Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kräver hönan i ytstorlek?  (läst 2553 gånger)

Ranni

• Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
Vad kräver hönan i ytstorlek?
« skrivet: 11 aug-08 kl 00:31 »
Vad kräver enl lag en höna i ytstorlek? Jag har nyss införskaffat några hönor av dvärgkorsning, men undrar hur mkt plats de SKA ha.  Försökte hitta på SJV sida, men där fattade jag inte mkt... :-\  Jag tänkte nu på inomhus, men även hur mkt de ska ha ute i hönsgården.

johe71

SV: Vad kräver hönan i ytstorlek?
« Svar #1 skrivet: 11 aug-08 kl 00:43 »
publikationen "Djurskyddsbestämmelser fjäderfä" är under ombearbetning ("Ny version kommer våren 2008" står det på jordbruksverkets hemsida.. antar att de inte riktigt har koll på årstiderna där :) ). Så det man får gå på just nu är publikationen Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om djurhållning inom lantbruket m.m.; DFS 2007:5 Saknr L 100

6 kap. Särskilda bestämmelser för värphöns och unghöns
19 § Utrymme för frigående värphöns.
Högsta beläggning Envåningssystem < 2,4 kg: 9 höns/m2, ≥ 2,4 kg: 7,5 höns/m2

är det dvärgar så väger de säkert mindre än 2,4 kg så 1/9 m2 per höna ska de ha enligt lagen, dock så skulle jag inte rekomendera att tränga ihop dem så... men det inser väl de flesta själv när de tänker efter, för hur trångt blir det inte om man trycker in 9 höns på en kvadratmeter (också ska man ju få plats med sittpinnar, foder- och vattenautomater, värpreden och sandbad)... men det är vad lagen säger om minimiutrymme.

Det står ingenting i lagen om att höns måste ha utrymme utomhus. Tittar man på reglerna för KRAV-märkning så står följande "Fjäderfä får hållas inne vintertid. I övrigt ska utevistelse erbjudas." samt "Utrymme utomhus 4m2 per höna förutsatt att gränsen på 170 kg kväve/ha/år inte överskrids"

LaPi

• Halland
    • Digeshults Farm
« Svar #2 skrivet: 11 aug-08 kl 04:17 »
Det är ju helt sjukt hår trångt de tillåts att ha  >:(
Besök hemsidan för info och fina bilder.
http://farmen.digeshult.se

Prosit

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 11 aug-08 kl 08:41 »
 I min lilla lekstuga på 4 kvm kan jag ha 36 hönor! Jag tycker det är trångt nu när jag ha ungdjur och kycklingar och vuxna 8 stycken plus en anka!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

LaPi

• Halland
    • Digeshults Farm
« Svar #4 skrivet: 11 aug-08 kl 09:06 »
Jag har också kycklingar och ungdjur på en mindre yta... typ 4kvm. De är 26 stycken i ålder 4v-10v och jag tycker de går på varandra. Dagtid har de en stor utebur att vistas i och då går alla stora ut, kvar blir 8 småttingar och det ser lagom ut  :)
Mmm, tur det är många med humant tycke som inte klämmer in dem med hjälp av skohorn i ett litet bås!!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 aug-08 kl 10:09 »
Det är åtminstone väldigt svårt att bryta mot utrymmesreglerna av oförstånd. Bygger man så det blir "lagom" enligt sunt förnuft så uppfyller man reglerna med råge.

LaPi

• Halland
    • Digeshults Farm
« Svar #6 skrivet: 11 aug-08 kl 10:16 »
Ja, det är ju helt sant  ;D

Strajder

• Aspegården
« Svar #7 skrivet: 11 aug-08 kl 23:01 »
Det är åtminstone väldigt svårt att bryta mot utrymmesreglerna av oförstånd. Bygger man så det blir "lagom" enligt sunt förnuft så uppfyller man reglerna med råge.
Det enda man kan bryta mot är att luckan blir för liten, missa sandbadet eller inte vara registrerad i fjäderfäregistret. Man kan nästan stapla hönsen på varandra i hönshuset!

Ranni

• Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
« Svar #8 skrivet: 11 aug-08 kl 23:25 »
*Harkel...* Fjäderfäregister? Gäller det alla?  ??? Om ja, vart anm man sig?

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #9 skrivet: 11 aug-08 kl 23:35 »
Jordbruksverket :)

Du behöver bara registrera dig om du vill sälja ägg eller djur..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #10 skrivet: 12 aug-08 kl 08:19 »
I min lilla lekstuga på 4 kvm kan jag ha 36 hönor!

ja det känns helt sanslöst! Har också en dito lekstuga. I mitt stora hönshus med 20 kvadrat för hönsen kan jag lagligt ha 180höns.  :-\
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Simon

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 aug-08 kl 10:29 »
Ja men nu är det ju så att de flesta som har 9 höns / m2 har en stor total-areal...då blir det inte så trångt för hönorna.

Strajder

• Aspegården
« Svar #12 skrivet: 12 aug-08 kl 12:18 »
Du behöver bara registrera dig om du vill sälja ägg eller djur..
Det är inte sant. Om du ger bort ägg till vänner och bekanta omfattas du också. Det är enkelt och helt gratis att anmäla sig till registret. Så här skriver SJV i de förklarande frågor&svar till fjäderfäregistret:

Ska jag anmäla mig till registret om jag exempelvis bara har några fjäderfän och säljer eller ger bort några ägg till bekanta vid enstaka tillfällen?
Svar: Ja, oavsett hur få fjäderfä du håller eller hur lite du säljer vidare är du registreringsskyldig till registret. Eftersom du i detta fall inte enbart använder din produktion till egen konsumtion tolkas du i detta sammanhang som kommersiell även om det inte har varit någon penningtransaktion. Du är därför registreringsskyldig i detta fall.
I händelse av ett smittutbrott är det viktigt att i största möjliga mån kunna se vilka besättningar som kan ha varit i kontakt med andra besättningar eller allmänhet.

Prosit

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 12 aug-08 kl 19:28 »
Ja men nu är det ju så att de flesta som har 9 höns / m2 har en stor total-areal...då blir det inte så trångt för hönorna.
Ja där ser man att reglerna inte direkt är skrivna för oss med små besättningar!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

142 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser