Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?  (läst 36225 gånger)

Lycka

• Ångermanland
SV: Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?
« Svar #80 skrivet: 10 sep-08 kl 06:09 »
Varför är det inte flera, från genbanker  som lägger sig i debatten????
Ska alla vaccinera måste det bli en om lag om detta.
Det är det enda som skulle hjälpa mot ILT.
Det är vi nog alla eniga om.
Hur många fortsätter med sin trevliga hobby då????

Varför slutar en del att vaccinera då man har börjat ????
Något svar här lär man ju inte få.

Många sk seriösa, blandar utan att tala om det vid försäljning.
Det har jag skrivit om flera ggr .

Om jag vaccinerar och samtidigt inte vaccinerar
är det OK då om man har djuren i olika hönshus ????

Detta ang, ILT är ju tydligen ett JÄTTE problem som finns i det tysta.
De flesta har väl smygande ILT vad det verkar.
Hua man blir ju mörkrädd. :'(

Vore bra om klubbarna ute i landet kunde bjuda in SVA på en föreläsning..
Eller vad tycker ni ??

« Senast ändrad: 10 sep-08 kl 06:11 av Lycka »
Hedemorahöns

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 10 sep-08 kl 08:33 »
Det är vi nog alla eniga om.

Det är vi inte eniga om.

Det är hönsägarna som är ansvariga för spridningen inte bara av ILT utan en lång rad sjukdomar. Om alla betedde sig ansvarigt skulle den enda effektiva spridningsvägen försvinna. Höns som aldrig utsätts för ILT-virus kan inte få ILT!

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #82 skrivet: 10 sep-08 kl 11:52 »
Citera
Intressant iakttagelse var att av våra höns var det störst överlevnad av kindahönsen, de andra raserna (ej lantraser) klarade av viruset mycket sämre.
Det beror väl troligtvis på att många av lantraserna har antikroppar mot ILT och då klarar smittan utan att bli sjuka vilket de utan antikroppar inte gör.

Citera
Ska genbankshönsen vaccineras eller ska de inte vaccineras?
Det är inte tillåtet att vaccinera genbanksdjur.

Citera
Vore bra om klubbarna ute i landet kunde bjuda in SVA på en föreläsning..
Föreläsningar om ILT och ILT vaccination har redan hållits i några klubbar.

Jag tror inte att någon vill acceptera sjukdomar, det är ingens "drömscenario".

Frågan är vad är rimligt när situationen är som den är?
Citera
Det har gjorts en undersökning av många genbanker av olika raser och större delen av de testade genbanksdjuren hade antikroppar mot ILT.

Finns det något rimligt alternativ?

Är det rimligt att slå ut (gissar) 70-80 % av lantrasdjuren? Observera att det handlar om djur som aldrig visat symptom på att vara sjuka.

Jag tycker att frågan är mycket svår och jag har inget bra svar.
Jag tycker i alla fall inte att det är rimligt att slå ut så många symptomfria djur av utrotningshotade raser.

Det är viktigt att inse att det inte handlar om att en massa genbanksdjur går omkring och mår dåligt. Utan att det handlar om symptomfria djur med antikroppar mot ILT.

Jag skulle tro att anledningen till att lantraser anses vara "friskare" är just att de sedan länge har antikroppar mot olika sjukdomar och att sjukdomarna därför inte "bryter ut". 

« Senast ändrad: 10 sep-08 kl 13:03 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #83 skrivet: 10 sep-08 kl 15:03 »
Jag skulle tro att anledningen till att lantraser anses vara "friskare" är just att de sedan länge har antikroppar mot olika sjukdomar och att sjukdomarna därför inte "bryter ut".  

Ett rimligt antagande tycker jag! Det här med sjukdomar/smittor går i cykler och har så gjort i alla tider och de härdigaste/starkaste har överlevt. Detta är nog något vi måste acceptera. Välfärdssjukdomar och annat knasigt påfund av människan bör vi däremot försöka stävja.

"Den som söker han finner!"
"Låt naturen ha sin gång!"
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

anders 67

• Dalarna
« Svar #84 skrivet: 10 sep-08 kl 17:21 »
Jag vet att nere i Holland och Tyskland bl.a,så vaccinerar dom mot allt,marek och ILT bl.a och de flesta där ångrar
att man har börjat därför att du aldrig kan sluta med det.Man kanske hade vunnit mer på att avla på resistans och motståndskraft
i stället.Du utrotar ju ingen sjukdom med vaccinering,den hindras ju bara att bryta ut för tillfället
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #85 skrivet: 10 sep-08 kl 17:24 »
Du utrotar ju ingen sjukdom med vaccinering,den hindras ju bara att bryta ut för tillfället

Du kan utrota sjukdomar med vaccinering. Titta bla på TBC på människor här i Sverige! Däremot är det extremt svårt och dyrt att göra detsamma på djuren, speciellt på fåglar!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Ronny

• Skåne
« Svar #86 skrivet: 10 sep-08 kl 21:26 »
Om djur blir sjuka inom någon av genbankerna och ILT konstateras via obduktion får genbanksbesättningen förbud att avyttra djur, om inte de gamla ersätts med nya efter karenstid. Jag tror det är 4 veckor för ILT.

Antikroppar kan troligen konstateras inom de allra flesta hönsflockar (genbank eller inte) om man skulle låta testa alla djur. Förekomst av antikroppar innebär inte att djuren kommer att bli sjuka, bara att de nån gång utsatts för smitta eller levande vaccin. Man kan inte garantera att såna djur aldrig nånsin kan sprida smitta.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Vurre

« Svar #87 skrivet: 10 sep-08 kl 23:16 »
Om djur blir sjuka inom någon av genbankerna och ILT konstateras via obduktion får genbanksbesättningen förbud att avyttra djur, om inte de gamla ersätts med nya efter karenstid. Jag tror det är 4 veckor för ILT.

Antikroppar kan troligen konstateras inom de allra flesta hönsflockar (genbank eller inte) om man skulle låta testa alla djur. Förekomst av antikroppar innebär inte att djuren kommer att bli sjuka, bara att de nån gång utsatts för smitta eller levande vaccin. Man kan inte garantera att såna djur aldrig nånsin kan sprida smitta.

Om man inte skickar in för obduktion, då får man inga restriktioner, oavsett om det är ILT eller inte?
snus? vad är priset på en pris?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 11 sep-08 kl 12:26 »
Frågan är vad är rimligt när situationen är som den är?
Finns det något rimligt alternativ?

Är det rimligt att slå ut (gissar) 70-80 % av lantrasdjuren? Observera att det handlar om djur som aldrig visat symptom på att vara sjuka.

Jag tycker att frågan är mycket svår och jag har inget bra svar.
Jag tycker i alla fall inte att det är rimligt att slå ut så många symptomfria djur av utrotningshotade raser.

Det är viktigt att inse att det inte handlar om att en massa genbanksdjur går omkring och mår dåligt. Utan att det handlar om symptomfria djur med antikroppar mot ILT.

Det handlar om smitthärdar som sprider smittan vidare.

Och fortsätter göra det trots att problemet är känt.

Och inte gör något åt saken trots att lösningen är känd.

De 70-80% av genbanksdjuren det talas om kommer att dö ändå förr eller senare, om inte annat så av hög ålder. Det genbankerna bevarar är deras gener, och de bevaras vid en sanering.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #89 skrivet: 11 sep-08 kl 12:40 »
Som genbank kan/bör du skicka in döda djur för obduktion. Vi har ju ett ekonomiskt bidrag från SLK så det ansvaret ska man ta. Tycker jag.
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #90 skrivet: 11 sep-08 kl 13:18 »
Bara "en tanke":

Vi tänker oss att alla genbanker saneras.
Genbank X har barn som blir förtjusta i små söta dv. k.
Genbank X kan inte stå emot barnens önskan, köper några dv.k.
Genbank X säljer vidare genbanksdjur utan att veta att djuren smittats med ilt av dv.k.
"Karusellen" är igång igen!

Det går inte att kontrollera alla människor/höns till 100%.
Teorin fungerar inte alltid i verkligheten.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 11 sep-08 kl 13:42 »
Eftersom en ansvarstagande genbank inte handlar med levande djur är varken scenariot "köper söta dvärgkochinkycklingar" eller "säljer smittade genbanksdjur" möjligt.

Det är enkelt att förhindra spridning!

Vurre

« Svar #92 skrivet: 11 sep-08 kl 13:44 »
Eftersom en ansvarstagande genbank inte handlar med levande djur är varken scenariot "köper söta dvärgkochinkycklingar" eller "säljer smittade genbanksdjur" möjligt.

Om man skulle vilja skaffa sig genbanksdjur, hur gör man då? Köper ägg och maskinkläcker?

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #93 skrivet: 11 sep-08 kl 13:50 »
Citera

Verkligheten är sådan att det finns genbanker som har andra höns än genbanksdjur och det är tillåtet om man har en säker avelsanläggning. Och även om det inte skulle vara tillåtet så...som jag skrivit tidigare: det går inte att kontrollera alla människor/höns till 100%.

Citera

I teorin kanske men inte i verkligheten.
« Senast ändrad: 11 sep-08 kl 13:53 av LM »

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #94 skrivet: 11 sep-08 kl 13:52 »
LM

bara så du vet har jagoxå kollat med genbanksansvarige igen..... och det är ok att vara genbank för nmion del.. men det visste jag redan..  men däremot avyttrar jag inga djur alls... även om dom inte skulle visa några som hellst symptom... sjuka djur slår jag givetsvis bort på en gång... Några frågor kring  ILT så får ni kontakta genbanksansvariga för de olika lasntraserna...

lev väl...

Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 11 sep-08 kl 13:56 »
Om man skulle vilja skaffa sig genbanksdjur, hur gör man då? Köper ägg och maskinkläcker?

Det skulle vara ett bra alternativ, om det vore tillåtet.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 11 sep-08 kl 14:04 »
I teorin kanske men inte i verkligheten.

Nej, i verkligheten. Det är enkelt att inte få in ILT via inköpta levande djur. Det är enkelt att inte sprida ILT via sålda levande djur. Extremt enkelt. Bara att inte göra.

Och även om någon annan hönshållare i Sverige skiter i sina djur genom att köpa och sälja hur som helst - hönsmotsvarigheten till att ha oskyddat gruppsex med vem som helst och sedan undra varför man får gonorré - är det inget man behöver låta de egna djuren lida för genom att bete sig på samma sätt själv.

Vurre

« Svar #97 skrivet: 11 sep-08 kl 14:09 »
Om man inte ska handla med levande djur och inte får maskinkläcka för att skaffa genbanksdjur då förstår jag inte på vad sätt det skulle vara enkelt. Kan Ulric förklara? Hur skaffar man genbank utan att handla med levande djur?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 11 sep-08 kl 14:18 »
inte får maskinkläcka för att skaffa genbanksdjur

Detta är en artificiell, av människor skapad regel. Hela lösningen är alltså:

1. Undanröj artificiella hinder.
2. Se tidigare inlägg.

johe71

« Svar #99 skrivet: 11 sep-08 kl 14:20 »
och inte får maskinkläcka för att skaffa genbanksdjur

för att komma till rätta med ILT-problemet (och en rad andra sjukdomar/paraister som bara smittar via levande djur) så borde genbankerna kanske tillåta att man startar upp en ny genbanksflock med maskinkläckning av ägg från en godkänd genbanksuppfödare, och att det blir tillåtet att handla med avelsägg mellan godkända flockar för naturruvning i mottagarflocken

Dela detta:

* Inloggade just nu

125 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser