Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?  (läst 36219 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?
« Svar #240 skrivet: 01 feb-09 kl 11:32 »
Hm, kanske skulle tillägga också för dem som tror att jag är genbank att det är jag inte... (verkar som om några tror att jag är det och eftersom jag skrev ungefär lika som dem som har genbank?) Är bara 17 år och bor hemma och sådant, tror inte eller att jag skulle vilja vara genbank.

Det jag skrev var tankar som snurrade runt i min skalle om det här med ILT och resistens.... För tankar och funderingar kan man ju ha ändå. Det behöver inte betyda att det ska hända.  :-[

Så nu vet ni!  ;D
Föressten, hur länge kommer den här tråden hålla på?  :-\ Jag tycker vi inte riktigt kommer någon vart utan bara snurrar runt runt och säger emot varandra hela tiden?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Gamina

« Svar #241 skrivet: 01 feb-09 kl 13:18 »
Men snälla Mmmm vilken attityd har du och övriga "på den andra sidan" haft? Det är ju du och de övriga som talar om att vi är icke önskvärda och enbart ska säga ja och amen till de regler som finns. Regler som vi inte ens efter upprepade frågor kan få tillgång till och som ni även vägrar att ge motiveringen till.
Kan du förstå att man inte känner sig välkommen när man inte får information och när man ifrågasätter detta så får man höra att man är idiot.
Jag väntar altså fortfarande intresserat på svaren på de frågor jag ställt tidgare. Tyvärr börjar jag inse att jag aldrig  troligen kommer få svar :'(.
Genbank för Gotlandshöns

rina

• Gäst
« Svar #242 skrivet: 01 feb-09 kl 15:53 »
Jag har kollat med genbanksansvarig och det är tillåtet att sälja djur med antikroppar mot ILT men det är inte tillåtet att sälja sjuka djur.

Det har gjorts en undersökning av många genbanker av olika raser och större delen av de testade genbanksdjuren hade antikroppar mot ILT.

Jag visste att sjukdomen "i det stora hela" var mycket vanlig men jag trodde inte att den var så vanlig och accepterad i genbankerna. Lite fundersam blir man...eller?
  ???

Vad är det man läser kan detta vara sant ?? Man tolererar att genbanker säljer djur som har ILT smitta ?? Det kan ju inte vara sant...man kan inte avla bort ILT och kan man verkligen utsätt sina djur för sån avel ? Denna sjukdom är plågsam för djuret, har själv haft den och tycker folk som inte tar den sjukdom på allvar ska inte hålla på med djur.
Jag tog bort mina djur men sparade ägg och hade många vänner som ställde upp för mig....kläckte fram 350 kycklingar ur ägg som var noga tvättade med virkon. Tappade absolut inte ruvdriften på mina djur. Jag jobbar med ett bevarande arbete med rasen stor Cochin och det innebär inte BARA utseende utan en cochin ska både inre kvaliteer som yttre, typ vara ruv villig, vara lugna, tåliga,äggvikten är också viktig sen ha rätt typ.
Den har funnits sen 1847 cirka och räknas som utrotningshotad . Jag har därför valt vaccinera mina djur då det finns "uppfödare" som inte tar sitt ansvar för att stoppa smittspridningen, och jag anser mina djur har ett bra avelsvärde. Jag brukar ställa ut mina djur för att få en åsikt om jag gort rätt i aveln det domaren då bedömer är ju endast typ och storlek och färg m.m det andra får jag göra bedömning av själv då. Helst väntar jag att avla på ettåriga djur för att vänta ut och kolla färg och teckning m.m det kommer bäst på andra året. Ibland byter jag och nån uppfödare ägg då vi behöver det.

Har man en förening får man ta både ris och ros så är det och man ska givetvis lyssna och ge bra svar..av kritik kan man ju bli bättre mycke tror jag beror på missförstånd.Men vill man ha kontakt med en förening så måste man ju få det på ett bra sätt så man kan värva nya medlemmar. Och dela med sig av bra erfarenheter och ha glädje av våra underbara djur

Rådet jag er alla som fått ILT är TA BORT djuren samla ägg..har man ingen maskin finns det säkert nån som hjälper till..hur kul är det ha kvar djur...en höna vill ruva va gulligt sen dör dom flesta kyckllingar vid 7-8 veckors ålder nejdu. Vare sig det är genbanks djur blandisar rashöns .
Alla som vaccinerar ska ju givetvis upplysa eventuella köpare om det..har märkt att nya hönsfolk tycker det är inget kostiga alls med det...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #243 skrivet: 01 feb-09 kl 16:23 »
Många kloka ord av dig Rina.
jag vet att du är en seriös uppfödare,
som gärna delar med dig.

Du har verkligen ett trevligt bemötande,
så vill vi alla bli bemötta och att vi bemöter andra så.
Rosor till Dig Rina.
Hedemorahöns

rina

• Gäst
« Svar #244 skrivet: 01 feb-09 kl 16:45 »
Tack för dom orden...vi ska ju kunna njuta av våra djur ;) rashöns blandisar lantraser......

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #245 skrivet: 01 feb-09 kl 17:40 »
Tack Rina  :-*

fjäderfän

« Svar #246 skrivet: 01 feb-09 kl 17:48 »
du e en pärla rina många ++++++++++ till dej ;D
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #247 skrivet: 01 feb-09 kl 17:48 »
Begreppen antikroppar och sjukdom verkar blandas i hop här.

De som vaccinerar sina djur gör så just för att djuren ska utveckla...antikroppar mot sjukdomen.

Det som pratas om här att många lanthöns har är...antikroppar mot sjukdomen.

Dock verkar det som om många felaktigt dragit slutsatsen att det i genbankerna går omkring en massa sjuka djur som sedan dör en plågsam död. Detta stämmer inte. Det har varit få utbrott av sjukdomen, en anledning till detta kan vara just antikropparna.

Vaccinerade djur kan vara smittbärare.
Genbanksdjur kan vara smittbärare.
Alla ovaccinerade till synes friska djur kan vara smittbärare.

Gotlandskaniner, genbank.

rina

• Gäst
« Svar #248 skrivet: 01 feb-09 kl 17:56 »
jo men det är skillnad på vaccinations smitta och smitta från det "vilda ILT viruset" det är aggresivare.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #249 skrivet: 01 feb-09 kl 18:00 »
Ett djur med antikroppar har antingen haft sjukdomen eller så är der vaccinerat. Det betyder ju att att alla de genbanksdjur som har antikroppar så har det ju varit ett utbrott i den flocken där djuret då vistats eftersom man inte får vaccinera genbanksdjur. De kan ju inte ärva ner sina antikroppar till nästa generation.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #250 skrivet: 01 feb-09 kl 18:09 »
Nej. Det betyder att de har varit utsatta för smitta inte att de varit sjuka.
Gotlandskaniner, genbank.

rina

• Gäst
« Svar #251 skrivet: 01 feb-09 kl 19:12 »
Nej. Det betyder att de har varit utsatta för smitta inte att de varit sjuka.
Men dom kan vara smittbärare och utbrott kan komma om ett djur är svagt vid nåt tillfälle på grund av stress...ruggning m.m
När jag fick mitt utbrott ville jag blodtesta dom mest värdefulla avelsdjuren om jag kunde spara några djur men det gick inte med 100% rådet jag fick var att avliva alla djuren för att vara riktig säker.
Jag påstår inte att Genbanksdjur går omkring och är sjuka absolut inte utan jag såg att det var accepterat att ha kvar djuren i genbank fast man haft utbrott. Så läste jag här på forumet, men det kanske inte stämmer eller ?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #252 skrivet: 01 feb-09 kl 20:30 »
En höna som har antikroppar för ILT behöver inte själv ha varit sjuk... Men hon har varit i kontakt med sjukdomen.
Man kan väll skicka in ägg för att undersöka om man har ILT? Borde det inte då förts med någon typ av antikroppar från hönan (mot ILT) in till ägget och på så vis så får kycklingen dessa sedan vilket utvecklar mer motstånd?  ??? ??? ???

Är det ens någon som har testat att avla bort eller är det bara något man bestämt att "nej, det går inte"... Utan att det ens har gjorts några försök?  ??? ??? ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #253 skrivet: 01 feb-09 kl 21:30 »
Sjukdomen har funnits väldigt länge i vårt land och enda sättet att skydda sig till 100 % mot den är att vaccinera. Det finns mycket att läsa om sjukdomen på SVA:s hemsida

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Virussjukdomar/infektios-laryngotrakeit-ILT/

Gamina

« Svar #254 skrivet: 01 feb-09 kl 22:32 »
Citat från: SVA
Goda råd om hur man förebygger ILT
Undvik att blanda ihop fåglar från olika besättningar. Vissa fåglar kan vara symptomfria smittbärare. Andra kan vara smittfria och helt sakna skydd mot sjukdomen. Om man blandar sådana fåglar så riskerar de smittfria att insjukna i akut ILT.

Tvätta kläder och skor efter besök i andra fjäderfäbesättningar. Använd inte samma kläder och skor när du sköter dina egna fåglar. Får du besök i hönshuset så utrusta besökarna med skyddskläder till exempel rock och stövlar innan de går in till fåglarna.

Sätt nyinköpta och fåglar som varit på utställning i en tillfällig karantän under minst ett par veckor vid hemkomsten. Tänk på att infektionssjukdomar har en viss inkubationstid, det vill säga nysmittade fåglar blir inte genast sjuka. Stressen av miljöbytet kan utlösa en latent sjukdom. Metoden ger inte ett garanterat skydd mot smittämnen, men den minskar risken betydligt.

Ett bra sätt att undvika ILT-smitta är att inte köpa levande fåglar utan istället befruktade, desinfekterade ägg och kläcka dem i maskin.

Kontakta veterinär vid tecken på akut luftvägsinfektion hos fjäderfä.

Ett citat från länken Nettis lade in. Det är min markering. Givetvis måste det gå lika bra att kläcka äggen under egen höna som i maskin.
Kommentarer önskas gärna
Genbank för Gotlandshöns

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #255 skrivet: 02 feb-09 kl 09:06 »
Om du lägger äggen under en ny ruvhöna har du ju en potentiell nysmittning där. Jag skulle undvika en ruvhöna och köra kläckaren för att veta att kycklingarna är helt osmittade av något. Ruvlusten blir ju den samma för det är ju en genetiskt anlag. Hönan "lär" ju inte sina kycklingar att ruva, det har de själva inbyggt eller inte i sina gener.

Gamina

« Svar #256 skrivet: 02 feb-09 kl 09:24 »
Visst är det så men jag syftade på detta med Lantrashöns.
Det är enligt reglerna viktigt att kycklingarna är naturruvade. Jag ville bara trycka lite extra på detta med att man enligt SVA bör ta in nytt blod i sin flock via ägg och inte via livdjur. Om man nu skulle ha oturen att redan ha ILT utan att veta det så kommer ju ungdjuren att bli smittade när de sätts in i flocken även om de maskinkläcks. Tanken var ju just att ta bort risken att få in ILT i flocken.
Genbank för Gotlandshöns

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #257 skrivet: 02 feb-09 kl 09:39 »
Men om du redan har ILT i flocken så blir ju alla smittade, vare sig de är maskinkläckta eller naturruvade. Jag menar om man ska börja med höns eller sanera bort ILT så är det ju att föredra att maskinkläcka dem för då är ju all risk för tex ILT borta om du sanerar ägg och maskin först. Du vet ju inte vad en annan ruvhöna bär på för nåt om du inte testar den först, sen kan ju hon bara ta ett begränsat antal ägg också. Ju mindre antal kycklingar det kläcks ju mindre urval och mindre antal gener att jobba med har man ju.

Man får inte hänga upp sig på att de bör naturruvas för det är ju sen i ens egen flock som man bör se till att ruvande raser faktiskt klarar av det. Men i ett sånt här läge är det ju bara att se till att man har friska höns som kan ruva sen och som kan sprida friska gener vidare istälelt för död som det ju blir om de bär på ILT-smitta. Det primära är ju att få flocken frisk.

Gamina

« Svar #258 skrivet: 02 feb-09 kl 09:44 »
Jag tror vi skriver om lite olika saker. Jag får uppfattningen att du skriver om att man har haft ett ILT utbrott och ska starta upp en ny besättning. Jag skriver om att ta in nytt blod till en frisk flock (vad man tror är en frisk flock) och minimera risken att få in ILT till den flocken.
Genbank för Gotlandshöns

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #259 skrivet: 02 feb-09 kl 09:47 »
Det gör vi nog  :-[ Vet man att flocken är frisk så är ju det lugnt. Men man måsta komma ihåg att dsinficera äggen så man inte smittar ner ruvhönan med nåt läbbig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

157 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser