Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?  (läst 36204 gånger)

Lycka

• Ångermanland
SV: Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?
« Svar #260 skrivet: 02 feb-09 kl 13:17 »
Men vet man att flocken är frisk.
De kan ju bära smitta, utan att visa minsta symtom eller ??
Hedemorahöns

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #261 skrivet: 02 feb-09 kl 13:21 »
Men vet man att flocken är frisk.
De kan ju bära smitta, utan att visa minsta symtom eller ??

Det kan de, och sen kan det bryta ut när som helst. En jag känner fick sitt utbrott av att 2 tuppar slogs. Men det kan vara ruvning, ruggning, besök i hönshuset, omflytning eller nåt annat som gör hönsen lite nedsatta som kan trigga igång sjukdomen.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #262 skrivet: 02 feb-09 kl 13:22 »
Lycka: Skicka in ägg så kan de kolla?  ???
Kanske ett djur också som du kanske har avlivat på grund utav andra skäl förutom sjukdom?  ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #263 skrivet: 02 feb-09 kl 13:29 »
Lycka: Skicka in ägg så kan de kolla?  ???
Kanske ett djur också som du kanske har avlivat på grund utav andra skäl förutom sjukdom?  ???

Ägg kan man skicka in men jag tror att för att kunna se på djuren måste de vara i det akuta tillståndet, alltså ordentligt sjuka och snoriga. Tror de tittar på luftrören när de tittar efter ILT i djuren. Det är visst inte helt lätt att påvisa att det är ILT om jag har förstått saken rätt.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #264 skrivet: 02 feb-09 kl 13:40 »
Citera
Jag påstår inte att Genbanksdjur går omkring och är sjuka absolut inte utan jag såg att det var accepterat att ha kvar djuren i genbank fast man haft utbrott. Så läste jag här på forumet, men det kanske inte stämmer eller ?

Citerar Ronny:
Citera
Om djur blir sjuka inom någon av genbankerna och ILT konstateras via obduktion får genbanksbesättningen förbud att avyttra djur, om inte de gamla ersätts med nya efter karenstid. Jag tror det är 4 veckor för ILT.

Antikroppar kan troligen konstateras inom de allra flesta hönsflockar (genbank eller inte) om man skulle låta testa alla djur. Förekomst av antikroppar innebär inte att djuren kommer att bli sjuka, bara att de nån gång utsatts för smitta eller levande vaccin. Man kan inte garantera att såna djur aldrig nånsin kan sprida smitta.

Alltså man får har djuren kvar om man vill det är upp till var och en (precis som för alla andra hönsägare utanför genbankerna) MEN man får inte avyttra djur från en flock som haft ett utbrott.
Alltså sprider man inte sjuka djur.

Jag har personligen erfarenhet av vaccination då jag vaccinerade mina höns när jag hade sk rashöns. I samband med detta hade jag flera gånger långa samtal om "allt" gällande ilt och ilt vaccination med sva:s "ilt experter" så jag anser mig vara någorlunda kunnig på området.

Jag har haft djur från genbank tillsammans med rashöns alla ovaccinerade - ingen har insjuknat i ilt.

Jag har haft djur från genbank tillsammans med rashöns alla vaccinerade - ingen har insjuknat i ilt.

Nu har jag bara genbanksdjur (ovaccinerade) från olika besättningar - ingen har insjuknat i ilt.
« Senast ändrad: 03 feb-09 kl 10:49 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #265 skrivet: 02 feb-09 kl 14:19 »
Man får inte avyttra djur som har haft ett utbrott.
Kommer till samma fråga som tidigare ställts av mig.
Man har alltså genbanksdjuren  då för sitt eget höga nöjes skull.
Allt gör mig konfundersam.
Jag säger inte att det är vanligt att det finns ILT i genbank.
Inte i andra besättningar heller.
Men man vet inte med säkerhet.
För att vara säker så måste man vaccinera.
Hedemorahöns

Charlotte

• -
« Svar #266 skrivet: 02 feb-09 kl 16:48 »
Citerar Ronny:
Alltså man får har djuren kvar om man vill det är upp till var och en (precis som för alla andra hönsägare utanför genbankerna) MEN man får inte avyttra djur från en flock som haft ett utbrott.
Alltså sprider man inte sjuka djur.
Ja, det är väl nästan självklart... Men det är ju tråkigt att man inte får rädda den flockens gener genom att maskinkläcka ägg därifrån. Eller får flockägaren själv sanera sin flock på det viset (alltså avliva alla vuxna efter äggsamling och sedan riskera att ruvningsinstinkten försvinner ::) ::))?

OBS:Efter allt "kackel" i tråden tycker jag att man kan observera att den som går ut från Lanthönsklubbens håll utan att vara anonym (Ronny) faktiskt svarar konkret på frågor utan att vara otrevlig! Även om jag inte gillar svaren (förbudet mot maskinkläckning) så är det raka svar.
                                  Mvh
                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lycka

• Ångermanland
« Svar #267 skrivet: 02 feb-09 kl 17:00 »
Nu ska jag försöka sätta ihop,
de svar som är klara  och förstå  ILT.
Funderar på att vaccinera, jag också.
« Senast ändrad: 02 feb-09 kl 19:57 av Lycka »
Hedemorahöns

Vurre

« Svar #268 skrivet: 02 feb-09 kl 21:46 »
Ja, det är väl nästan självklart... Men det är ju tråkigt att man inte får rädda den flockens gener genom att maskinkläcka ägg därifrån. Eller får flockägaren själv sanera sin flock på det viset (alltså avliva alla vuxna efter äggsamling och sedan riskera att ruvningsinstinkten försvinner ::) ::))?

OBS:Efter allt "kackel" i tråden tycker jag att man kan observera att den som går ut från Lanthönsklubbens håll utan att vara anonym (Ronny) faktiskt svarar konkret på frågor utan att vara otrevlig! Även om jag inte gillar svaren (förbudet mot maskinkläckning) så är det raka svar.
                                  Mvh
                              Charlotte

Visst är det så att Ronny inte är otidig och faktiskt har försökt förklara något av det obegripliga regelverket. Jag är tyvärr lika ovälkommen i lantrasklubben ändå, som jag har förstått det. Och det är mycket jag inte begriper.

Dessutom är jag ganska korkad för jag har inte förstått varför man inte får byta ägg eller kläcka ägg hemma hos sig under en frisk höna. Gamina tror jag har ställt frågan flera gånger men inte fått svar.
snus? vad är priset på en pris?

Gamina

« Svar #269 skrivet: 02 feb-09 kl 22:12 »
Jo jag har fått någon typ av svar men tycker resonemangen är så långsökta så jag tycker förklaringarna känns krystade.
Förklarningarna har varit
1. Uppfödaren ska få chans att rensa bort djur som det inte är lämpligt att avla vidare på och bara sälja friska korrekta djur. Problemet är att ha man redan en genbank anses man ju vara kompetent att avgöra detta på sina egna djur varför skulle man inte vara kompetent att göra det bara för att man köpt äggen.
2. Risken att en oseriös säljare skulle skicka med ägg från annan ras. Problemet här är att köper jag livdjur kan en oseriös säljare lika gärna försöka samma sak. I båda fallen måste jag altså vara ordentligt uppdaterad för att kunna avgöra ifall djuren är av korrekt ras.
Genbank för Gotlandshöns

Vurre

« Svar #270 skrivet: 02 feb-09 kl 22:21 »
Jo jag har fått någon typ av svar men tycker resonemangen är så långsökta så jag tycker förklaringarna känns krystade.
Förklarningarna har varit
1. Uppfödaren ska få chans att rensa bort djur som det inte är lämpligt att avla vidare på och bara sälja friska korrekta djur. Problemet är att ha man redan en genbank anses man ju vara kompetent att avgöra detta på sina egna djur varför skulle man inte vara kompetent att göra det bara för att man köpt äggen.
2. Risken att en oseriös säljare skulle skicka med ägg från annan ras. Problemet här är att köper jag livdjur kan en oseriös säljare lika gärna försöka samma sak. I båda fallen måste jag altså vara ordentligt uppdaterad för att kunna avgöra ifall djuren är av korrekt ras.
ja, jag begriper lika lite som du. Tänk om nån var tillräckligt intresserad av lantrashöns för att ordna en bra och fungerande hemsida åt lantrashönsklubben!
snus? vad är priset på en pris?

Ronny

• Skåne
« Svar #271 skrivet: 03 feb-09 kl 06:07 »
Genbanksreglerna är inte alls så idiotiska och fastlåsta som vissa vill göra gällande. Vi ville med införandet av någon form av genbanksregler förhindra att lantraserna av höns, ankor och gäss godtyckligt spreds och korsades, efter varje människas eget samvete. Vi tyckte att de hade ett större bevandevärde än så. Vi tyckte att det var vår förbannade skyldighet att bevara våra gamla lantraser åt kommande generationer.

Man får visst ha ett utbyte av ägg mellan genbankerna och även till nya genbanker! Men, inte hur som helst och inte kors och tvärs, utan nån som helst koll. Finns det anledning till utbyte av genetiskt värdefullt material, så beviljas äggutbyte inom genbankerna. Föreligger uppenbar risk för spridning av förmodat icke äggburen smittosam sjukdom som ILT, beviljas självklart utbyte av ägg inom genbanken och för att bilda nya genbanker.

Sen tycker jag att det är för jävligt att som gammal självhushållare och köttätare behöva gå in på detta forum och försvara självklarheter och bli beskylld för sektledare, fundamentalist, med mera...

« Senast ändrad: 03 feb-09 kl 06:58 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Gamina

« Svar #272 skrivet: 03 feb-09 kl 09:00 »
Tack Ronny för att du kom med ett konkret svar. Det är inte du som blivit anklagad för en massa saker utan det är ett antal personer som har varit oerhört otrevliga och idiotförklarat alla som inte har kunnat reglerna, förstått anledningen till reglerna eller haft åsikten att reglerna är konstiga.
Som jag skrivit tidgare inser jag att regler behövs men regler ska kunna motiveras för att ha något värde. Nu har du förklarat regeln om äggbyte på ett vettigt sätt och därmed har iallafall jag fått den information jag varit ute efter hela tiden.

Jag står dock helt för min åsikt att Lanthönsklubbens hemsida borde förbättras. Den känns tyvärr mycket tunn och jag får känslan när jag är inne på den att den är en ogenomtränglig mur. Detta trots att det finns så många kontaktpersoner med. Jag hoppas du inte tar detta på ett negativt sätt. Det är inte för att klanka ner på dig eller föreningen utan det handlar om att ge ett förslag till förbättring som kanske minskar risken för den här typen av negativa diskutioner i framtiden och som kanske lockar fler intresserade till att hålla genbankshöns. Idag vill folk kunna hitta sin information på nätet och inte behöva ringa till någon. Det är en utveckling som har skett snabbt nu de sista åren och jag tror att Lanthönsklubben och inte minst Lantrashönsen skulle tjäna på att följa med i den utvecklingen.
Jag skulle gärna hjälpa till med ett sådant arbet, ge mig grundinformation så kan jag sätta ihop lite texter som förslag.
Genbank för Gotlandshöns

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #273 skrivet: 03 feb-09 kl 10:45 »
Citerar ur senaste numret av Hanegället:
"Inom kort kommer en ny mer informativ hemsida att presenteras, som i första hand vänder sig till nya intresserade och framtida bevarare."

Det ni efterlyser är alltså redan på gång.
Gotlandskaniner, genbank.

Gamina

« Svar #274 skrivet: 03 feb-09 kl 11:30 »
Tack för infon.
Jag har gått med i Lantrasklubben men inte hunnit få någon tidning eller annan kontakt med undantag för genbnaksansvarig för "min" ras.
Genbank för Gotlandshöns

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #275 skrivet: 03 feb-09 kl 12:06 »
Man får visst ha ett utbyte av ägg mellan genbankerna och även till nya genbanker! Men, inte hur som helst och inte kors och tvärs, utan nån som helst koll. Finns det anledning till utbyte av genetiskt värdefullt material, så beviljas äggutbyte inom genbankerna. Föreligger uppenbar risk för spridning av förmodat icke äggburen smittosam sjukdom som ILT, beviljas självklart utbyte av ägg inom genbanken och för att bilda nya genbanker.

Bingo! Då har jag ett konkret förslag. Till den av Jordbruksverket godkända avelsplanen läggs följande punkt:

• För att förhindra spridning av sjukdomar tillåts utbyte av ägg mellan genbankerna och till nya genbanker. Resultatet av kläckningen skall besiktigas av äggleverantören efter tidigast två och senast X månader och genbanksintyg utfärdas för felfria djur.

Eller någon annan formulering, vad som nu är lämpligt.

Jag har blivit anklagad gång på gång för att vilja förstöra allt vad genbanker heter för att jag tycker att ovanstående skall vara uttryckligen tillåtet. Det är uppenbart att medlemmar i SLK inte vet vad som är tillåtet eller inte. Det är också uppenbart att dylika upplägg görs redan idag. Jag kan inte se några nackdelar över huvud taget med att fästa en sådan regel på pränt.

Prosit

• Södermanland
« Svar #276 skrivet: 09 feb-09 kl 12:16 »
Ulric, du är nog ute i lite fel forum för att lägga förslag som det?! Här kan inga beslut eller regler skapas!

Dessutom tror jag att man måste få godkänt av en genbanksansvarig innan man får byta ägg - annars blir det ju just okontrollerat!

PS! Kul tråd det här! :-X full av rykten mm. 8)
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #277 skrivet: 09 feb-09 kl 14:00 »
Ulric, du är nog ute i lite fel forum för att lägga förslag som det?! Här kan inga beslut eller regler skapas!

Jag får självklart framföra mina synpunkter i det här forumet. Något annat vore märkligt.

Charlotte

• -
« Svar #278 skrivet: 09 feb-09 kl 14:34 »
Det roliga är ju att ryktena är det dom som sagt sig veta som stått för:0) Det är ju helt okej om det GÅR  att starta Genbank även med ägg. Självklart vill man ha hjälp med att kolla upp sina djur av någon kunnig i början. Det vore ju bra om det förutom äggsäljaren kunde vara nån annan som kanske bor mer nära om äggen kommit långt ifrån, bara det vore någon riktigt kunnig? Nej, det blir inga beslut fattade efter en diskussion här på Alternativ, men helt klart har det blivit uppmärksammat i Lanthönskretsar, vilket engagemang! Flera personer blev ju tom  nya medlemmar bara för att få kasta sig in i diskussionen;0)    Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #279 skrivet: 10 feb-09 kl 17:28 »
Vad jag saknar fortfarande är info från SLK om huruvida det blir A och B lag bland genbankerna alltså dom med ILTV i sin flock eller dom som inte har det... har fått massa förfrågningar på djur men jag säljer inga... i år heller...om jag mot all förmodan skulle göra det så informerar jag dirket.. det har jag gjort för dom som redan ringt... Men  Om ja gnu ska slå bort min flock som många tycker...  riksen att få in  nya djur med ILTV är säkert ganska stor eftersom inte alla  genbanksflockar oavsett rasen är testade... då är det ju moment 22...

då behåller jag hellre embla och helny mfl...

lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Dela detta:

* Inloggade just nu

129 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser