Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första dödsfallet...  (läst 994 gånger)

LolloF

Första dödsfallet...
« skrivet: 10 aug-08 kl 15:12 »
Så har då våran Linda flugit vidare till Nagiala..
Hon var snörvlig och hostade, men åt och verkade må bra, blev bättre och bättre tyckte jag. Men så igår när jag kom ut låg hon död i redet.  :'(
Så nu får vi väl se om de andra också blir dåliga, inga tecken än så länge och Linda var dålig i ca. en vecka.
Vi har bara haft dessa hönor sedan 6-8 veckor och nu undrar jag om de kan ha haft med sig smittan från uppfödaren (som säger att inga andra varit dåliga) eller har de fått det hos oss?
De har gott om plats får varierad kost, vitaminer mm. får gå ute och sprätta och det är torrt, 15-20grader och ventilerat i hönshuset. Utegården är helt in nätad, tak, väggar och golv, men vi har ju sett småfåglar som tagit sig in genom nätet. Kan ju vara bra att veta om vi ska ändra på något då vi säkert köper andra höns fast från någon annan uppfödare för säkerhets skull.

//Lollo

orloff

• Gäst
SV: Första dödsfallet...
« Svar #1 skrivet: 10 aug-08 kl 15:33 »
Har ni inga höns sedan innan så har du säkert fått med någon smitta från uppfödaren. När du hämtade verkade alla höns friska runt omkring??  Hoppas de andra mår bra. 

LolloF

« Svar #2 skrivet: 10 aug-08 kl 16:00 »
Vi har inte haft höns tidigare, och var väl ganska ivriga att få hem våra små första så vi kollade väl inte runt så mycket  :-[ trots att jag vet att man ska göra det. Men jag har inget minne av att jag såg någon som verkade sjuk. Hur länge måste man vänta för att vara säker på att smittan inte finns kvar (vad det nu var?!)
//Lollo

orloff

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 aug-08 kl 16:08 »
Det beror ju helt på vad hönan var drabbad av.  :-\   Vänta ett par veckor i alla fall och se så ingen annan blir dålig.  Lycka till!

Prosit

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 10 aug-08 kl 16:13 »
Du kan alltid skicka hönan till SVA för obduktion. Det kan ju vara intressant att veta vad hon dog av. Mer info om det finns i äldre trådar.

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Obduktion-och-provtagning/Statsanslag-for-obduktioner-av-fjaderfa/
« Senast ändrad: 10 aug-08 kl 16:17 av Prosit »
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

LolloF

« Svar #5 skrivet: 10 aug-08 kl 16:31 »
Jo jag tänkte skicka in på obduktion, men barnen ville begrava :-\ så de fick sin vilja fram.
Vi håller tummarna att det var bara Linda som var dålig och att de andra klarar sig, just nu får alla tre c-vitamin tillskott.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 aug-08 kl 19:35 »
Det behöver inte vara nån "smitta". En del virus som dina är resistenta mot kanske de nya inte är och vice versa. Man har ju alltid en "normalflora" på sin gård så skylla på säljaren kan man inte alltis göra, de kanske inte har haft nån sjukdom hos sig.

Sen medför det alltid en risk att flytta djur, de kan bli stressade och då är de inte så motståndskraftiga och kan lätt kanske få  luftvägsinfektioner el andra sjukdomar som kanske inte skulle bitit i vanliga fall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

125 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser