Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?  (läst 36231 gånger)

Vurre

SV: Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?
« Svar #100 skrivet: 11 sep-08 kl 16:00 »
för att komma till rätta med ILT-problemet (och en rad andra sjukdomar/paraister som bara smittar via levande djur) så borde genbankerna kanske tillåta att man startar upp en ny genbanksflock med maskinkläckning av ägg från en godkänd genbanksuppfödare, och att det blir tillåtet att handla med avelsägg mellan godkända flockar för naturruvning i mottagarflocken

Jag har funderat på att skaffa höns igen och då kanske gotlandshöns. Eftersom gotlandshönan är ganska hotad skulle det ju vara bra att ha dem som genbank.

Att det skulle vara så jävla många och konstiga regler som det verkar vara har fått mig att tänka om. Här ska inte has nån genbank inte.

Har jag förstått saken rätt så riskerar jag att köpa höns som kan bära på ILT-smitta. Så länge mina höns inte är sjuka gör det inget. Jag får som genbank sälja djur ändå. Skulle ett djur bli sjukt med konstaterad ILT måste jag slakta ut alla djuren och skaffa nya.

Oavsett ILT får jag inte maskinkläcka ägg och jag får inte ta in avelsägg för kläckning under egen höna.

Har jag begripit det hela? I så fall är det ju inte konstigt att det finns utrotningshotade lantraser.
snus? vad är priset på en pris?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #101 skrivet: 11 sep-08 kl 16:35 »
Rätta mig om jag har missförstått, om man ska ha genbank så kan man inte köpa ägg och kläcka i maskin, för det är bara naturruvning som gäller, antingen köper man vuxna djur eller kycklingar som blivit så pass gamla så deras naturliga uppfostran är klar. För det är också en viktig bit om jag har förstått rätt.

Jag förstår tanken, för om man börjar kläcka i maskin så försvinner den önskade ruvningsviljan, och det vore ju synd, men frågan är ju då vilket som är värst?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Vurre

« Svar #102 skrivet: 11 sep-08 kl 16:53 »
Rätta mig om jag har missförstått, om man ska ha genbank så kan man inte köpa ägg och kläcka i maskin, för det är bara naturruvning som gäller, antingen köper man vuxna djur eller kycklingar som blivit så pass gamla så deras naturliga uppfostran är klar. För det är också en viktig bit om jag har förstått rätt.

Jag förstår tanken, för om man börjar kläcka i maskin så försvinner den önskade ruvningsviljan, och det vore ju synd, men frågan är ju då vilket som är värst?

Om en maskinkläckt fågel är kläckt utan ruvningsdrift, hur kan man då påstå att man för att rädda linjer eller raser vid ILT ska decinficera ägg och kläcka maskinellt? Om maskinkläckta höns inte ruvar?

Jag fattar inte jävla iota. Jag trodde ruvning låg i generna och att det kräver rätt mycket innan den driften försvinner.

Prosit

• Södermanland
« Svar #103 skrivet: 11 sep-08 kl 20:37 »
Jo då, maskinkläckta kan visst ruva.

Sen kan det ju finnas endel kunskaper som inte är nedärvda som tex tuppens dans. (Tydligen kan en tupp som har lärt sig av en äldre tupp dansa en hel dans, inte bara de små steg som man kan se varenda tupp ta framför en höna.) Tänk om det finns en hel kultur som de gamla lanthönsen på gårdarna i sverige har byggt upp. Denna kultur lär de vuxna hönorna och tupparna till kycklingarna under kycklingarnas uppväxt. Så vid något tillfälle bryter man denna kedja. Man tar ett gäng ägg och kläcker i maskin men får sen växa upp och bo på samma sätt som gårdshönsen. I o m det är ju hela hönsgårdens kultur borta, om det finns en sådan.  ???

Lite OT kanske... :-[
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #104 skrivet: 11 sep-08 kl 21:58 »
Fortplantningsdriften är stark. Till och med värphybrider kan ruva om de hamnar i rätt miljö.

Ronny

• Skåne
« Svar #105 skrivet: 12 sep-08 kl 00:43 »
Det är inte fritt fram att byta ägg kors och tvärs mellan genbanksbesättningar. Säljaren av ett "ägg" kan väl näppeligen garantera att ett "felfritt" djur kläcks ur det eller nåt annat ägg som köparen "fjomsat" dit?

Nu är inte genbanksreglerna så låsta som vissa tycks tro. Om "säljare", "köpare" och "genbanksansvarig" är överens brukar det gå att lösa.

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #106 skrivet: 12 sep-08 kl 07:05 »
Det är inte fritt fram att byta ägg kors och tvärs mellan genbanksbesättningar. Säljaren av ett "ägg" kan väl näppeligen garantera att ett "felfritt" djur kläcks ur det eller nåt annat ägg som köparen "fjomsat" dit?

Det löses enklast genom att säljaren utfärdar genbanksintyg först när ägget kläckts eller ännu senare, när man kan se att resultatet är som det skall.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #107 skrivet: 12 sep-08 kl 08:22 »
Reagerade på fjomsat dit.
Gällde det inte genbanker emellan???
Då är väl regeln att bevara just vissa raser.
Varför skulle då den genbanken fjomsa dit ett annat ägg.
Vitsen är då borta att hålla genbank.
Måste bara få fråga.
För övrigt tycker jag att det är mycket lärorikt och intressant
 att få läsa allt om ILT här.
Tummen upp!!!!!
« Senast ändrad: 12 sep-08 kl 08:26 av Lycka »
Hedemorahöns

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #108 skrivet: 12 sep-08 kl 08:45 »
I dagsläget så är det så att om man vill ha genbank så MÅSTE man köpa levande djur och därmed ta risken för smittor. Det är inte mycket att göra åt, sådana är reglerna (just nu, kanske ändras de i framtiden...)! Känns det oöverkomligt får man hitta på ngt annat, och ha höns utan genbank.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Vurre

« Svar #109 skrivet: 12 sep-08 kl 10:20 »
Jag har i alla fall bestämt mig för att gotlandshönsen får klara sig bäst de vill, nån genbank ska jag inte ha. I alla fall inte så länge reglerna är obegripliga och ofta omotiverade. Gotlandshöns ska vi nog ha i alla fall, men inte genbank.

carmen

• Gäst
« Svar #110 skrivet: 13 sep-08 kl 01:15 »
Vurre.

Jag tror personligen att lantraser från genbanksbesättningar är mer livsdugliga från start och mer motståndskraftiga mot sjukdomar etc. Därför att de starka överlever hela tiden. Därför kan du kanske överväga att köpa från genbank, jag tror att det lönar sig i längden. Finns det inte strikta linjer att följa så blir de inte så starka i sig. Fundera klart innan du tar ett beslut om du ändå tänker köpa en lantras.
Det hade jag gjort om jag vore du. Men det är jag inte så det är ju ditt beslut.  ;)

Smitta överförs av alla djur, vare sig de är lantras eller rashöns.
Rashöns säljs mer öppet i större utsträckning och finns på utställningar, de är mer utsatta för smittor.

Detta är en personlig åsikt och tanke om det hela.

mvh
Carmen

Vurre

« Svar #111 skrivet: 15 sep-08 kl 22:06 »
Jodå, jag kan få köpa genbanksgotlandshöns, men jag ska sedan inte själv ha genbank, vilket jag först tänkt. Hade det funnits intresse från lantrashåll hade jag också haft genbank, men lantrasfolket är intresserade av att trassla till det hellre än att bevara lantraser, så de får hållas i sin lekstuga utan att jag lägger mig i. Bäst för alla parter utom möjligen gotlandshönan, men det bör inte vara mitt problem.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #112 skrivet: 15 sep-08 kl 22:38 »
Om det nu är sant att 70% ( :o ) av alla genbanksbesättningar bär på ILT-smitta...

och man köper höns från en genbank och tupp från en annan...

så är resultatet att man med 91% säkerhet köper djur från minst en smittad besättning.

Det är tokigt dåliga odds.

Byter man sedan tupp efter några år...

och köper från en tredje besättning...

så är oddsen uppe i 97%

Undra på att sjukdomen sprids! Det är ju i praktiken omöjligt att ha genbank för höns utan att sprida ILT.

Om man istället köper ägg från hur många besättningar som helst - smittade eller osmittade - och kläcker själv är sannolikheten att få in ILT ca 0%.

Och det är bara en av många sjukdomar.

carmen

• Gäst
« Svar #113 skrivet: 15 sep-08 kl 22:52 »

Sant Ulric, men...

det går ju inte at köpa in ägg från genbankbesättningar?

Kanske skulle man helt enkelt sluta köpa in djur alls och bara köpa ägg tills alla sjukdomarna som ploppat upp i stor utsträckning lagt sig ...

mvh
Carmen

sonja på slätten

• Halland
« Svar #114 skrivet: 16 sep-08 kl 06:11 »

Men om 70% bär på smittan utan att vara sjuka, innebär inte det att de är motståndskraftiga och är inte det bra?
 Som med Marek, smittan finns nästan överallt och de flesta tål den.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #115 skrivet: 16 sep-08 kl 07:13 »
Men om 70% bär på smittan utan att vara sjuka, innebär inte det att de är motståndskraftiga och är inte det bra?

Det tycker inte SVA:

Det finns inga vetenskapliga belägg för att man kan resistensavla bort ILT, och i praktiken skulle det vara svårt.

[...]

För ILT är situationen helt annorlunda (jämfört med Marek, min anm). Det finns många besättningar i Sverige som är helt smittfria. I sådana flockar kan allvarliga ILT-utbrott inträffa om hönsen infekteras av ett ILT-virus.

Dvs om man blandar smittade och osmittade djur (liksom om man blandar vaccinerade och ovaccinerade) kommer man att få periodvisa utbrott där tidigare smittfria höns dör en kvalfull död. Det finns det ingen anledning att acceptera.

Gräbban

• -
« Svar #116 skrivet: 16 sep-08 kl 08:55 »
Jag vill göra klart för ALLA här;  om ni sett de enstaka av mina hönor som jag fick avliva innan alla togs bort pga ILT, för att de var för sjuka för att vänta en dag eller två till, då hade ni ALDRIG accepterat att den ev skulle bryta ut bland era höns... :(
Det är en fruktansvärd sjukdom, och det kan gå väldigt snabbt och dom verkligen lider! :'(
Det är INTE bra med dom som är motståndskraftiga, eftersom du som ägare inte vet om att dom är motståndskraftiga, sedan kommer ev nya djur som drabbas av detta helvete!
Tro mig. Jag har alldeles nyss gått igenom det här. Det var hemskt! :'(
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #117 skrivet: 16 sep-08 kl 11:35 »
Det tycker inte SVA:

Det finns inga vetenskapliga belägg för att man kan resistensavla bort ILT, och i praktiken skulle det vara svårt.

Här tycker jag du citerar lite orättvist...

I resten av stycket (svar på frågan om man kan resistensavla bort ILT) skriver SVA så här:

Å andra sidan finns besättningar som har smittats med ILT-virus och där en del av hönsen är latenta smittbärare. Sådana fåglar bär på ILT-virus och utsöndrar periodvis virus, men blir inte själva sjuka. I latent ILT-smittade flockar inträffar inte allvarliga ILT-utbrott. Kycklingar som kläckts i latent smittade flockar kan insjukna i ILT under sin uppväxt, men i regel utvecklar de successivt motståndskraft. Om de insjuknar beror på hur mycket ILT-virus som utsöndras från äldre höns, hur aggressiv just den ILT-stammen är och på fåglarnas förmåga att utveckla motståndskraft. Kycklingar och ungfåglar får dessutom ofta lindrigare symtom av ILT än vuxna höns. Flocken förblir smittad generation efter generation och ILT utgör sällan ett allvarligt hälsoproblem. I denna situation är det svårt att skilja på fåglar som blivit naturligt immuna och sådana som har lägre eller högre ärftlig känslighet för ILT-virus. (Däremot kan inköpta osmittade höns drabbas av akut allvarlig form av ILT när de introduceras i latent smittade flockar.)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #118 skrivet: 16 sep-08 kl 13:05 »
Jag citerar det som är relevant gällande blandning av smittade och osmittade djur. Det är djurplågeri. Gör man sådant avsiktligt tycker man troligen illa om höns.

Det du citerar är relevant om man har en isolerad flock av smittade höns, t.ex. i forskningssyfte, där inga djur tillkommer eller tas bort.

katie

• Bohuslän
    • Borderlites
« Svar #119 skrivet: 16 sep-08 kl 15:21 »
Jag fick ILT på min flock för några år sedan.

Först visste jag inte vad det var men så dog en höna. Hon var svullen i ögonen och snuvig. Skickade henne till SVA för att kolla om det var ILT. (det var flera omkring detta området som misstänkte att de hade ILT)
Svaret blev att hon hade mykoplasma.
Jag var fortfarande inte övertygad om att det inte var ILT. (man vill ju vara säker på att man inte har det)
Skickade in ytterligare ett djur + ägg.
Det nya djuret var 'bara' förkylt men äggen, som var från andra djur än de inskickade, visade ILT.

Alla djur i en flock behöver inte vara smittade. Det smittar dessutom inte om inte det smittbärande djuret inte blir sjukt. Om smittbäraren hoste/nyser på de andra kan de bli smittade.

Hade väldigt många och långa diskusioner med SVA om min situation.
Två av oss som blev drabbade valde att slakta ut och sanera.
Den tredje valde att behålla sina djur och vaccinera dem. Hennes gård är stängd. Inga djur får lämna platsen. (hennes val)

Ingen av oss tre hade gjort hönsaffärer med varandra (inga samma raser). Vi hade heller inte köpt in djur från samma försäljare.

Äggen jag skickade in var från mina egna uppfödningar. I och med detta vet jag inte hur länge jag haft smittan.

Ringde runt i ilfart till dem som jag sålt djur till för att ge dem en status. Alla köparna valde att vaccinera.
Det är tur ibland at man inte säljer så mycket djur. Det är lättare att ha koll på vilka som handlar av en.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

141 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser