Jag har kollat med genbanksansvarig och det är tillåtet att sälja djur med antikroppar mot ILT men det är inte tillåtet att sälja sjuka djur.
Det har gjorts en undersökning av många genbanker av olika raser och större delen av de testade genbanksdjuren hade antikroppar mot ILT.
Jag visste att sjukdomen "i det stora hela" var mycket vanlig men jag trodde inte att den var så vanlig och accepterad i genbankerna. Lite fundersam blir man...eller? Vad är det man läser kan detta vara sant ?? Man tolererar att genbanker säljer djur som har ILT smitta ?? Det kan ju inte vara sant...man kan inte avla bort ILT och kan man verkligen utsätt sina djur för sån avel ? Denna sjukdom är plågsam för djuret, har själv haft den och tycker folk som inte tar den sjukdom på allvar ska inte hålla på med djur.
Jag tog bort mina djur men sparade ägg och hade många vänner som ställde upp för mig....kläckte fram 350 kycklingar ur ägg som var noga tvättade med virkon. Tappade absolut inte ruvdriften på mina djur. Jag jobbar med ett bevarande arbete med rasen stor Cochin och det innebär inte BARA utseende utan en cochin ska både inre kvaliteer som yttre, typ vara ruv villig, vara lugna, tåliga,äggvikten är också viktig sen ha rätt typ.
Den har funnits sen 1847 cirka och räknas som utrotningshotad . Jag har därför valt vaccinera mina djur då det finns "uppfödare" som inte tar sitt ansvar för att stoppa smittspridningen, och jag anser mina djur har ett bra avelsvärde. Jag brukar ställa ut mina djur för att få en åsikt om jag gort rätt i aveln det domaren då bedömer är ju endast typ och storlek och färg m.m det andra får jag göra bedömning av själv då. Helst väntar jag att avla på ettåriga djur för att vänta ut och kolla färg och teckning m.m det kommer bäst på andra året. Ibland byter jag och nån uppfödare ägg då vi behöver det.
Har man en förening får man ta både ris och ros så är det och man ska givetvis lyssna och ge bra svar..av kritik kan man ju bli bättre mycke tror jag beror på missförstånd.Men vill man ha kontakt med en förening så måste man ju få det på ett bra sätt så man kan värva nya medlemmar. Och dela med sig av bra erfarenheter och ha glädje av våra underbara djur
Rådet jag er alla som fått ILT är TA BORT djuren samla ägg..har man ingen maskin finns det säkert nån som hjälper till..hur kul är det ha kvar djur...en höna vill ruva va gulligt sen dör dom flesta kyckllingar vid 7-8 veckors ålder nejdu. Vare sig det är genbanks djur blandisar rashöns .
Alla som vaccinerar ska ju givetvis upplysa eventuella köpare om det..har märkt att nya hönsfolk tycker det är inget kostiga alls med det...