till hund och katt.  "Man bör inte ha katten i sängen första dygnet efter .behandlingen" heter det. Låt oss ta reda på varför!
I den amerikanska tidskriften "Journal of Pesticide Reform" våren 2005 skriver Caroline Cox bl.a följande som är värt att tänka på.
Fipronil, det verksamma ämnet i Frontline, verkar genom att påverka nervsystemet hos insekter. Det blockerar normala nerfunktioner vilket dödar insekten.
Tester på råttor har visat att fipronil orsakar nervstörningar såsom ökad aggressivitet, njurskador samt påverkar kroppens hormonfunktioner. Det sänker halten sköldkötelhormon, som kontrollerar ämnesomsättningen.
Det påverkar även könshormonerna, både progesteron och estradiol. Detta innebär att Frontline stör både reproduktion och utveckling. T ex fick honråttor dubbelt så lång tid mellan brunstperioderna och hade svårare att bli dräktiga. Råtthonor som fått fipronil under dräktigheten hade ökad fosterdöd, födde mindre antal ungar som dessutom var små till växten. Hanlig avkomma från behandlade mödrar tog längre tid på sig att uppnå könsmognad. då fipronil är ett nergift orsakar det även störningar på nersystemet under fosterutvecklingen
Avkomman till behandlade råttor hade mindre hjärnor än normalt och olika sorters beteendeförändringar.

När man behandlar hund och katt med Frontline droppar man medlet på huden, sedan sprids det långsamt via fett i huden och hårcellerna. forskning har visat att efter behandlingen överförs fipronil från djur till människa om man klappar djuret. Mängden var störst under första dygnet men det fanns kvar fipronil i minst 56 dagar!

Tester sponsrade av fipronil-tillverkare visar att små mängder fipronil dödar vaktlar, rapplöns och fasaner. förgiftningssymptom hos fåglar är ostadighet, slöhet diarré och matvägran. När fipronil utsätts för ljus kan det brytas ner till en molekyl som kallas fipronil-desulfinyl. Denna nedbrytningsprod. är ung 10 ggr giftigare än fipronil och tas ännu lättare upp via huden. Den är dessutom betydligt giftigare för fåglar än fipronil.

Detta för vetskap till alla mina hönsvänner som funderar på på frontline. Jag själv känner mig lite dum för jag har inte hört en enda som  DÖTT! Precis som det var den enda neg egenskapen som fanns! Jag har fått mig en tankeställare i alla fall och kommer inte anv förrän mots bevisat i alla kategorier!
Hoppas ni har nytta av info. Reserv för ev stavfel.
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Artikel om ohyra i Hanegället
« Svar #2 skrivet: 30 jul-08 kl 20:55 »
Jag har inte heller fått den :(
Och jag tycker FORTFARANDE att det vore på tiden, med tanke på att så många har hobbyhöns, att det lades lite krut på att forska fram något "ofarligt" medel till våra höns så dom slipper lida av ohyran. För ohyran drabbar nog alla förr eller senare. Jag har själv använt Frontline men droppat så liten droppe som möjligt.

Håller jag verkligen med om! Ibland har man ju inget val annat än att ta till de medel som finns (om man nu inte vill testa vattenmetoden förstås). Jag har också använt Frontline, men efter att ha läst artikeln gör jag nog inte om det.

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
SV: Artikel om ohyra i Hanegället
« Svar #3 skrivet: 31 jul-08 kl 10:30 »
Intressant! Ja, gift är ju gift. :-\
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Dela detta:

* Inloggade just nu

134 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser