Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dött lamm  (läst 2643 gånger)

fungilla

Dött lamm
« skrivet: 10 aug-08 kl 10:51 »
Hittade ett fem månadres bagglamm dött i hagen.  :'(Uppsvälld mage. Någon som har någon idé om vad som kan ha hänt. En tacka vägrar kliva på fram benen ser ut som om hon har fång. Kan de få detta trots att de bara äter grönfoder?
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

Birgit

SV: Dött lamm
« Svar #1 skrivet: 10 aug-08 kl 12:17 »
Trumsjuka? Orsakas av frodiga klöverbeten. Gasbrand? Orsakas av en mag-tarmbakterie som finns normalt, men förökar sig, frodiga, högavkastande beten kan vara orsak. Drabbar oftast stora enfödda lamm.
Tackan som inte vill stå, kolla klövar. Håller tummarna att det inte är klövröta!

fungilla

« Svar #2 skrivet: 10 aug-08 kl 15:32 »
Det är ganska gott om klöver i just den hagen.
Ska genast gå och titta på tackan igen.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 10 aug-08 kl 17:34 »
Enstaka storaväxta bagglamm kan stryka med så här års. Har inte ngn förklaring på det, men det händer... Kanske att de växer för fort för att "systemet" ska hinna med att utveckals i samma takt?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

« Svar #4 skrivet: 11 aug-08 kl 08:31 »
Ja, vallhunden, man ger dem för bra bete för att kroppen ska kunna hantera det. Står i Får  av Sjödin sid:363 årg.88. Det är ofta gasbrand eller trumsjuka sid 370 samma bok. Trumsjuka förebyggs med typ hö-tillägg. Kan botas. Gasbrand är obotligt och har ett snabbare förlopp.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #5 skrivet: 11 aug-08 kl 09:26 »
Uppsvälld mage. Någon som har någon idé om vad som kan ha hänt.

Den uppsvällda magen kan bero på att djuret har dött nu under den varma väderleken och behöver inte ha något med dödsorsaken att göra. Att ett dött djur sväller upp snabbt är inget ovanligt nu, så här års!

Ska du vara säker på vad det är så obducera (men inte ens då är det säkert att man får reda på vad det var)! Gå med i Svenska Djurhälsovården så får du bra information (bla genom deras tidning), rådgivning (bla om parasitbekämpning, fotröta, blåtunga) samt fria obduktioner. Är du inte med i SVDHV så kostar det att obducera ett lamm 500:-. Men allt detta visste du kanske redan!  :-[
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #6 skrivet: 11 aug-08 kl 09:31 »
En tacka vägrar kliva på fram benen ser ut som om hon har fång. Kan de få detta trots att de bara äter grönfoder?

"Fotröta är en komplex sjukdom där miljöförhållanden har stor betydelse för förloppet. För att sjukdomssymtom ska utvecklas krävs fukt och värme. Smittan kan finnas vilande i en besättning utan att djuren haltar. Efter en period med varm och fuktig väderlek blossar infektionen upp så att flera djur i besättningen drabbas." http://www.svdhv.org/Artiklar/080604_FlygbladFotrota.pdf

Birgit

« Svar #7 skrivet: 11 aug-08 kl 10:19 »
Angående uppsvälld mage, så tar det trots värmen en stund. Så det beror ju på hur länge det legat.
Naturligtvis kan det finnas fler orsaker. Jag tipsade om de vanligaste med symptomen.
Det är naturligtvis bra om man kan obducera djuret. Men det är ju lite bök med att få iväg en 5 mån. bagge. De är ju inte helt små. Dessutom ska man ha iväg dem så snabbt som möjligt. I vissa fall kan det räcka med att skicka mag/tarm. Men det är lite komplicerat och kräver en erfaren som plockar ut detta i ett helt paket.
Hade lammet fradga kring munnen?

Ruskprick

« Svar #8 skrivet: 12 aug-08 kl 16:51 »
Hej!
Jag har hört att selenbrist kan orsaka förlamning hos storväxta lamm framförallt väldigt aktiva bagglamm. Förlamningen kan senare leda till att lammet dör.
Mvh
Ruskprick

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #9 skrivet: 12 aug-08 kl 17:09 »
Hej!
Jag har hört att selenbrist kan orsaka förlamning

Var också lite inne på den tanken. Det finns en sjukdom som på engelska heter White Muscle Disease. Fritt översatt från Clare Hoffmans "caring for llamas and alpacas" så står det:
denna sjukdom leder till degenerering av musklerna inklusive hjärtmusklen. Tecken är muskelstelhet, svaga ben, okordinerade rörelser, svårigheter i att resa sig. Träning/rörelse vill förvärra tillståndet. Eftersom tungan är en muskel så kan drabbade föl vara oförmögna att dia. White muscle disease kan leda till plötslig död om det inte behandlas tillräckligt tidigt.

Ruskprick

« Svar #10 skrivet: 12 aug-08 kl 17:21 »
Den som jag pratade med sa att det var en väldigt plötsligt förlamning som inträffar när det handlar om selenbrist. Nästan från ena minuten till den andra.
MVH
Ruskprick

fungilla

« Svar #11 skrivet: 12 aug-08 kl 22:12 »
Fåren har tillgång till mineraler, men är svårt att veta om han fått i sig något.
Håller sten hård koll på de andra lammen så de börjar bli ganska trötta på mig.
Syntes ingenting på klövrarna hos den haltande tackan.
Men hon tillhör rymmarskocken vilket också det lilla lammet gjorde visserligen håller de sig runt vårat hus men de äter alla blommor och eftersom det är första sommaren här vet jag inte vad det finns för blommor runtomkring och om de är giftiga

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #12 skrivet: 13 aug-08 kl 08:59 »
Kolla tråden "Liljekonvalj och annat giftigt" under Getter här på alternativ. Det kan ju mycket möjligt vara någon giftig växt, tex rhododendron. Ska kolla lite i min litteratur på vad som ger "förlamning/svaga ben".

Hur är läget med tackan? Någon förändring?

Dela detta:

* Inloggade just nu

88 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser