Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur märker ni att hönsen fått ohyra?  (läst 2083 gånger)

Ranni

• Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
Hur märker ni att hönsen fått ohyra?
« skrivet: 13 aug-08 kl 00:40 »
Jag undrar hur ni märker att hönsen fått ohyra? Sitter ni och granskar dem med lupp?  :o  Jag tycker jag umgås mkt med mina, men är ändå tveksam om jag skulle märka ohyra...

Margit

• Gäst
SV: Hur märker ni att hönsen fått ohyra?
« Svar #1 skrivet: 13 aug-08 kl 01:01 »
Lyft lite på fjädrarna och titta efter  :) Framför allt i nacken och ovanför gumpen.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 aug-08 kl 10:31 »
Får de löss så ser du snart äggen i stora klumpar i botten på fjäderdräkten, särskilt ovanför rumpan.

Ranni

« Svar #3 skrivet: 13 aug-08 kl 23:14 »
Ska titta efter i morgon! Tur jag har några vita, då jag antar att de är lättast att se på, än de svarta och färgade....

Tack för informationen!!!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 14 aug-08 kl 10:38 »
Andra tecken kan vara blodprickar på äggen.... döda ruvhönor... ful o sliten fjäderdräkt  :-\
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ranni

« Svar #5 skrivet: 14 aug-08 kl 21:18 »
Hjälp!! :o Jag fick igår nämligen 2 ägg, i samma rede, som skalet var MKT dåligt... typ mer som stark hinna... Ett av de två var ett pyttelitet ägg. När jag tog sönder det lilla såg jag en blodfläck i gulan! Men jag tänkte att det var en "kyckling" som blivit stor och börjat värpa... Kan det vara så, eller har jag massor av ohyra???

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 14 aug-08 kl 22:44 »
Vid ohyra kan det vara blodprickar PÅ äggen, dvs utanpå skalet.
Den blodprick du såg i gulan är fullkomligt naturlig, men ett sådant ägg sorteras bort vid ägg-fabrikerna, därför är vi inte vana att se sånt som vanlig konsument.

Det kallas skinnägg om det är ett ägg utan skal, bara tunn hinna. Det ska bero på äggledarinflammation, eller efter ett värpuppehåll, eller om det saknas kalk i kosten. Pyttelitet ägg kan vara störning i livet, stress eller dylikt, eller "förstagångsägg".

Ta fast en höna, vänd på henne o kolla i rumpan.

Lycka till!

Annika

Anso1971

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 14 aug-08 kl 23:44 »
Vi märkte att vi hade loppor i hönshuset genom att hela familjen hade oförklarliga "myggbett" lite varstans, fast ingen av oss hade sett någon mygga, vilket förbryllade oss. Sedan låg det ett svart kryp i ett äggskal när kycklingarna hade kläckts. Först då föll pengen ner.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Vimsan

• Sat Nam
    • Jämtland
« Svar #8 skrivet: 16 aug-08 kl 00:22 »
Hittade lite intressant läsning på http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Parasiter/Lossfjaderatare/

"Lusbekämpning
Lindriga angrepp av löss behöver i regel inte bekämpas. Vid kraftiga angrepp hos enskilda fåglar bör man misstänka att fågeln är försvagad eller sjuk.

Löss bekämpas genom att parasiten behandlas på fågeln. Åtgärder i omgivningen har begränsad betydelse eftersom löss snabbt dör utanför sitt värddjur.

Observera att det för närvarande i Sverige saknas läkemedel som får användas mot löss hos fjäderfä."

Då jag är nybliven hönsägarinna så är även jag ivrig att ta reda på hur man uptäcker krypen. Tänker gå igenom fjäderdräkten noga nu innan det blir dags för de små liven att flytta in i ett hönshus (som inte är på börjat än men ska sätta igång nu i helgen)

Natti Natti
Glöm inte vilken skatt en vanlig dag är! Bor med min härliga familj i ett hus med skogstomt vid Storsjön <3

Dela detta:

* Inloggade just nu

127 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser