Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?  (läst 36255 gånger)

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?
« Svar #140 skrivet: 21 jan-09 kl 16:52 »
Jag kläcker det mesta av mina djur i kläckaren och de beteer sig helt normalt. Många av mina hönor, även de från icke ruvningsvilliga raser ruvar fram kycklingar varje år.

Här var det frågan om hur man skulle rädda genmaterialet i genbankerna. Om 75 % har ILt så är det ju bara 25% av materialet som är ok. Säg att nån har en osmittad flock och så behöver man en ny tupp. Den enda man får tag på är en tupp från smittad flock och just denna tupp avsöndrar virus. På bara en dag eller två kan han döda den befintliga gruppen.

Prosit

• Södermanland
« Svar #141 skrivet: 21 jan-09 kl 17:00 »
Inte om flocken redan har antikroppar mot ILT. Jag har inga svar jag bara ifrågasätter vilket som är viktigast. Sen tror jag att det finns få flockar där kedjan inte har brutits någon gång utan det alltid har funnits vuxna höns och tuppar i flocken så vi har inget att jämföra med. Hur ser egentligen en sund "kultur" ut bland höns?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #142 skrivet: 21 jan-09 kl 17:08 »
Prio 1 måste ju vara att se till att stoppa smittspridningen av ILT för annars är vi ju illa ute. Den dödar ju i vissa fall upp till 75 % i en flock och det är en plågsam död för djuren om man inte hinner ta bort dem.

Gräbban

• -
« Svar #143 skrivet: 21 jan-09 kl 17:31 »
Frågan är om man får ett ILT utbrott får man då låna en frisk höna av annan ras och låta henne naturruva äggen eller är det också förbjudet?
Hur ska du kunna veta om hönan du lånar inte bär på ILT??????? ???
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Prosit

• Södermanland
« Svar #144 skrivet: 21 jan-09 kl 20:38 »
Prio 1 måste ju vara att se till att stoppa smittspridningen av ILT för annars är vi ju illa ute. Den dödar ju i vissa fall upp till 75 % i en flock och det är en plågsam död för djuren om man inte hinner ta bort dem.
Därefter byggs det upp en stam med djur som har antikroppar mot ILT så vitt jag har förstått? Man kommer alltid ha större dödlighet på kycklingarna. Är det så självklart att prio 1 är att stoppa smittspridningen av ILT? Vad är det värt att bevara en gen om det är en ras som inte har sitt ursprungliga beteende kvar utan beter sig som vilken maskinkläckt höna som helst?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #145 skrivet: 21 jan-09 kl 20:46 »
Hur beter sig en maskinkläckt höna ??????????
Hedemorahöns

Prosit

• Södermanland
« Svar #146 skrivet: 21 jan-09 kl 21:01 »
Ja det är det jag undrar. Finns det inte en risk att vi berövar flocken något då vi maskinkläcker?
Men man vet ju faktiskt inte vad man missar genom att bryta kedjan. Hur mycket är gener och hur mycket är inlärt av föräldrarna? Är det inte väldigt viktigt att tuppen har en far som sätter gränser när han växer upp? Jag har hittills bara lyckats få en tuppkyckling om året och har då inte haft någon vuxen tupp i flocken och mina tuppar har aldrig varit särskillt trevliga. Förrutom då jag någon gång köpte en vuxen tupp. Den var jättefin! Jag tror det är viktigare än många tror med denna "kultur" som växer fram i en flock som har en lång obruten kedja av föräldrar bakom sig.

Charlotte

• -
« Svar #147 skrivet: 21 jan-09 kl 21:05 »
Mina beter sig alldeles väldigt lika som sina släktingar som är naturruvade, alltså precis som vilka vanliga hönor som helst :)
 De här reglerna är vad som avgör att jag ALDRIG kommer att skaffa Lantrasfjäderfän med Genbank.
                                               Mvh
                                             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Prosit

• Södermanland
« Svar #148 skrivet: 21 jan-09 kl 21:11 »
Men dina naturruvade: har de aldrig blivit maskinkläckta? Ända från att rasen utvecklades ur den första djungelhönan i Sverige?

Charlotte

• -
« Svar #149 skrivet: 21 jan-09 kl 21:22 »
Men dina naturruvade: har de aldrig blivit maskinkläckta? Ända från att rasen utvecklades ur den första djungelhönan i Sverige?
Då kontrar jag med frågan: Lantrashönorna då? Har de garanterat aldrig någonsin i något fall kläckts i maskin? Och "förstörts"?
Vad jag vet hade tex Blommehönsen dålig ruvlust förut i alla fall...
Flera av mina Maskinkläckta har varit det i flera generationer trots det har dom vad jag anser ett ganska normalt hönsbeteende... Dom ruvar fram kycklingar, t o m de raser som vi människor medvetet har avlat bort lusten att ruva hos kläcker fram kycklingar då och då.
                                            Mvh
                                         Charlotte

You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #150 skrivet: 21 jan-09 kl 21:55 »
Hönor beteer sig lika vare sig de är maskinkläckta eller naturruvade. Det sitter liksom i generna hur de ska bete sig. Du kan inte se på en hönas bettende alltså hur den är framruvad nånstans.

Fördelen med att maskinkläcka är ju att du kan ta fram ett större antal kycklingar och gallra bort de svagare och sen avla på de starkaste och få fram mer livskraftiga stammar.

Mina hönor går tillsammans oberoende av vem deras mamma är och de flesta av de som ruvar kommer från ett maskinkläckt ägg.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #151 skrivet: 21 jan-09 kl 22:14 »
Några påpekanden:

Genbanken för just Blommehöns har i alla fall en viss period tillåtit användning av kläckare eftersom de hade så dålig ruvlust, så det var enda alternativet för att säkra genbanken.

Att använda maskinkläckning för att öka urvalet och gallra fram de "bästa" individerna är just sådant medvetet avelsarbete som man vill att genbankerna ska finnas som en motvikt mot - syftet är att bevara generna så oförändrade som möjligt - därav själva konceptet "genBANK". Om man vill ha en lantras och förbättra den kan man göra det utanför genbanken - som vi som är lite trötta på att en av starkaste generna hos kindahönsen verkar vara ruvlusten, och inte orkar ha en flock med bara liggande surhönor utan har börjat blanda lite som vi vill med andra höns också.

Om man ska vara med i genbanken är det med syftet att bevara de generna som finns, men om man tycker detta är en dålig idé eller prioriterar andra delar av hönsägandet mer - då behöver man inte vara med!  :D

polly

• -
« Svar #152 skrivet: 21 jan-09 kl 22:25 »
Har jag fattat rätt...kan man köpa ägg från ILT smittade besättningar, desinfincera dom och allt är ok...?
Är intresserad av att köpa ägg från en besättning som  tyvärr misstänks ha ILT.
Och hur är det med IB ??? (infekiös bronkit eller-vad-det-heter)
är det likadant där?? Räcker det att tvätta äggen?
backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #153 skrivet: 21 jan-09 kl 22:32 »
Har jag fattat rätt...kan man köpa ägg från ILT smittade besättningar, desinfincera dom och allt är ok...?
Är intresserad av att köpa ägg från en besättning som  tyvärr misstänks ha ILT.
Och hur är det med IB ??? (infekiös bronkit eller-vad-det-heter)
är det likadant där?? Räcker det att tvätta äggen?

Du kan köpa ägg från dem och desinficera och kläcka och få friska djur men du kan inte få genbank på dem om du inte har tillåtelse från genbanksansvarig.

för att få bort de flesta smittoämnen räcker det med att du sprutar på nåt desinfitionsmedel som tex Virkon S för att döda bakterier och virus. Vanlig tvättning räcker inte.

Några påpekanden:

Genbanken för just Blommehöns har i alla fall en viss period tillåtit användning av kläckare eftersom de hade så dålig ruvlust, så det var enda alternativet för att säkra genbanken.

Att använda maskinkläckning för att öka urvalet och gallra fram de "bästa" individerna är just sådant medvetet avelsarbete som man vill att genbankerna ska finnas som en motvikt mot - syftet är att bevara generna så oförändrade som möjligt - därav själva konceptet "genBANK". Om man vill ha en lantras och förbättra den kan man göra det utanför genbanken - som vi som är lite trötta på att en av starkaste generna hos kindahönsen verkar vara ruvlusten, och inte orkar ha en flock med bara liggande surhönor utan har börjat blanda lite som vi vill med andra höns också.

Om man ska vara med i genbanken är det med syftet att bevara de generna som finns, men om man tycker detta är en dålig idé eller prioriterar andra delar av hönsägandet mer - då behöver man inte vara med!  :D

Hur kan man förändra generna bara för att man kläcker fram fler djur ock kan ta bort de svagare som alltid har gallrats ur ändå pga sjukdomar eller att de gamla bondmororna ville ha starka och friska höns? Tror ju knappast att bondmororna sparade en liten ynklig en om de samtidigt hade några som växte bra och såg pigga och friska ut, för i såna fall skulle ju dessa höns inte ha överlevt till våra dagar eller?

Charlotte

• -
« Svar #154 skrivet: 21 jan-09 kl 22:37 »
 Det vore också intressant att veta hur utbrett det var med ILT "Förr" eftersom härdighet mot denna sjukdom verkar vara ett viktigt selektionsmål i bevarandearbetet...
 Jag tror hönsen var väldigt förskonade från "sånt" innan dom började fraktas Land och Rike runt som vi gör idag... Kanske tom maskinkläckning med desinficerade ägg liknar de mer isolerade förhållandena som Lantraserna förmodligen levde under "Förr"?
                                 Mvh
                               Charlotte

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #155 skrivet: 21 jan-09 kl 22:45 »
Om jag har förstått rätt så kan man inte resistensavla mot ILT.

Gamina

« Svar #156 skrivet: 21 jan-09 kl 22:47 »
Givetvis kan jag ju inte garantera att den lånade hönan (av annan ras) är ILT fri men sannolikheten är ju större att få fram friska kycklingar från en lånad höna än från en höna som är smittad med ILT.
Det som gör mig lite fundersam är ett par saker. På genbanksintygen står det att blanketten är godkänd av Jordbruksverket. Hur mycket är Jordbruksverket inblandade i reglerna för genbankerna? Helt enklet vem är det som bestämmer reglerna? Anledningen till denna fråga är att det är förbjudet att avla på djur om avkomman kan råka ut för lidande. ILT verkar vara ett kraftigt lidande vilket betyder att det måste vara förbjudet enligt svensk lag att avla på besättningar som lider av denna sjukdom.
Är det någon som kan förklara varför dessa konstiga regler finns (vaccinationsregeln och kläckmaskiner (utom i nödfall kan jag förstå) men resten)? Jag trodde att syftet med genbankerna var att bevara gener inte att ägna sig åt meningslöst paragrafrytteri vilket detta känns som.
OBS! Mig veterligen har jag INTE ILT på mina hönor. De är friska och mår bra.
Genbank för Gotlandshöns

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #157 skrivet: 21 jan-09 kl 23:59 »
Man får lov att maskinkläcka ägg (från sin egen besättning) fast man är med i genbanken. Det är bara några få raser man inte får göra det i, de som har väldigt bra ruvning - typ kinda, åsbo, hedemora och kanske någon mer.

Är det någon som kan förklara varför dessa konstiga regler finns (vaccinationsregeln och kläckmaskiner (utom i nödfall kan jag förstå) men resten)? Jag trodde att syftet med genbankerna var att bevara gener inte att ägna sig åt meningslöst paragrafrytteri vilket detta känns som.

Vad är det för konstiga regler du menar?

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #158 skrivet: 22 jan-09 kl 02:22 »
Jag har köpt en flock Gotlandshöns med genbanksintyg och hade bestämt mig för att starta genbank. När jag läser den här tråden blir jag dock lite tveksam.
(--------)
Jag hade faktiskt haft planer att köpa ägg för att få in nytt blod i flocken innan jag fick reda på att det inte var tillåtet.

Men, varför måste du få in nytt blod i flocken? Har jag förstått det rätt så har du nyss köpt hönsen?

Ronny

• Skåne
« Svar #159 skrivet: 22 jan-09 kl 05:52 »
Jag tycker denna diskussion har kantrat, för att vara snäll. Havererat är nog en bättre beskrivning. ILT är ett sällsynt problem i rena lantrasflockar. Genbank eller inte genbank. De allra flesta av dessa flockar hålls för hushållet och/eller för att bevara en gammal utrotningshotad lantras. Vill man vara med i bevarandearbetet går man med i genbanken. Det är inget krångligt eller konstigt med det. De som är med håller sig i de allra flesta fall till en ras eftersom de inte finner något nöje eller mening med att samla på sig en massa olika raser och hybrider.

Nån gång emellanåt kanske de skaffar en ny tupp. anledningen till detta är förmodligen att de är rädda för inavel. De gamla raserna är i verkligheten mycket okänsliga för sånt, men inavelsskräcken är inrotad och ibland blir den för mycket och man vill ta in nytt blod. Anledningen till att lantrashönsen alltid har varit och fortfarande är härdiga och motståndskraftiga mot både sjukdomar och inavel är säkert att man alltid sorterat bort alla djur som visat ärftlig svaghet eller sjukdomstecken. Denna process är inget påhitt från min sida utan kan benämnas med det vetenskapliga uttrycket "Purging". Vaccinerar man djuren i en flock så döljer man djurens verkliga hälsotillstånd. Man vet då inte vilka som inte är motståndskraftiga i sig själv och kan då heller inte slå ut dessa. Man sitter fast i ett ekorrhjul och måste fortsätta att vaccinera om man inte vill riskera att en sjukdom som tex marek eller ILT bryter ut med förödande kraft.

Läser också att man från flera håll har stora problem med de enkla och självklara regler som gäller för genbanken. Varför inte gå till källan och ta reda på hur det ligger till, innan man går ut här och spekulerar?

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

161 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser