Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förkylda eller IB ?  (läst 1805 gånger)

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
Förkylda eller IB ?
« skrivet: 14 aug-08 kl 21:06 »
Nu har mina hönor gått och varit lite förkylda ganska länge. Funderar på att ringa veterinär och få antibiotika till dem. Drar mig egentligen för det då jag tycker att de borde bli friska med tiden, men det verkar väl som att de behöver lite hjälp på traven.

Ni som har erfarenhet: Finns det antibiotika i mindre mängd att köpa till höns? Vad kostar det ungefär? Jag har nämligen just nu bara tre hönor och skulle därför inte behöva någon jättemängd antibiotika (Räven har varit på besök och tagit mina fantastiska Lohman-höns).

Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Förkylda eller IB ?
« Svar #1 skrivet: 14 aug-08 kl 23:48 »
Förkylningssymptom kan vara en hel rad med sjukdommar som inte kan botas.
Antibiotika till höns brukar vanligtvis inte skrivas ut av våra veterinärer...

Men vad har dina hönor för symptom ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #2 skrivet: 15 aug-08 kl 11:04 »
Egentligen så misstänker jag IB. Fick det troligen på den förra hönsflocken jag hade också. Men enligt veterinär och SVA så ska en IB-infektion gå över av sig själv efter 1-2 veckor. Mina hönor har haft förkylningssymptom (hostat/nyst, lite rosslig andning emellanåt, lösa i magen, dessutom så har en del ägg haft vattnig vita (typiskt för IB)) i flera månader nu.

Det som jag misstänker kan vara är att en möjlighet är att de har fått någon typ av bakterieinfektion som följd av virusinfektionen och att det därför inte går över. En teori... Därför är jag ändå intresserad av att kanske försöka ge dem någon form av antibiotikakur. Men det verkar som att det bara finns i 500 grams förpackningar och till mina tre hönor skulle jag behöva ge så himla lite att det känns lite onödigt med en så stor förpackning. Så jag får väl vänta ut dem och hoppas att det går över så småningom. ÄN så länge är de ju i alla fall pigga.
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 15 aug-08 kl 11:39 »
Ja det låter som IB och visst kan själva infektionssymptomen gå över på 14 dagar men...
smittbärande hönor smittar i upp till ett år   :-\

Höns som haft IB blir ju inte sig själva igen sen, (dom värper t.ex bara 50% av det dom skulle gjort).

(viruset överrlever 4v. i ett tomt hönshus, så börjar man om med nya kycklingar är det säkrast att inte skaffa nya tidigare, trots att man skurat och desinficerat hönshuset.)

Mvh
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

157 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser