Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Såpnejlika?  (läst 1917 gånger)

toksussie

Såpnejlika?
« skrivet: 15 aug-08 kl 10:47 »
Jag undrar hur man känner igen såpnejlika, nån som vet?
Jag tycker den är så lik flox (Phlox paniculata) nån som kan förklara skillnaden för mig? De kanske inte är särskilt lika egentligen, om man bara vet vad man ska titta efter.... 

Jag har upptäckt ett bestånd av vad jag tror är såpnejlika, från början trodde jag att det var nån typ av flox och tänkte inte mer på det. Men när jag såg en bild på såpnejlikan tänkte jag direkt att det är ju sånna!!! Men jag är ändå lite osäker....  :-\

Vurre

SV: Såpnejlika?
« Svar #1 skrivet: 15 aug-08 kl 12:16 »
Från den virtuella floran:  Beskrivning. Såpnejlika är en flerårig, medelstor ört som kan bli upp till sju decimeter hög. Den har en grenig jordstam med utlöpare vilket gör att den ofta växer i stora bestånd. Stjälken är upprätt, kal eller något hårig, ogrenad eller med få grenar upptill. Bladen sitter motsatta och är brett lansettlika, trenerverade och sammanväxta nedtill. Såpnejlika blommar från juli till september med enkla eller dubbla, rosa eller vita blommor som sitter samlade i täta Såpnejlika med dubbla blommor toppställda knippen. Blommorna har ett rörformigt, blekgrönt foder, bikrona, tio ståndare och två stift. Frukten är en enrummig kapsel som öppnar sig med fyra tänder.
Såpnejlika kan knappast förväxlas med andra arter.

Flox förekommer väl mera sällan förvildad. Den håller sig till sina rabatter.
snus? vad är priset på en pris?

Dela detta:

* Inloggade just nu

110 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser