Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa redet?  (läst 2311 gånger)

lantisen

• Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
Bästa redet?
« skrivet: 31 jul-08 kl 07:37 »
Vi bygger litet hönshus för ca 5 höns + tupp.

Har kikat lite på era bilder på reden här på forumet men vilket är egentligen bäst, öppna eller stängda.. eller båda?? Våra höns kommer förhoppningsvis att även ruva någon gång... funkar öppna reden utan tak då? Hur ska man egentligen bygga???

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
SV: Bästa redet?
« Svar #1 skrivet: 31 jul-08 kl 08:50 »
Har du möjlighet så tycker nog hönorna att det roligaste är om redena ser lite olika ut och är placerade på lite olika ställen. Har du lite av varje när det gäller reden istället för radhusvarianten är det mer inspirerande. Olika bottenströ i redena kan man också ha. Olika hönor tycker olika saker är mysigt och det är lättare att få dem till att ruva om de tycker sig hitta ett mysigt rede.

Ha några högt och några lågt, en öppen låda, korg eller stadig hink på marken med hö i kan vara ett populärt rede.
Men vanligast är väl den traditionella lådan med tak och öppning framtill upphängd på väggen i det mörkaste hörnet av hönshuset.

Viktigaste är nog egentligen att det oavsett övrig form finns en liten kant framtill som gör att äggen inte ramlar ut ur redet när höns (och tuppar) bökar runt .
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 31 jul-08 kl 08:52 »
Ett tak ska det väl vara , vinklat bakåt
så att de inte inbjuder till sittplats.
Till dvärgarna har jag skickat efter från Högberga.
De är i plåt  med  utdragbara skivor som går att skura av (plast)
Plåten gör att man slipper ohyra.
Mina stora höns gillar också att böka in sig där. ;)
« Senast ändrad: 31 jul-08 kl 08:54 av Lycka »
Hedemorahöns

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 31 jul-08 kl 14:51 »
Man lär sig ju med tiden... Vi byggde tre stycken i radhusmodell. Våra hönor värper iofs snällt i dem, eller rättare sagt i ett av dem (första hönan bestämmer vilket...).

Nästa omgång vi bygger ska dels vara ett och ett, ifall någon höna vill ruva så man kan haka ner det från väggen, och det ska ha brantare lutning på taket. Visserligen har vår gamla tunga plymouth rock tupp haft användning av redet när han ska upp på sittpinnarna men det är dumt när de går runt på 'taket´till redena.

Jag har testat både spån och halm i redena, de gillar halm bäst, men jag lägger lite spån i botten ifall ett ägg går sönder. Längst i botten lite foderkalk, hörde att det kunde motverka ohyra.

Sen kan man smula torkad ormbunke i botten också, tänkte testa det också, har inte gjort än.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 31 jul-08 kl 17:39 »
Två gamla sängbord i olika modell, med varsin rejäl byrålåda på hyllan (stundtals går det alltså att kombinera dom två egenskaperna snål och lat 8) ...). Lådorna är lätta att både rengöra och flytta om någon tanta skulle få för sej att ruva. Brukar ha hö eller hackad halm som strö i redena. Lägger även ett tunt lager aska i botten, mot ohyra.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Anso1971

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 31 jul-08 kl 19:19 »
Vi har ett gammalt köksskåp utan dörr med två hyllplan, och ett skåp som väl varit någon typ av byrå, funkar bra båda varianterna. Lätta att byta ut om man hittar något bättre...
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 31 jul-08 kl 20:05 »
Återvinnig är alltid bra  :D
Hedemorahöns

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #7 skrivet: 01 aug-08 kl 08:00 »
Får man fler ruvhönor än redena räcker till fungerar kartongreden aldeles utmärkt som en tillfällig lösning den period de behövs. Sedan tar man bara ut dem och kastar på brännhögen. Mycket praktiskt och enkelt!
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

lantisen

• Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
« Svar #8 skrivet: 01 aug-08 kl 08:11 »
Vilka bra tips!

Ska iväg till ica idag och kolla om de har några fruktlådor åt mig att bygga några reden av  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

127 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser