Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad händer med MV-statusen?  (läst 881 gånger)

Ranni

• Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
Vad händer med MV-statusen?
« skrivet: 12 aug-08 kl 23:42 »
Någon som vet vad som händer med MV-statusen då jag köper får från en besättning som har MV2? Kan jag "överta" statusen? Hur går man till väga? Det är flera år sedan får gick på mina marker/stallar, så ingen smitta ska väl finnas kvar.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vad händer med MV-statusen?
« Svar #1 skrivet: 13 aug-08 kl 07:51 »
Det beror lite på hur många får det är. Jag köpte får med M3-status och behövde göra ett nytt prov på alla tackor över ett år. När det var ok, fick även min gård M3-status. Kan tänka mig att det är något liknande med M2. Anledningen att jag skriver att det beror på hur många får det är, är för att jag har för mig att andra här har nämnt att man måste ha ett visst antal tackor för att kunna göra proverna. Kontakta Fårhälsovården om vad som gäller för dig.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 13 aug-08 kl 13:11 »
Någon som vet vad som händer med MV-statusen då jag köper får från en besättning som har MV2?
Kan jag "överta" statusen?

Säljarbesättningens MV-status kan övertas av den nya besättningen.

För att upprätthålla/höja sitt status i MV-programmet skall den nyetablerade besättningen
provtas senast 12-16 månader efter köpet/etableringen

(dock minst 12 månader efter ursprungsbesättningens senaste M-status).

För att få provtas måste besättningen bestå av minst 5 får, som är äldre än 36 månader och födda i besättningen alternativt ha vistats minst 36 månader tillsammans i samma besättning.

Javill: Det är andra enklare regler för M3 får.
För dom gäller att: Om besättningen är nyetablerad med djur från M3-besättning(ar), skall den bestå av minst 5 får som är äldre än 12 månader för att få provtas.
« Senast ändrad: 13 aug-08 kl 13:17 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 13 aug-08 kl 14:48 »

Javill: Det är andra enklare regler för M3 får.
För dom gäller att: Om besättningen är nyetablerad med djur från M3-besättning(ar), skall den bestå av minst 5 får som är äldre än 12 månader för att få provtas.

Tack för förtydligandet Rosa! Visste inte att det skiljde sig.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ranni

• Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
« Svar #4 skrivet: 13 aug-08 kl 23:12 »
Tack Tack!! Ni är så snälla att ge ut så bra information. Det är så bra att ha denna sajt och ER då man själv är ny och grön....

Dela detta:

* Inloggade just nu

81 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser