Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hitta bortglömd åkermark..  (läst 5958 gånger)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Hitta bortglömd åkermark..
« Svar #20 skrivet: 18 aug-08 kl 10:28 »
Två riktigt gamla kartor, Geometrisk avmätning Vansö socken Lagnö nr 1-4 från 1641 respektive 1696 benämner "vår" sjö olika. På den äldre heter sjön Lagnö Siöö, på den yngre Guldringen som idag.

Det är ganska typiskt. Sjöar och vattendrag kan heta allt möjligt på gamla kartor. Kan vara lite frustrerande när man försöker orientera sig  ::)

Humle

• Västerbotten
« Svar #21 skrivet: 18 aug-08 kl 22:17 »
Nu har jag fått slå hål på en del sagor, ex att det inte skulle funnits någon väg till vårat ställe. Fanns väg på kartan redan 1897 iaf. Och gården fanns då, fast bostadshuset + ladan skall vara byggda 1915 och 1937. På kartan från 1897 finns det dock hus + lada. 1915 kan betyda att den fanns när man upprättade registret, brukar stå 1905-1915 eller ngt sådant. Eller så byggde de nytt.
På vissa kartor kan vägar vara tillagda utan "geografisk fältrekognosering" eller vad det brukar heta  :-*.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

covboy

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 21 aug-08 kl 21:26 »
EU är ju intresserade av gamla kulturlandskap och betalar stöd för att återuppta gamla åkrar och beten..

Yngve-Frej

• Södermanland
    • Sandbender
« Svar #23 skrivet: 22 aug-08 kl 10:00 »
Citera
åkermarkens pris har ju kommit i kapp skogspriset nu ju..
Är det sant? Sist jag läste något om det var nog i ATL, då var genomsnittspriset i Sverige 16 000 kr/hektar i Skåne 36 000 och i Norrland 2000 och som jämförelse Bayern med 185-215 000 kr/hektaren. Är det någon som har koll på vad det ligger på idag. Mina åkrar är det ingen som vill bruka ens gratis...

Men om jag inte har fel så fördubblades åkerarealen från senare delen av 1800-talet och en bit in på 1900-talet. En stor del av det var jord som egentligen inte passade för jordbruk. Jag har själv tittat på kartor efter nedlagda torp och tänkt att det behöver ju inte vara dålig jord, men att jorden kanske har för liten areal och ligger för långt bort för att någon ska ha varit intresserad, typ vid slänter mot småsjöar långt in i skogen.
Bor på Södermalm och har en liten jordbruksfastighet i Ådalen på 4 he.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 22 aug-08 kl 10:09 »
Njaaa, det är väl så att säga en sanning med modifikation.. Det kanske var dumt att skriva så för det är ju nästan omöjligt att jämföra.. Det beror ju naturligtvis på var åkermarken respektive skogen ligger, hur skicket är på den o.s.v. o.s.v...

Vi funderar på att köpa en plätt åkermark bredvid vår mark och enligt säljaren (jag är tveksam till detta och har ännu inte verifierat uppgifterna) så ska åkerpriset i vår trakt (östergötlands skogsbygd) ligga på c:a 80 000:-/hektar.
« Senast ändrad: 22 aug-08 kl 10:12 av _Mårten_ »

skum

• Dalarna
« Svar #25 skrivet: 16 sep-08 kl 11:18 »
Jag tycker att det är en stor kulturgärning som alla småbrukare/månskensbönder gör när de sköter om små åkrar, betesvallar mm. De tar väl hand om kulturlämningar och bidrar till att vi i framtiden kan se delar av vårat kulturarv och förfäders arbete och slit. Hur mycket av detta har inte försvunnit genom att åkerrenar mm plöjts bort för att få större och mer rationella ytor.
Skum

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #26 skrivet: 16 sep-08 kl 21:24 »
jag hade nöjjet att försöka hitta en gammal vägsträckning från resterna av ett torpställe en gång.

Då utgick jag från torpresterna följde tecken i naturen där en väg tydligen gått och när jag inte såg några så låtsades jag att jag körde häst och vagn - då var det lätt att hitta vägsträckningen - ytterligare spår efter den gamla vägen visade sig efterhand jag körde med mitt låtsasspann.

Rekomenderar varmt en kurs i agrarhistoria på lantbruksuniversitetet
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #27 skrivet: 16 sep-08 kl 21:26 »
En vacker dag kommer alla att djupt ångra att vi förstört så mycket åkermark med bebyggelse
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #28 skrivet: 17 sep-08 kl 12:41 »
En vacker dag kommer alla att djupt ångra att vi förstört så mycket åkermark med bebyggelse
Jönköping växer så det knakar - och nu bygger man också på prima åkermark, bl a med ekologisk odling...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #29 skrivet: 19 sep-08 kl 08:57 »
Citera
Det fina med att det ständigt kommer nya generationer är att optimisterna aldrig tar slut.

(alternativt: än är inte sista idioten född) 

;D ;D ;D ;D ;D Klockrent!

...men, man kan inte tala om för en idiot att han är en idiot. Så vi kämpar på...  ;D
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Vitis

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 19 sep-08 kl 15:13 »

DenGodaJorden.se

Naturliv

• Södermanland
« Svar #31 skrivet: 20 sep-08 kl 07:46 »
Hur stora är problemen med förlorad åkermark? Här i mitt område där det finns skog och mycket åkermark ökar trycket på byggnation. 300 villor byggs just nu under några år och fler vill bygga. Förtätningen är stor (och inte så vacker). Jag läste om byggnadsnämndens beslut att inte tillåta byggen på åkermarken för att det är mer än 1 km till busshållplatsen (enligt lokaltidningen). Argumentet är mycket konstigt eftersom de flesta som bor här har mer än 1 km till bussen. Fast det kanske handlar om åkermarken egentligen, även om det absolut inte är någon bristvara just här.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #32 skrivet: 23 sep-08 kl 20:23 »
Idag har jag avslutat att återställa ca 1000 kvm betes mark. Eller avslutat och avslutat. All ved skall bort och allt ris också. Blir ek- och björkäng.

Och jag har fått klartecken från skogsstyrelsen på att återställa ytterligare ca 0.6 hektar skogsmark till betesmark, sjönära björkäng och allt blir det.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

guba

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 23 sep-08 kl 22:16 »
klartecken från skogsstyrelsen på att återställa ytterligare ca 0.6 hektar skogsmark till betesmark
Hade du inte fått det så hade någon begått tjänstefel.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #34 skrivet: 26 sep-08 kl 22:25 »
Hade du inte fått det så hade någon begått tjänstefel.

Det var förstås bara en formalitet. Som de uttryckte sig i svaret på anmälan om avverkning: "Skogsstyrelsen har inget emot att skog tas i anspråk för annat bruk".
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

guba

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 27 sep-08 kl 09:19 »
Precis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

89 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser