Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?  (läst 36195 gånger)

Gräbban

• -
Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?
« skrivet: 19 aug-08 kl 10:48 »
Snälla svara på min fråga, om ni inte vill göra det här på forumet kan ni väl skicka det som pm eller mail?? :-\
Jag vet ännu inte om min flock drabbats av ILT, men är rädd för det. Väntar på att nån mer ska insjukna så jag kan skicka till SVA... Hur har ni gjort som fått in detta? Slaktat alla och startat om på nytt eller behållt och låtit bli att sälja  livdjur? Har folk vågat köpa desinficerade avelsägg av er?  Jag har många verkligt trivsamma hönor som jag inte vill avliva när de är "helt friska". Har runt 40 hönor/kycklingar och tvekar att påbörja en masslakt. Dessutom har jag underbara ruvhönor och vill inte i framtiden kläcka alla kycklingar i maskin (har heller ingen maskin). Det skulle ta år att bygga upp detta igen om jag slaktade alla nu.
Jag vore enormt tacksam för svar på detta från er som har erfarenhet.
Snälla hör av er!
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?
« Svar #1 skrivet: 19 aug-08 kl 11:23 »
Har ingen erfarenhet personligen av ILT men har åsikter ändå.

Jag skulle inte vara rädd för att köpa ägg från någon som haft ILT, eftersom det är en av många sjukdomar som inte sprids via ägg. Det är helt andra saker som avgör.

Om man har haft ILT i sin besättning så är den en permanent smitthärd. Då och då kommer sjukdomen att bryta ut igen. Man riskerar att sprida sjukdomen via kläder och fordon. Som att vara föreståndare för en pestkoloni, det kan inte vara kul.

Om man å andra sidan sanerar blir man av med sjukdomen relativt snabbt, enkelt och billigt. De kycklingar som kläcks fram kommer att ärva sina mödrars ruvlust. Man behöver inte längre vara orolig för att låta hönorna naturruva fram kycklingar.

orloff

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 aug-08 kl 12:10 »
ILT är en plågsam och sorglig sjukdom både för djur och ägare. Vad du vill göra bestämmer du själv. De jag vet som drabbats har ALLA tagit bort sina djur och börjat om från början. MEN de vaccinera sina nya djur för att inte behöva gå igenom detta en gång till.

fjäderfän

« Svar #3 skrivet: 19 aug-08 kl 14:39 »
hej och hallå

har själv fått ILT och jag beslutade att slakta alla djur jag hade och sanera och börja om från början det är någ det jag rekomenderar folk att göra jag va väldigt någa men saneringen jag gjorde det 3 gånger för att va hundra säker på att det inte finns kvar.

sen har jag köpt ägg och sanerat dom oxå två gånger innan jag la dom i kläckaren så nu har jag väldigt många fina djur och kommer aldrig att köpa ett levande djur igen för att inte behöva gå igenom detta fler gånger.

det blev väldigt kostsamt att behöva börja om men det va de värt.

säljer gärna avelsägg till dej i vår av mina raser.

sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Gräbban

• -
« Svar #4 skrivet: 19 aug-08 kl 20:06 »
Ja...Usch... :P Jag förstår ju att det bästa  och långsiktigaste är att ta bort alla och börja om... Men det blir omständigt att köpa en kläckare, och jag har som sagt flera hönor som jag verkligen kommer ha svårt att göra mig av med...
Håller just nu ögonen på min stilige svarttupp, som är den enda just nu som verkar svullen runt ögat. Honom vill jag inte ha ihjäl om det nu inte är ILT, så jag hoppas (eller inte...) att någon annan blir dålig som jag kan skicka in. Men magkänslan säger att det är allvarligt. Dessutom är jag lite pessimist av födsel och ohejdad vana. Om det är ILT kommer det från ett stort hönseri, där jag vet att MÄNGDER av människor köper sina kycklingar... SHIT, vad detta har blivit spritt i såna fall! :o
Och hur f-n kommer dom ta det när jag ringer å berättar?
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
« Svar #5 skrivet: 20 aug-08 kl 08:54 »
hej,
I fjol var jag rädd att jag hade fått ILT hos mig, men efter att ha skickat till SVA och hönsen blev friska igen, så kunde jag andas ut. Men jag har läst hur mycket som helst och gråtit under ovissheten och tänkt åt alla håll. Som jag ser det kan man antingen nacka allt och börja om men det ville inte jag heller, eftersom jag var så fäst vid mina djur.
   Annars kan man behålla de överlevande, vaccinera då allt ebbat ut, endast köpa in vaccinerade djur och BARA sälja kycklingar till de som vaccinerar. Det är en ännu så länge begränsad skara som vaccinerar men de som varit igenom det vill ALDRIG gå igenom det igen.
   Det är en plågsam vånda, jag lider med dig, men gör vad du kan för att säkerställa vad du har. Sedan får du fundera vad som fungerar bäst för dig.
Man får bara aldrig blanda vaccinerat med ovaccinerat, då är döden ett faktum.
Och att vaccinera mot ILT är inte svårt, det betyder inte sprutor. Det är flytande levande vaccin som man droppar själv i hönans öga, och är inte dyrt heller.
Lycka till,
vänligen Anna-Karin
Den som har en lever får se

fjäderfän

« Svar #6 skrivet: 20 aug-08 kl 16:18 »
ett förkylnings virus som är väldigt smittsamt och leder oftast till en väldigt plågsam död.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Gräbban

• -
« Svar #7 skrivet: 20 aug-08 kl 17:22 »
Ja, idag har jag iallafall nackat min oerhört stilige svarttupp och skickat honom till SVA. Har oxå tagit beslutet att om det nu är ILT, ska jag först ringa den som jag köpt dom smittade djuren av. Troligtvis tala om här varifrån det kommer, eftersom jag vet att det finns folk här som köpt djur från samma ställe :-\...
Sedan ska alla djur slaktas... :'( Har pratat med min man samt en god vän som ordnar det, så jag slipper.
Har idag diskuterat med en i lanthönsklubben som säger att man heller aldrig kan va säker på att få helt ILT fritt eftersom det trots allt KAN finnas en smitta i kycklingarna som kläcks....???
Jag gör iallafall ett försök om det nu visar sig vara så illa. Men mitt problem är att jag måste låna två kläckare. Har inte råd att köpa en nu.

anders 67

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 21 aug-08 kl 22:19 »
Har du haft din flock i flera år och köpt in djur som blivit sjuka hos dig så fanns smittan redan hos dina djur.De inköpta var friska när de kom och blev sjuka av dina djur,tar bara ett par dagar för sjukdommen att bryta ut vid ny kontakt.
ILT verkar vara den sjukdom som ingen vill ha men jag tror att snart alla hobbyhöns har den.Många har djur som aldrig visar symtom och vet helt enkelt inte att dom har smittan bland sina höns.Visst kan ILT slå hårt i vissa flockar men den kan också passera helt obemärkt.Tycker att man ska vara medveten om det innan man pestförklarar andra människor och deras djur.Och i det här fallet så låter det ju som dina djur var upphov till utbrottet om jag inte har fattat inlägget helt fel.Rätta mig i så fall!
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #9 skrivet: 22 aug-08 kl 10:11 »
Köper man in djur och de nya dör i ILT så hade man redan smittan. Köper man in djur och de gamla dör har man fått in djur med smitta eller som är vaccinerade.

Man bör vid nyinköp av djur ha dem för sig själv i minst 3 veckor och det bästa är om man kan sätta in en ungtupp eller annat djur man inte är rädd om till de nya för att se om den blir sjuk. Skulle det djuret bli sjukt bör man inte sätta samman de nya djuren med de gamla utan hellre samla ägg och desinficera  och kläcka dem och spara kycklingar. De nya djuren bör man ta bort för om man säljer dem för man ju smitta vidare ändå.

Gräbban

• -
« Svar #10 skrivet: 23 aug-08 kl 14:05 »
Har du haft din flock i flera år och köpt in djur som blivit sjuka hos dig så fanns smittan redan hos dina djur.De inköpta var friska när de kom och blev sjuka av dina djur,tar bara ett par dagar för sjukdommen att bryta ut vid ny kontakt.

Nu var det ju så att där jag köpte kycklingarna, fanns djur med samma symptom som mina fick (dessa kycklingarna jag köpte därifrån fick oxå samma symptom.) Jag vet fortfarande inte vad det är, får svar i veckan hoppas jag. Vet. sa att vid första anblicken pekade inget på ILT, men jag är inte säker förrän dom kollat ordentligt.

orloff

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 aug-08 kl 17:43 »
Gris-Eva, din Brahma hade nog något invärtes fel, inte ILT.

Och Gräbban om du såg att djuren där du köpte dem hade samma symtom som dina...varför handlade du där då .......  :-X

Gräbban

• -
« Svar #12 skrivet: 23 aug-08 kl 20:37 »
Och Gräbban om du såg att djuren där du köpte dem hade samma symtom som dina...varför handlade du där då .......  :-X
För att man inte tänkte sig för och för att man inte tänkte sig för och för att man inte tänkte sig för. SÅKLART! Han som sålde sa att han skulle få nåt medel att ge kycklingarna så skulle det bli bra. Och jag var helt enkelt för sugen på att köpa de där kycklingarna.  ::)

orloff

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 23 aug-08 kl 20:45 »
Då visste du ju att det var något som var fel.....   nästa gång vet du   ::)

Gräbban

• -
« Svar #14 skrivet: 25 aug-08 kl 19:35 »
Då visste du ju att det var något som var fel.....   nästa gång vet du   ::)
Jag tror du blandar ihop kronologin en aning... ::)  Jag kunde ju inte se att kycklingarna hade samma symptom som mina, eftersom inte mina fick symptom förrän två månader efter att jag tagit hem kycklingarna...?? Alltså INTE var sjuka innan jag fick hem de nya djuren. Alltså blev smittade av de nya djuren! Dumt att köpa levande djur,när han hade såna som inte såg bra ut, men jag tänkte att han visste att det inte var nåt farligt när han har så mycket kycklingar och säljer massor.. :P

orloff

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 26 aug-08 kl 07:05 »
Dumt att köpa levande djur,när han hade såna som inte såg bra ut, men jag tänkte att han visste att det inte var nåt farligt när han har så mycket kycklingar och säljer massor.. [/font]

Köpa levande djur är inte farligt OM man är noga och sätter de nya i karantän minst 2-3 månader.
Ja, att att han säljer mycket och har massor gör ju saken bara värre.... hur mycket sjukdomar har han spritt ut????

Gräbban

• -
« Svar #16 skrivet: 26 aug-08 kl 09:04 »
Fått ett preliminärt svar av veterinären på SVA, som säger att det inte ser ut som ILT, men kan va Mykoplasmos. Går inte heller att bota men man behöver inte slakta ut. Mycket svårt att få tag i djur utan den här sjukdomen enligt honom. Den är mycket utbredd och man testar i princip bara "industrihönsen". Men en noggrannare redovisning skulle jag nog få i veckan.
Hur som helst, kommer jag ALDRIG köpa in levande djur igen.. För att gå runt och ha ångest över att det kan va en sjukdom som gör att man måste slakta alla... :P
Känner mig ju som ett pucko, men oavsett vad det är hoppas jag att få ett definitivt svar. Bättre än att inte veta alls. :-\

orloff

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 26 aug-08 kl 09:25 »
Låter ju lite positivt i alla fall.. hoppas på det bästa.

carmen

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 26 aug-08 kl 20:17 »
Hej!

Jag tog också hem djur som var hängiga, gör aldrig om det mer...

mvh
carmen

Gräbban

• -
« Svar #19 skrivet: 28 aug-08 kl 13:55 »
Det ÄR ILT! :'( :'(
Ni som köpt kycklingar på ett hönseri utanför Kristianstad ska veta att det är därifrån mina blev smittade... Jag köpte mina i våras.
Fy faaan. Nu vidtar plan B, som jag hoppades få slippa... Alla mina söta pytter.... :(
« Senast ändrad: 31 aug-08 kl 09:35 av Charlotte »

Dela detta:

* Inloggade just nu

138 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser