Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?  (läst 36196 gånger)

fjäderfän

SV: Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?
« Svar #20 skrivet: 28 aug-08 kl 13:59 »
stackare det är inge kul men bra att du säger vart det kommer ifrån.

Så alla som handlat där bör kolla upp sina djur så ni inte smittar vidare.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #21 skrivet: 28 aug-08 kl 14:09 »
Åh, vad tråkigt! Jag höll tummarna för att det inte skulle vara ILT och så var det det ändå...

Lider med dig, det måste vara för hemskt!   :'(
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

fjäderfän

« Svar #22 skrivet: 28 aug-08 kl 14:13 »
jag skickar dej gärna ägg till våren till bra pris blev jätte dyrt för mej när jag behövde betala fullt för äggen. säg bara vad du vill ha.

Torry

« Svar #23 skrivet: 28 aug-08 kl 20:25 »
Åh vad hemskt stackars dej och stackars alla hönsen  :'(  :'(  :'( . Kan du inte vaccinera de som är friska eller är det försent?
Fy vilken otur, känner verkligen med dej
Kram Torry

Gräbban

• -
« Svar #24 skrivet: 28 aug-08 kl 20:35 »
Nej, det hjälper inte att vaccinera de som är kvar.. Enda sättet är att slakta alla :'( och börja om på nytt efter sanering och tom period... Men jag ska spara ägg av mina hönor och föda upp kycklingarna extra länge nere i källaren på huset för att låta hönshuset stå tomt extra länge... Min man kommer troligen bli galen, men en viss förståelse verkar ha infunnit sig när han ser hur ledsen jag är. :-\
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

orloff

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 28 aug-08 kl 20:38 »
Din stackare  :'(  Det förklarar varför deras sida "ligger nere"   :-X    Hoppas nu bara de gör som du och inte säljer mer vidare.  Det går att komma igen men det känns tungt nu...  :'(

Gräbban

• -
« Svar #26 skrivet: 28 aug-08 kl 20:44 »
Jag fick idag ett PM från en annan stackars tjej som oxå köpt från dom, och en av hennes hade oxå dött. Men innan hon läste detta visste hon ju inte heller vad det var.
Man kan ju bara spekulera i hur många som fått det via deras hönseri. :-\
Jag har lärt mig en jävligt dyr läxa. Att aldrig mer köpa levande djur, och alltid desinfektera ruvägg. Min man och en god vän har lovat att ta hand om det sorgliga kapitlet. Jag kan nog fan knappt va hemma under tiden. Hur ska man bara orka gå ner i stallet när det är alldeles tomt? :'(
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

orloff

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 28 aug-08 kl 21:26 »
Ja, det är många här på forumet som handlat där. Och andra med naturligtvis... :(  Allför många när de ska börja med höns handlar överallt och väldigt många olika raser. Jag vet att det är svårt att låta bli för det finns alldeles för många fina    :P    MEN det bästa är att hålla sig till ett par uppfödare  och inte till 10-20 olika.  De sattsade stort på väldigt kort tid och det får de betala ett högt pris för nu.  :'(   Sorgligt men sant  :-\

fjäderfän

« Svar #28 skrivet: 28 aug-08 kl 22:14 »
jag sätter alltid mina nya djur i karantän 2 månader ihopp med nån ungtupp jag har men jag köper ju bara från 2 kompisar som jag vet inte har nått men jag vill inte riskera nått att få in det i min flock igen.

tänk på när ni slaktar djuren att ni eldar upp dom för att minimera risken av spridning av ILT.

jag hoppas alla som få ett sjukt djur härdan efter kollar upp det hos sva så att man kan minimera spridning av ILT och att man i första hand säljer ägg och inte levande djur.

Margit

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 28 aug-08 kl 23:44 »
Väldigt tråkigt Gräbban, bra och ansvarsfullt av dig att skicka till SVA för analys. Lider med dig  :(

Bovanägare

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 29 aug-08 kl 07:58 »
Usch vad hemskt, stackars dig. Förstår att du knappt kan vara hemma, när "saneringen" ska ske. Jag skulle nog ochså vilja åka bort en sån jäkla dag.

carmen

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 29 aug-08 kl 08:22 »
Hej!

Jag vill poängtera att de hängiga som jag köpte kom INTE från samma ställe, det var inte ILT heller!

MEN jag är väldigt kluven av det här.
Det är hemskt att du har ILT i din besättning, Gräbban, det är fruktansvärt för dig.
MEN, tänk om det inte är hans djur som smittade dina?

Jag tycker att det är obehagligt att man kan hänga ut en uppfödare på det här viset.
Vi har ju bara hört en version av det hela och många sväljer det här med hull och hår.
Jag skulle vilja höra hönseriets version också innan jag tar ställning till vad jag tror på.

Ponera att det inte är hans djur som spridit smitta, hur skadat är inte hans rykte nu?
Ponera att du har sålt ILT-smittade djur till någon annan utan att veta om att du hade den, hur skulle du själv då ha reagerat av sådana här inlägg?

Jag vet fler som har handlat på samma ställe nämligen och de har friska djur.

Först ska man ta reda på vad det är, sedan kontaktar man säljaren.
Min personliga åsikt.

mvh
Carmen
« Senast ändrad: 31 aug-08 kl 09:42 av Charlotte »

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #32 skrivet: 29 aug-08 kl 10:18 »
Har kontakt tagits med hönseriet? De behöver ju få veta vad som har hänt och de behöver ju skicka in djur också för att få det bekräftat om de inte har fått nåt utbrott.
« Senast ändrad: 31 aug-08 kl 09:36 av Charlotte »

anders 67

• Dalarna
« Svar #33 skrivet: 31 aug-08 kl 13:01 »
Jag tror att ILT är en sjukdom som vi och våra höns får leva med.Den kommer varken att kunna saneras eller vaccineras bort.
Den har blivit för vanlig.Min åsikt!
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 31 aug-08 kl 15:58 »
ILT skulle kunna saneras bort genom samma nolltolerans som man har mot salmonella. Men eftersom det inte är ett problem för kommersiella hönserier finns det ingen som kommer att driva på för det.

Däremot kan man mycket väl - och mycket enkelt - undvika att få eller sprida ILT själv. Köp och sälj inte levande djur. Dra inte omkring med djuren. Åk inte och handla i lagårdstofflorna. Sunt förnuft som fungerar bra mot en lång rad otrevliga sjukdomar.

Gräbban

• -
« Svar #35 skrivet: 31 aug-08 kl 16:51 »
Hej!

MEN, tänk om det inte är hans djur som smittade dina?

Jag tycker att det är obehagligt att man kan hänga ut en uppfödare på det här viset.
Vi har ju bara hört en version av det hela och många sväljer det här med hull och hår.
Jag skulle vilja höra hönseriets version också innan jag tar ställning till vad jag tror på.

Ponera att det inte är hans djur som spridit smitta, hur skadat är inte hans rykte nu?
Ponera att du har sålt ILT-smittade djur till någon annan utan att veta om att du hade den, hur skulle du själv då ha reagerat av sådana här inlägg?

Min personliga åsikt.

mvh
Carmen
Nu är det tyvärr så att dels hade han djur med samma symptom som mina fick efter att tag... Dels har jag fått mail från två personer till som handlat djur där i samma veva som jag, som har samma symptom på sina djur.  Symptom som dom inte visade förrän dom fått hem dom, den ena hade inga andra höns innan.Den ena av dom som mailade mig har inte fått tag på dom via telefon, och inte jag heller...  ::)
Vad ska man dra för slutsats annars...? :P

Gräbban

• -
« Svar #36 skrivet: 31 aug-08 kl 17:00 »
Hej!

Min personliga åsikt.

mvh
Carmen
Dessutom vill jag tillägga, att djur med ILT kan verka hur friska som helst. Det är inte alltid det bryter ut sådär på en gång. Där fanns många djur som var hur friska som helst, men det har ingen betydelse, för de är smittbärare ändå. Jag tycker såhär i efterhand att det var ansvarslöst att kränga iväg såna mängder djur, när de inte tog reda på VAD det rörde sig om för sjukdom, utan bara sa att vet. skulle skriva ut nåt pulver man skulle ge dom i vattnet, och det skulle bli bra..
Sedan tog jag ju faktiskt reda på vad det var. Jag skickade min tupp samt en av kycklingarna som kom från detta hönseri till SVA. Sedan har dom som tidigare sagt inte svarat i telefon.
Jag vet att man inte ska hänga ut folk, men jag ville varna andra som handlat/tänker handla där, så inte smittan sprids ännu mer. Jag vet att det var fel. :-\

carmen

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 31 aug-08 kl 18:18 »
Hej Gräbban!

Jag förstår verkligen att du är förtvivlad.
Men jag vet fler som har köpt mycket djur på samma ställe och har fullt friska djur, de är dessutom köpta vid samma årstid?

Jag har kontaktat vederbörande och han ska skicka in djur för provtagning, han hade haft veterinär där som hade sagt att det var en enkel ögoninfl, det litade han på.

Helt ok att du blir upprörd, det hade jag också blivit men det är olyckligt att gå ut med namn om han nu mot förmodan inte skulle ha ILT. Då är hans rykte ändå förstört och han kommer inte att kunna sälja sina djur.

Är det ILT så kan vi bara beklaga och försöka hjälpas åt. jag skickar gärna ägg till er båda!

Har du inte köpt djur av någon annan?
Du ska veta att det finns dem här som vaccinerar sina djur men inte berättar det!

Jag tror inte heller att vi kan undvika sjukdomar så länge vi kör omkring med djur fram o tillbaka överallt.
Tänkte på det i lördags då jag var i Väröbacka. Hur mycket folk sprang det inte där och djuren som stod överallt...då tänkte jag på det du hade råkat ut för. Vi skapar det själva.

En sak till, ansvaret vilar inte bara hos säljaren utan också hos köparen, hade du inte sett sjuka djur på plats? Dem som har köpt på samma ställe sa att djuren var hur pigga som helst.

DÄRFÖR är det bättre att avakta tills man säkert vet, inte spekulera.

mvh
Carmen

rina

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 31 aug-08 kl 18:29 »
När jag hade mitt utbrott då dog det 19 djur från fredag till måndag !! Jag gav dom dubbel dos Theramycin och det vände ganska fort FASTÄN  ILT är ett VIRUS. Så ofta kan det vara följdsjukdomen som tar död på djuret typ lunginflamation och även mykoplasma har jag hört kan bryta ut då !! En del berättar ju om rosslig andning i samband med ILT. Men i alla fall jag hade utbrottet i November och utbrottet varade väl i en 10 dar cirka. Sen blev ju djuren "friska" i februari började jag samla ägg dom värpte MASSOR och i mars togs djuren bort. Hade nån settt mina djur då hade dom absolut inte kunnat tro dom varit så sjuk i November månad. Så det är nog därför det sprids vidare.... en del dör det kanske bara få djur och då är det ingen "fara" Vem blir smittbärare då ?? Dom "tror" inte alla blir det men man vet ju inte. SÅ därför är det nog säkrare ta bort djuren och sen vaccinera mot denna hemska sjukdom.  :-\

Gräbban

• -
« Svar #39 skrivet: 31 aug-08 kl 19:30 »

Jag har kontaktat vederbörande och han ska skicka in djur för provtagning, han hade haft veterinär där som hade sagt att det var en enkel ögoninfl, det litade han på.

Ja... Jag var så säker på att HAN visste... Jag tänkte att när man har så många djur, så har man säkert bra koll. Fan nu skäms jag oxå... :-\ :P
Jag fick sån panik när jag inte fick tag i dom på telefon, och ville varna andra här innan de säljer iväg djur som de i sin tur köpt där.  Men trots allt är det en tjej till som handlade djur där ungefär samtidigt, som inte hade höns innan, och där en av djuren dog efter ett tag och hade alla tecken på ILT..
Jag kommer iallafall aldrig mer att tänka "det händer inte mig"...
Förresten är jag inte särskilt förbannad. :( Jag är bara väldigt, väldigt ledsen över alla mina fina hönor.. :'(
Mest arg på min egen dumhet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

139 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser