Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man få bort kvalster i hönshusets inredning ?  (läst 1582 gånger)

Petra_Sillen

• Uppland
Kan man få bort kvalster i hönshusets inredning ?
« skrivet: 12 aug-08 kl 12:15 »
Hej!
Läste att man ska använda Etotal till hönsen och Virkon S till hönshuset och även kalka väggarna, min fråga är, går det att få bort helt?
Jag sprutade med såpvatten igår, bara för att göra nåt :-). Finns det mer knep?

//Petra
Jag är en Värmlänning i Stockholm med barn, man och Fönix höns...

Krågedal

• Östergötland
SV: Kan man få bort kvalster
« Svar #1 skrivet: 12 aug-08 kl 12:51 »
Hejsan. Tänkte kommentera att man kan förebygga genom att ha växter i hönsgården och hönshuset, som kvalster inte tycker om.Jag har ormbunkar och åbrodd som växer i hönsgården och så lägger jag in i redena och gnuggar med några blad på sittpinnarna, sen finns det flera naturliga växter man kan ha......Lycka till!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Petra_Sillen

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 12 aug-08 kl 13:14 »
Tack för era svar!
Jag ska genast lägga in både wellpapp och växter, men även kalka väggarna och pudra hönsen. lika bra att göra allt :-)

//Petra
Jag är en Värmlänning i Stockholm med barn, man och Fönix höns...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 12 aug-08 kl 15:32 »
Strunta i Etotalen !

Dom blodsugande hönskvalstren uppehåller sig och fortplantar sig i skrymslen o vrår.
Dom befinner sig endast en mycket kort tid på hönan.

SVA säger:
Det är t ex helt meningslöst att försöka bekämpa D gallinae genom att behandla fåglarna.

Man bör också alltid överväga om andra mer traditionella bekämpningssätt är
tillräckliga för att kontrollera parasiterna.
Som exempel kan nämnas mekanisk rengöring, tvätt med såpa, högtryckstvätt med hett vatten, kalkning och dammsugning av hönshuset för att minska populationen av D gallinae.

Kvalsterfällor impregnerade med akaricider placeras på kvalstrens uppehållsställen (utanför hönsens räckvidd) varvid kvalsterbestånden reduceras med 99 % i hönshus med golvdrift.
« Senast ändrad: 12 aug-08 kl 15:36 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

162 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser